Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
29 maart 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

HR-team ReReel in de prijzen bij Jong Ondernemen met recyclebare haspels van kunststof

Gepubliceerd: 25 May 2022 • Leestijd: 2 minuten en 55 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.

Dinsdag was de landelijke finale van de wedstrijd Jong Ondernemen. Studententeams uit het hele land streden in het Beatrix Theater in Utrecht tegen elkaar om de felbegeerde titel Student Company van het Jaar 2022. ReReel Rolling Solutions – een team van de Rotterdam Academy – werd derde. Docent en start-up coach Okke de Jong ging ze aanmoedigen.

Het is druk bij de entree van het Beatrix Theater. Studenten staan zenuwachtig buiten een laatste sigaretje weg te paffen, voordat de pitches beginnen. Binnen lopen ze gehaast heen en weer en schreeuwen ze laatste aanwijzingen naar elkaar. Ik ruik hun angstzweet, ik zie hun vertrokken gezichten.

Begrijpelijk, want welke student kan zeggen dat ze hebben gepitcht voor een zaal met vierhonderd man? Deze studenten doen het gewoon, want ze zijn ondernemers-in-de-dop. En als ondernemer treed je vaak buiten je comfort zone. Als ondernemer moet je risico’s nemen, je angsten onder ogen zien en dingen gewoon doen.

Superstudenten

Al snel kom ik ons team tegen. Marit oogt rustig, maar verklapt dat ze best wel zenuwachtig is. Julia praat nog sneller dan normaal. Ricardo baalt, want hij heeft een paar dagen geleden zijn enkel gebroken en strompelt rond op krukken. Ze hebben een jaar lang het Excellentieprogramma gevolgd: iedere maandagavond van zes tot half negen volgden ze extra-curriculaire lessen. 

De studenten hebben leren netwerken, pitchen, onderhandelen en verkopen. Ze hebben verdiepingslessen literatuur, diversiteit, ethiek en betekeniseconomie gehad, onder andere van onze eigen lectoren Jelle van Baardewijk en Kees Klomp. Ze hebben een klimmuur bedwongen (ondanks hoogtevrees), ze zijn ontsnapt uit een escape room (ondanks claustrofobie) en ze zijn letterlijk door de modder gegaan. 

Ze hebben een duurzame studentenonderneming opgericht: ReReel maakt recyclebare haspels van kunststof, waarmee ze alle hardhouten haspels in Nederland willen uitfaseren. Hiervoor hebben ze al een enorme investering binnengesleept. Een dag voor deze finale zijn ze geslaagd voor hun eindassessment. En dat allemaal dus naast hun afstuderen. Ik ben onwijs trots op deze superstudenten. Ze hebben zich helemaal de tandjes gewerkt en heel veel bereikt. Zoals Broederliefde al rapte: Hard work pays off.

Nagelbijtende spanning

Ik wens ze heel veel succes met hun pitch. Ze ogen minuscuul, als ik vanuit de zaal neerkijk op het podium. Piepkleine studenten die in drie minuten de jury moeten overtuigen van de meerwaarde van hun onderneming. Ze slaan zich er dapper doorheen, vergeten niets, sommen hun USP’s op. Zelfs de kritische vragen van de jury zijn geen probleem.

De concurrentie is echter moordend: een studententeam heeft hun uitvinding al aan vijf groothandels verkocht en landelijke free publicity gescoord. Een ander team heeft indrukwekkende verkoopcijfers en een überprofessionele pitch die boven alles uitstijgt. Veel teams bestaan uit acht of negen studenten, terwijl ReReel slechts drie studenten telt. En dan begint de nagelbijtende spanning van het wachten op de uitslag.

Er hangt een enorme massa geld van investeerders boven de startup-markt. Geld moet renderen en een goede startup brengt geld in het laatje. ReReel heeft eerder dit jaar al een investering binnengehaald, op basis van een sobere omschrijving van hun bedrijfsidee op één A4-tje. Dus zelfs zonder te pitchen, zonder due diligence, kortom: geld wordt praktisch weggegeven aan student-ondernemers. En terecht, want hier op de hogeschool zitten we op een goudmijn van innovatiekracht. Innovatiekracht die we in een toekomst vol uitdagingen meer dan nodig hebben.

In de prijzen

En ook nu regent het geldprijzen. De Manpower Group reikt de MVO Award uit, een prijs voor inclusiviteit. FedEx reikt de FedEx Access Award uit, een prijs voor innovatie en duurzaamheid. Een team uit Alkmaar ontvangt de Publieksprijs. En ReReel? ReReel wint niet alleen de Creativity Award, voor het meest innovatieve bedrijfsidee, maar ook de derde plaats in de landelijke competitie. Een geweldige prestatie. Maar weet je wat nou nog veel mooier is? Dat is die blik vol trots die ik zag bij hun ouders. Daar doe je het voor, als docent.

Ben je een eerstejaars Ad-student en zoek je meer uitdaging? Kom dan langs op de voorlichting voor het Excellentieprogramma op maandag 30 mei van 16.30 tot 17.30 uur in collegezaal MP.H00.071 (collegezaal naast de kantine) van locatie Museumpark. Ben je een bachelorstudent met interesse voor het ondernemerschap? Meld je dan aan voor de voorlichting over het Student Company-programma op vrijdag 10 juni van 15.00 tot 16.00 uur in de StartHub op locatie Kralingse Zoom via o.de.jong@hr.nl.

Tekst & foto’s: Okke de Jong


Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief!

Recente artikelen

Reacties

Laat een reactie achter

Comments are closed.

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Aanbevolen door de redactie

Back to Top