Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
22 november 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Photo of author

Marijn Prins is laatstejaars student marketing of social business aan de Hogeschool Rotterdam Business School (HRBS). Hij is voorzitter van de Rotterdamse studentenvakbond STUUR en pleit voor onderwijs dat beter aansluit op zijn ideale maatschappij

Foto: Paul van der Blom

Recente blogs

Recente artikelen

Blog

Met de trein naar Istanboel, is dat een goed idee?

Gepubliceerd: 30 August 2022 • Leestijd: 1 minuten en 53 seconden • Marijn

Laatst vergeleek NOS op 3 de trein met het vliegtuig. De trein won. Tenminste: Op de trajecten naar Berlijn en Parijs. Op die routes is de trein fantastisch. Maar wat als je niet naar Berlijn, maar naar Istanboel wilt?

Dit jaar waren de Interrailtickets te koop voor de halve prijs. Onbeperkt rondreizen in Europa, wie wil dat nou niet? Ik ging het met mijn vriend uittesten. Bestemming: Istanboel. Na een maand reizen, kwam ik afgelopen week terug in Nederland.

Een reis naar Istanbul duurt ten minste drie dagen, neemt je mee over 3.000 kilometer land en in negen treinen. Het is eerste stuk is het zwaarst, omdat je elke paar uur moet overstappen. Eerst van Rotterdam naar Utrecht, Frankfurt, Wenen en Boedapest. Vanaf daar kun je de nachttrein naar Boekarest nemen. Dan naar Sofia. Daar boek je een nacht in een hostel en dan pak je de nachttrein richting Istanboel.

Dat schema gaat ervan uit dat je nergens vertraging hebt. Je moet er echter rekening mee moet houden dat internationale treinen, zeker buiten West-Europa, vaak meer dan een uur vertraging hebben. Hierdoor misten wij in Boedapest onze overstap. En omdat de aansluiting maar een keer per dag ging, betekende dat meteen een dag vertraging. Wel is het heel makkelijk om je reis om te boeken.

Vier dagen om naar de andere kant van Europa te reizen klinkt lang. Is het natuurlijk ook, maar meestal voelde de trein niet eens zozeer als reizen. Het was een vakantie op zich. Met een goed boek en de steeds veranderende natuur heb je altijd wel iets om naar te kijken.

Ik ben positief verrast over de kwaliteit van de treinen. Meestal schoon, comfortabele stoelen en veel ruimte. En je kunt altijd een stukje door de trein lopen. Een ander groot voordeel van de trein is dat je je bagage bij je kunt houden. Niemand die je bagage kwijt kan raken behalve jij zelf.

Slaaptreinen zijn het beste en slechtste wat ons is overkomen. Wakker worden terwijl je door de bergen rijdt: veel romantischer wordt het niet. Maar daarvoor moet je wel een slaapcoupé boeken. Dat hadden wij aanvankelijk niet gedaan. Die nachten in de trein waren vergelijkbaar met slapen in de Flixbus. Je ligt in een oncomfortabele stoel met het tl-licht aan en een snurkende beer naast je. In de trein van Sofia naar Istanboel hadden we daarentegen wel een slaapcoupé, en op de terugweg zelfs een privékamer. Met twee bedden, een wasbak en kraan en een koelkast met snacks.

Is de trein een goed alternatief als je naar Istanboel wilt reizen? Als je de tijd hebt om er naartoe te reizen dan zeker. De trein is een avontuur, veel comfortabeler en de verplichte ontspanningsuren tijdens de reis hebben ook wel wat. Maar wanneer ik later slechts twee of drie weken vakantie heb, blijf ik lekker in West-Europa.

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief!

Recente blogs

Recente artikelen

Reacties

Laat een reactie achter

3 Responses to Blog Marijn: Met de trein naar Istanboel, is dat een goed idee?

  1. Leuke post, Marijn! Mag ik vragen hoeveel euro je voor deze reis kwijt bent (heen en terug, ook om te vergelijken wat de invloed van de slaapcoupé / privékamer is op de prijs) en hoe vergelijkbaar dat voor jou is met een vliegticket?

  2. Hoi Yasir,

    Dankje voor je reactie. Ik had een interrail ticket van ongeveer 250 euro (deze is zonder korting ongeveer 500 euro). Hiermee kun je een maand lang gratis reizen met de trein. Soms moet je nog 6 euro extra betalen voor een treinreservering, maar dat is meestal niet nodig.

    Meestal koste het boeken van een slaapcoupé tussen de 20 en 30 euro extra. Van Sofia naar Istanboel was een slaapcoupé de enige optie.

    Dus ik denk dat ik in totaal iets meer dan 300 euro kwijt ben geweest voor een retourtje. Belangrijk wel om mee te nemen is dat ik voor dit bedrag ook naar Griekenland, Bulgarije en Roemenië ben geweest. Daar zou je met het vliegtuig dan nog extra voor moeten betalen.

  3. Leukste aan interrailen vond ik dat we ook zoveel gesprekken hadden met mede reizigers. In vliegtuigen en forenzentreinen is het de norm dat iedereen zijn mond houdt. In lokale treinen en treinen met vakantiegangers kan dat (gelukkig) heel anders zijn.

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Back to Top