Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
25 november 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Photo of author

Myrthe Metsch is kerndocent professionele identiteit bij de technische opleidingen van de Rotterdam Academy. Blogt over (leren) studeren en al het moois en lelijks wat daarbij komt kijken.

Foto: Paul van der Blom

Recente blogs

Recente artikelen

Blog

Inclusief onderwijs is nog lang niet gemakkelijk

Gepubliceerd: 20 October 2022 • Leestijd: 1 minuten en 57 seconden • Myrthe

Wat me opvalt in alle communicatie over diversiteit en inclusiviteit: het lijkt alsof inclusiviteit een zwart-witkeuze of statement is. Iets wat je bent of niet. Uit dilemma’s in de dagelijkse praktijk blijkt dat dat heel anders ligt. Want wanneer is ‘gelijke monniken, gelijke kappen’ inclusief en wanneer juist niet?

Ik neem jullie even mee in een redelijk gemiddelde werkweek.

We beginnen zoals elke week met een gezamenlijke start voor de eerstejaars. Iets meer dan de helft komt opdagen. Is dit diversiteit bieden in het onderwijs, omdat iedereen op basis van zijn/haar behoeften al dan niet gebruik maakt van de weekstart? Of is dit een pedagogisch of didactisch vraagstuk? En maakt dat uit voor mijn handelen?

Ik spreek een student en vertel dat hij – helaas – zijn project niet mag voortzetten. Ik heb een slechtnieuwsgesprek met een andere student. De opdracht moet opnieuw. Het voldoet niet. Is dit eerlijk? Zijn deze studenten voldoende begeleid? Zijn ze ondergesneeuwd in hun projectgroep? Spelen er dingen die ik niet zie en moet ik daar wat mee, of niet? Het onderwijs is ook kwalificerend, we beoordelen op geschiktheid, kunde, kennis. Dus misschien is het gewoon: jammer, volgende keer beter?

Ik spreek een student over problemen rondom planning en prioritering. Ga ik nu heel erg focussen op de labels en diagnoses die hierbij (kunnen) horen en begripvol zeggen dat het dan maar zo is? Of ga ik met die student aan de slag? Kijken hoe het wel kan? Is dat dan pedagogisch handelen of ben ik op dat moment niet inclusief, probeer ik als het ware uit alle macht iemand met één been te leren sprinten?

Ik keur een portfolio af op de randvoorwaarde dat het niet in ABN geschreven is. Is dat dan niet-inclusief op het moment dat het iemand met Nederlands als tweede taal betreft maar wél de juiste manier van handelen als iemand uit Zeeland komt?

Ik ga naar het toilet en vind het fijn dat er aparte vrouwentoiletten zijn, daar voel ik me prettiger en ja zelfs veiliger bij. Ben ik dan niet inclusief? Ik weet het niet.

Ik dol na een lange dag wat met studenten en maak een grapje dat op het randje is. Kan dat omdat het de lucht klaart en we even buiten de strakke kaders van onze rollen van docent en student zomaar gewoon even allemaal mens(elijk) zijn? Of heb ik iemand onbewust buitengesloten hiermee? Gekwetst?

Het punt is dat ik erg voor diversiteit en inclusiviteit ben. Echt heel erg voor, worden we beter van! Maar in de ‘daily grind’ is het zó lastig. Het is balanceren tussen authenticiteit (oprechte excuses voor dit kotswoord – bij gebrek aan beter) , pedagogisch handelen en sensitief zijn voor de soms tegenstrijdige gevoelens en behoeften van anderen.

Wellicht zit echte inclusiviteit in handelen vanuit je hart. En het hart, lieve mensen, maakt geen onderscheid (of dus juist wel 🙂 …)

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief!

Recente blogs

Recente artikelen

Reacties

Laat een reactie achter

8 Responses to Blog Myrthe: Inclusief onderwijs is nog lang niet gemakkelijk

  1. Beste Myrthe, Heel herkenbaar! Hoe wordt je bewust van je eigen rol als pedagoog? Hoe tackle je je eigen blinde vlek(ken)?

