Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
6 oktober 2022

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Elif en Fleur willen influencers influencen meer realiteit te laten zien

Gepubliceerd: 13 July 2022 • Leestijd: 2 minuten en 3 seconden • Nieuws

Dat influencers invloed hebben op hun social media-volgers is geen verrassing. Dat een op de vier jongeren minder zelfvertrouwen krijgt van social media, misschien wel. Fleur en Elif willen daar wat aan doen en bedachten ‘Happy Vibe’. Een pakket dat influencers bewust moet maken van hun invloed en hun post-gedrag een beetje bij moet sturen.

Fleur Huijzer en Elif Orhan

Fleur Huijzer en Elif Orhan zijn derdejaars marketing of social business-studenten en moesten voor hun opleiding een ‘wicked problem’ aanpakken. Een probleem waar eigenlijk geen oplossing voor is. Ze kozen voor de invloed van influencers en hun perfecte levens op het zelfbeeld van meiden; een thema dat voor henzelf ook speelt. 

De studenten zitten allebei veel op social media en waren soms best een beetje onzeker na een rondje scrollen. En zij niet alleen, ze zien het ook in hun omgeving. Fleur: ‘Je volgt dan influencers die het perfecte leven hebben. Ze zijn slank, hebben mooie kleren en krijgen ook nog eens allemaal gratis producten. Je denkt dan toch: dat zou ik ook wel willen’. Elif: ‘Of je ziet al die likes en comments onder een post en denkt dan: waarom krijgt zij al die reacties en ik niet’?

Perfecte plaatjes

Toen de studenten opzochten wat voor invloed influencers eigenlijk hebben, waren ze daar wel van ontdaan. Elif: ‘Jonge mensen, en dan vooral meisjes, worden beïnvloed door die perfecte plaatjes. Ze worden er onzeker van. Het wicked problem is dat dezelfde meiden wel graag naar de content van influencers kijken en dat de influencers daar dan weer aan verdienen. Het houdt elkaar in stand en daarom wilden we influencers bewust gaan maken van hun positie.’

Op Instagram gingen de studenten op zoek naar influencers die al met dit thema bezig waren. Ze vonden influencers die heel erg ‘real’ waren, en anderen die zich er helemaal niet druk om maakten. Elif: ‘We spraken af met Frouke die al heel erg met positiviteit bezig was en zij gaf ons inzichten die ons vooruit hielpen. Zij zag ook dat veel vrouwen een negatief zelfbeeld hebben en kon zich wel vinden in ons plan. Ze deelde al een status over ons Happy Vibe-pakket op haar kanaal.’

In het ‘Happy Vibe-pakket’ dat de studenten samenstelden zit onder meer een magazine waarin influencers wordt uitgelegd dat ze zelf onderdeel zijn van het probleem. Met voorbeeldposts en een happy playlist willen Fleur en Elif de influencers zo ver krijgen dat ze een meer realistisch plaatje van zichzelf gaan delen. Daarnaast zitten er voorbeelden van posts en stories in het pakket, die influencers kunnen delen om het gesprek over dit onderwerp te starten. 

‘We vinden het belangrijk dat influencers het onderwerp bespreekbaar kunnen maken zodat niemand zich “alleen” voelt en iedereen juist zichzelf kan zijn’, zeggen de studenten. Of het een oplossing is voor het wicked problem moet nog blijken. Maar het is in ieder geval een stap op weg naar een eerlijkere feed.

Tekst: Tosca Sel
Beeld: Fleur Huijzer en Elif Orhan

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief!

Recente artikelen

Reacties

Laat een reactie achter

Comments are closed.

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  2. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  3. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  4. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  5. Geen commerciële boodschappen.
  6. Niet op de persoon spelen.
  7. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  8. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  9. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Aanbevolen door de redactie

Back to Top