‘Het moment dat je je realiseert dat iemand jou gewoon een aardappel heeft gestuurd’
Fanar Al-Obaidy geeft les bij de Rotterdam Academy in marketing, sales en ondernemerschap. Zelf is hij ook ondernemer: samen met zijn vriendin bedacht hij de Pieperpost. ‘In de eerste week ging het meteen los – of mis: het ligt eraan hoe je het wil noemen.’
‘In maart dit jaar was mijn vriendin op zoek naar een leuk cadeautje voor een jarige collega. Dan ga je een beetje zoeken online en kom je al snel uit op bloemen, chocolaatjes, kaartjes en dat soort dingen – vrij saai allemaal. We houden allebei van droge humor en wilden iets unieks geven. We bleven zoeken en kwamen uiteindelijk bij een bedrijf in Amerika dat aardappels met foto’s erop verstuurt. Het leek niet een heel succesvol bedrijf te zijn, maar we zagen er wel wat in omdat de aardappel iets oer- en oer-Hollands is. En zou het niet leuk zijn als we geen foto maar een boodschap plaatsen en zo de aardappel als communicatiemiddel gebruiken?
‘We hebben die collega een aardappel gestuurd met ‘pieperdepiep hoera!’ erop.’
‘We hebben die collega een aardappel gestuurd met ‘pieperdepiep hoera!’ erop. Ze kwam niet meer bij van het lachen. Ook vrienden vonden het grappig, daardoor merkten we dat we iets in handen hadden. We zijn naar de KvK gegaan om ons in te schrijven, daarna hebben we een website gebouwd en wat dingen ingekocht. We waren al blij als er drie mensen per dag waren die wat zouden bestellen; het is maar een aardappel in een doos dus we hadden geen hoge verwachtingen. Toch werden het er veel meer.
‘In de eerste week ging het meteen los – of mis: het ligt eraan hoe je het wil noemen. We hadden een filmpje geplaatst op TikTok dat helemaal viral ging, een unboxing video. Dat is precies waar het bij ons ook om gaat: het moment dat je het pakketje krijgt, de doos openmaakt en je dus die aardappel ziet liggen. Dat vinden mensen echt hilarisch. Bloemen staan misschien heel mooi en een kaartje heeft misschien een mooie boodschap, maar bij ons gaat het echt om het moment dat je je realiseert dat iemand jou gewoon een aardappel heeft gestuurd. Die glimlach bezorgen, daar doen we het voor.
‘Die glimlach bezorgen, daar doen we het voor.’
‘Uiteindelijk werd het filmpje, totaal onverwacht, door anderhalf miljoen mensen bekeken. Het effect daarvan merkten op een – toen nog – rustige zondagmiddag. We zaten lekker thuis op de bank en opeens stroomden de bestellingen binnen: we kregen die dag meteen 400 tot 500 bestellingen. Daar waren we natuurlijk totaal niet op voorbereid. Volgens mij hadden we nog iets van acht aardappelen liggen. We zijn alle supermarkten van Rotterdam afgegaan om aardappelen te kopen. Geen gewone aardappelen, we moesten op zoek naar van die hele grote waar je goed op kunt schrijven. Mensen kunnen ook een chocolaatje of een drankje erbij doen, en dat hadden we natuurlijk ook allemaal niet op voorraad. Vijf dagen hebben we erover gedaan om alles van die zondag weg te werken, ondertussen stroomde de rest van de bestellingen alweer binnen.
‘Aan een kant was het heel leuk want je concept gaat natuurlijk helemaal los. Aan de andere kant is het ook best wel ontmoedigend als je net met veel moeite weer twintig geschikte aardappelen hebt gevonden, en er zijn in de tussentijd weer twintig nieuwe bestellingen bij gekomen. Het ging allemaal veel sneller dan we aankonden. Gelukkig hebben we hulp van vrienden en familie kunnen inschakelen om te helpen met schrijven, inpakken en dozen vouwen. Zij vonden het natuurlijk ook hilarisch.
