Blog Menno: Taal maakt nog meer kapot dan geweld
Blog van MennoGepubliceerd: 4 days ago
Laatst vergeleek NOS op 3 de trein met het vliegtuig. De trein won. Tenminste: Op de trajecten naar Berlijn en Parijs. Op die routes is de trein fantastisch. Maar wat als je niet naar Berlijn, maar naar Istanboel wilt?
Dit jaar waren de Interrailtickets te koop voor de halve prijs. Onbeperkt rondreizen in Europa, wie wil dat nou niet? Ik ging het met mijn vriend uittesten. Bestemming: Istanboel. Na een maand reizen, kwam ik afgelopen week terug in Nederland.
Een reis naar Istanbul duurt ten minste drie dagen, neemt je mee over 3.000 kilometer land en in negen treinen. Het is eerste stuk is het zwaarst, omdat je elke paar uur moet overstappen. Eerst van Rotterdam naar Utrecht, Frankfurt, Wenen en Boedapest. Vanaf daar kun je de nachttrein naar Boekarest nemen. Dan naar Sofia. Daar boek je een nacht in een hostel en dan pak je de nachttrein richting Istanboel.
Dat schema gaat ervan uit dat je nergens vertraging hebt. Je moet er echter rekening mee moet houden dat internationale treinen, zeker buiten West-Europa, vaak meer dan een uur vertraging hebben. Hierdoor misten wij in Boedapest onze overstap. En omdat de aansluiting maar een keer per dag ging, betekende dat meteen een dag vertraging. Wel is het heel makkelijk om je reis om te boeken.
Vier dagen om naar de andere kant van Europa te reizen klinkt lang. Is het natuurlijk ook, maar meestal voelde de trein niet eens zozeer als reizen. Het was een vakantie op zich. Met een goed boek en de steeds veranderende natuur heb je altijd wel iets om naar te kijken.
Ik ben positief verrast over de kwaliteit van de treinen. Meestal schoon, comfortabele stoelen en veel ruimte. En je kunt altijd een stukje door de trein lopen. Een ander groot voordeel van de trein is dat je je bagage bij je kunt houden. Niemand die je bagage kwijt kan raken behalve jij zelf.
Slaaptreinen zijn het beste en slechtste wat ons is overkomen. Wakker worden terwijl je door de bergen rijdt: veel romantischer wordt het niet. Maar daarvoor moet je wel een slaapcoupé boeken. Dat hadden wij aanvankelijk niet gedaan. Die nachten in de trein waren vergelijkbaar met slapen in de Flixbus. Je ligt in een oncomfortabele stoel met het tl-licht aan en een snurkende beer naast je. In de trein van Sofia naar Istanboel hadden we daarentegen wel een slaapcoupé, en op de terugweg zelfs een privékamer. Met twee bedden, een wasbak en kraan en een koelkast met snacks.
Is de trein een goed alternatief als je naar Istanboel wilt reizen? Als je de tijd hebt om er naartoe te reizen dan zeker. De trein is een avontuur, veel comfortabeler en de verplichte ontspanningsuren tijdens de reis hebben ook wel wat. Maar wanneer ik later slechts twee of drie weken vakantie heb, blijf ik lekker in West-Europa.
De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.
Lees hier alle details over onze spelregels.
Leuke post, Marijn! Mag ik vragen hoeveel euro je voor deze reis kwijt bent (heen en terug, ook om te vergelijken wat de invloed van de slaapcoupé / privékamer is op de prijs) en hoe vergelijkbaar dat voor jou is met een vliegticket?
Hoi Yasir,
Dankje voor je reactie. Ik had een interrail ticket van ongeveer 250 euro (deze is zonder korting ongeveer 500 euro). Hiermee kun je een maand lang gratis reizen met de trein. Soms moet je nog 6 euro extra betalen voor een treinreservering, maar dat is meestal niet nodig.
Meestal koste het boeken van een slaapcoupé tussen de 20 en 30 euro extra. Van Sofia naar Istanboel was een slaapcoupé de enige optie.
Dus ik denk dat ik in totaal iets meer dan 300 euro kwijt ben geweest voor een retourtje. Belangrijk wel om mee te nemen is dat ik voor dit bedrag ook naar Griekenland, Bulgarije en Roemenië ben geweest. Daar zou je met het vliegtuig dan nog extra voor moeten betalen.
Leukste aan interrailen vond ik dat we ook zoveel gesprekken hadden met mede reizigers. In vliegtuigen en forenzentreinen is het de norm dat iedereen zijn mond houdt. In lokale treinen en treinen met vakantiegangers kan dat (gelukkig) heel anders zijn.