Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
26 november 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Photo of author

Jonnick is student aan de docentenopleiding maatschappijleer en werkt bij ProDemos. Hij schrijft graag over problematiek die hij tegenkomt in het onderwijs, maar een lichter onderwerp op zijn tijd gaat hij niet uit de weg. Eerdere blogs van Jonnick lees je hier.

Foto: Paul van der Blom

Recente blogs

Recente artikelen

Blog

Dramales (en nee, dit gaat niet over theater)

Gepubliceerd: 24 February 2022 • Leestijd: 1 minuten en 38 seconden • Jonnick

‘… Maar dit is wat ik dus zo leuk vind aan lokale politiek; jullie weten heel veel over- ‘
*PLING*
–Pornospammer wacht in de lobby–
*Weigeren*
‘… Jullie weten heel veel te vertellen over verschillende problemen in jullie gemeenten en daar kan je tijdens de gemeenteraadsv-‘
*PLING*
–Pornospammer wacht in de lobby–
*weigeren*

Deze online gastles was een totale mislukking.
Een leerling van de school waar ik de gastles gaf, had de link naar de vergadering doorgestuurd naar wildvreemden. En hier zat ik dan, samen met twee docenten van de school, die ook niet wisten wat hen overkwam, mensen links en rechts uit de vergadering te trappen.

In een half uur tijd hadden we alles al voorbij zien komen: mensen die in de chat aan het grappen waren over drugsgebruik, mensen die leerlingen aanspoorden om te gaan gamen in plaats van meedoen en porno op de greenscreens. Mensen uit de vergadering verwijderen is dan vanzelfsprekend, maar het stopt niemand om opnieuw deelname aan de les aan te vragen. Gevolg was dat ik nog bijna een uur les heb moeten geven terwijl ik de deelnameverzoeken en de bijhorende *PLING* met man en macht moest negeren. Het was zonder twijfel de meest chaotische les die ik ooit heb gegeven.

Het is ook zonder twijfel deel van online lesgeven anno 2022.

In de nasleep van het incident is mij opgevallen hoe heftig mijn oudere collega’s op het verhaal reageren; ik kreeg van hen geschokte reacties met hevige steunbetuiging. Heel fijn, daar niet van, maar het geeft mij de indruk dat zij niet goed beseffen hoe intens anders het internet is dan het fysieke leven. Het is een plek waar fatsoensnormen moeilijk te handhaven zijn en oplossingen vaak de finesse missen die je als docent wel had kunnen toepassen in een fysieke les.

Het roept bij mij ook vragen op over hoe we dit soort moeilijke onderwerpen beter kunnen aankaarten in de lerarenopleidingen. Moeten wij meer nadruk leggen op hoe je het beste een vergadering kan beveiligen? Zou je daarop moeten toetsen? Hoe ga je vanuit pedagogisch oogpunt om met deze situatie? Ga je heel de klas aanspreken op iets wat waarschijnlijk een iemand heeft gedaan? Moet je als docent leerlingen later de ruimte geven om te praten over het incident, of zijn leerlingen emotioneel al zo ongevoelig voor de dieptepunten van het internet dat een beetje porno tijdens de les ze niet zo heel veel meer doet?

Het zijn allemaal nieuwe vraagstukken waar je als docent ongetwijfeld een keer mee te maken gaat krijgen in je carrière. Hoewel veel jonge docenten bekend zullen zijn met het soort drek dat het internet je kant op kan slingeren, zullen we ons ook moeten gaan bedenken hoe we daar in onze lespraktijk adequaat op kunnen reageren.

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief!

Recente blogs

Recente artikelen

Reacties

Laat een reactie achter

3 Responses to Dramales (en nee, dit gaat niet over theater)

  1. Goede vragen Jonnick! Het onderwijs op een Hogeschool lijkt altijd wat achter lopen op de realiteit van alledag, maar mede door wat Corona bracht is het zaak om heel goed bij te blijven en in te spelen op dergelijke ontwikkelingen. Lijkt me een nachtmerrie wat jij aantrof. Neemt ook veel plezier weg lijkt me. Succes en sterkte dus maar!

  2. Het is niet specifiek iets voor de moderne wereld of het moderne onderwijs anno 2022, eerder laat dit gedrag zien dat Nederland het snel verpauperende narcostaatje van Europa is. Iedereen, van onderwijzers tot politieagenten is hier te soft geweest en daar wordt de rekening voor gepresenteerd.

  3. Je kunt hier niets meer mee, maar wellicht als dit nog eens voorkomt:

    1. De optie gebruiken: “Wie hoeft niet in de lobby te wachten?” instellen op: “Personen die ik uitnodig, doorsturen toestaan uitschakelen”. Deze optie is te vinden naast de link van de vergadering onder “opties”.

    2. Iedereen op zwart zetten:
    maar je kunt in de opties van de vergadering (bij de link in de agenda, zit het knopje: “opties”)
    Chatberichten voor vergadering toestaan op nee zetten
    Microfoon toestaan voor deelnemers? op nee zetten
    Camera toestaan voor deelnemers? op nee zetten
    Dan wordt het contact met studenten wel een stuk minder, maar dan heb je in elk geval geen probleem meer. Andere optie:

    3. Aparte vergaderruimte maken (handmatig) en daar de les in geven en niemand in de lobby laten wachten als optie. Dan zitten alle relschoppers in dezelfde ruimte en jouw klas in jouw eigen ruimte.

    4. Zeg tegen je groep: Ik mail een nieuwe link voor deze vergadering waar jullie kunnen deelnemen en mail die link. Dan zitten alle relschoppers in de oude vergadering.

    Hierboven zijn technische oplossingen voor een gedragsprobleem. Dat aanpakken is alleen een stuk moeilijker ;-).

    Dus ja, ik vind zelf dat docenten voorbereid moeten zijn op dit soort situaties en weten hoe ze zich hiertegen kunnen wapenen. En ja, ik vind het ook stuitend dat dit gedrag voorkomt. Maar ja, dit is ook in de echte wereld zo.

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Back to Top