‘Het ging allemaal veel sneller dan we aankonden.’
‘We hebben na die eerste dag wel een limiet op de verkoop gezet. Per dag namen we aan het begin maximaal vijftig tot zeventig bestellingen aan. Een timer op de site liet zien wanneer er weer besteld kon worden. Binnen vijf minuten hadden we telkens die zeventig bestellingen binnen en dan ging de website weer op slot. Meer konden we gewoon niet aan en we wilden klanten ook niet teleurstellen. We hebben een levertijd van drie werkdagen, daar wilden we ons aan houden. Dat hebben we een paar weken zo gedaan totdat we het gevoel hadden dat we klaar waren om op te schalen.
‘Het is inmiddels een serieus bedrijf geworden en alles is goed geregeld. Eerst hadden we geen kantoor en lagen overal waar je keek aardappelen. Nu hebben we een kantoor aan huis en komt DHL elke dag met een vrachtwagen alle pakketjes ophalen, dat scheelt. Op een gemiddelde dag kunnen we het prima aan, op piekdagen schakelen we oproephulp in. Deze week hebben we onze 5000ste bestelling verstuurd dus het gaat lekker.
‘Nu hebben we een kantoor aan huis en komt DHL elke dag met een vrachtwagen alle pakketjes ophalen.’
‘We zijn er dagelijks fulltime mee bezig – naast onze fulltime banen dan. We hadden deze groei niet verwacht, het is dus echt avond- en weekendwerk. We zijn wel heel efficiënt geworden. Als je heel veel werk hebt dan kan de neiging ontstaan om alleen maar bezig te zijn met produceren: aardappels schrijven, inpakken, aardappels schrijven, inpakken… Maar als je niet wil verdrinken in het werk is het goed om soms ook even een stapje terug te doen en te kijken of je het allemaal wel op de slimste en efficiëntste manier doet. Zo kun je jezelf verbeteren en sneller werken, dit is een van de belangrijkste dingen die we hebben geleerd.
‘Omdat we ook door bedrijven werden benaderd zijn nu bezig met de b2b markt: kerstpakketten en relatiegeschenken. We hadden helemaal niet verwacht dat bedrijven zich bij ons zouden melden want het is natuurlijk geen standaard kerstpakket, maar blijkbaar zijn er in dit soort tijden genoeg bedrijven die op zoek zijn naar iets met humor. Er is van alles gaande in de wereld en dat is moeilijk en deprimerend. En ja, dan is een lach misschien wel een van de leukste dingen die je mensen kunt geven.
‘Je kunt alles vanuit een boek vertellen, maar ik denk dat mijn studenten ook baat hebben bij praktijkvoorbeelden.’
‘Die humor is ook voor ons het belangrijkst. Hoe stommer hoe beter is eigenlijk ons motto. We hebben een rijbewijspieper waarop staat: “Rijd hem niet in de prak”. Of een moeder- en een vaderdagpieper met “De aardappel valt niet ver van de boom’. “Jij bent mijn schatjepatatje” wordt ook vaak besteld. We verkopen gewoon wat we zijn en vinden het gewoon heel erg leuk om mensen te laten lachen en een goed gevoel te geven.
‘Als docent gebruik ik de ervaring van het opzetten van dit bedrijf ook. Je kunt alles vanuit een boek vertellen, maar ik denk dat mijn studenten ook baat hebben bij praktijkvoorbeelden. Daarom gebruik ik pieperpost heel vaak als voorbeeld, zowel bij dingen die goed als fout gaan. De fouten die ik maak hoeven zij niet meer te maken, dat probeer ik over te brengen. Practice what you preach zeggen ze altijd, nou dat is precies wat ik doe.
Tekst en foto: Wietse Pottjewijd
Als je nog eens een model zoekt voor je leuke idee…ik heet al 62 jaar Henk Pieper