  2. Precies dát (wat Maike zegt 🙂 !!!

    Lieve Myrthe, je hebt écht een gave om je hart te volgen, in de manier waarop je met studenten omgaat maar ook in de manier waarop je ons vanuit kwetsbaarheid meeneemt in dit gevoelige thema. En je schrijfstijl is echt SUPER!!!

    Ik kan het niet zo mooi als jij, dus grijp ik maar terug naar deze songtekst van Frank Boeijen, haha, in het kader van beter goed gejat dan slecht verzonnen:

    Hij liep daar in de stad
    ‘s Avonds laat
    Plotseling aan de overkant
    Zag hij ze staan
    Iemand riep “je hoort niet bij ons”
    Mes, steek, pijn

    Denk goed na aan welke kant je staat
    Denk niet wit (denk niet wit),
    denk niet zwart (denk niet zwart)
    Denk niet zwart-wit
    Denk niet wit (denk niet wit),
    denk niet zwart (denk niet zwart)
    Denk niet zwart-wit
    Maar in de kleur van je hart
    Maar in de kleur van je hart

    Donker was de straat
    Op weg naar het plein
    Een taxi, het is te laat
    Het is voorbij
    Wie wil er bloed op de achterbank
    Van de werkelijkheid

    Denk goed na aan welke kant je staat
    Denk niet wit (denk niet wit),
    denk niet zwart (denk niet zwart)
    Denk niet zwart-wit
    Denk niet wit (denk niet wit),
    denk niet zwart (denk niet zwart)
    Denk niet zwart-wit
    Maar in de kleur van je hart
    Maar in de kleur van je hart
    Maar in de kleur van je hart
    Maar in de kleur van je hart

  3. ha Myrthe, wat een mooie blog. Volgens mij is precies wat jij doet – je deze vragen stellen- de kern van inclusief werken. En dan ook nog een beetje mild zijn voor jezelf dat je maar een mens bent en zo goed mogelijk wil doen in alle drukte en beperkingen van de dag. De momenten dat ik mij zulke vragen stel en dan liefst hardop met collega’s samen heb ik het idee dat we op de goeie weg zijn met inclusief onderwijs.

  4. Hoi Myrthe, mooi blog en leuk om te lezen. Ik herken die vragen ook bij mezelf.
    Een vraag die ik erbij heb: is het begrip inclusiviteit wel duidelijk genoeg als het zoveel vragen oproept wanneer je nou ‘inclusief’ handelt?
    Ik heb het idee dat er steeds iets anders mee wordt bedoeld.
    ‘Gelijke monniken, gelijke kappen’ bijvoorbeeld: dat gaat over gelijkheid.
    Kan je dan niet beter dát woord gebruiken? (Bij de andere vragen die je stelt, passen weer andere begrippen).
    Ik denk het eigenlijk wel, want dat geeft volgens mij wat meer richting in het nadenken over wat je moet doen.

  5. Mooi verwoord Myrthe, precies dat. Het handelen niet alleen vanuit je hoofd, maar ook vanuit je hart. En vergeet je dan niet ook te luisteren naar je buikgevoel (je zogenoemde ‘gutfeeling’)? Want wist je dat de meeste signalen eerst bij je buik binnen komen, voordat deze doorgaan naar je hoofd en hart? En hoe gaaf is het dan als je ook hiernaar kan luisteren en handelen

  6. Ik moest even wijzen op het feit dat juist in deze zin een taalfout zit;

    “Ik keur een portfolio af op de randvoorwaarde dat het niet in ABN geschreven is.”

    Wat is hier de randvoorwaarde? Ik verwacht niet datgene wat er nu staat. Geen grote misser, komt ook vaak voor, maar in dit geval wel grappig.

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Back to Top