‘Op het mbo werd ik “de vakbondsman” genoemd omdat ik me graag overal mee bemoeide’
Maarten Rouws is eerstejaars technische bedrijfskunde en werd vorige week gekozen in de medezeggenschapsraad van zijn instituut, EAS. ‘Ergens over klagen is makkelijk, maar ik vind dat je een klacht beter kunt omvormen tot een fatsoenlijk argument waarom iets veranderd moet worden.’
‘Ik vond het altijd heel moeilijk om een studie te kiezen. Ik weet vooral dat dingen verbeteren mij drijft. Tijdens mijn vorige studie kwam ik erachter dat producten niet mijn ding zijn, dus ben ik gaan kijken naar processen. Ik liep stage bij de marine, daar mocht ik een proces onderzoeken en vervolgens een advies geven. Dat vond ik hartstikke leuk, en daarom heb ik voor technische bedrijfskunde gekozen.
‘Technische bedrijfskunde spreekt mij meer aan dan bedrijfskunde. Techniek vind ik interessant omdat het altijd in ontwikkeling is, dat zorgt voor afwisseling in het werk en dat heb ik wel nodig. De maritieme sector trekt mij ook wel. Ik zie mezelf bijvoorbeeld wel werken bij het Marinebedrijf waar schepen worden gebouwd op een droogdok, maar ik kan ook aan de kant van engineering iets doen.
‘Techniek vind ik interessant omdat het altijd in ontwikkeling is, dat zorgt voor afwisseling in het werk en dat heb ik wel nodig.’
‘Ook ben ik graag betrokken bij de opleidingen die ik volg. Ik woon in Woerden vijf minuten van mijn oude mavo en fiets nog altijd af en toen heen en weer om de 3D-printer schoon te maken. Als die kapot is dan word ik weleens gebeld om hem te repareren. En ik help mijn oude maatschappijleerdocent bij de handlingsopdracht debatteren, een handelingsopdracht in mavo 3. Ik vind het leuk om bijvoorbeeld te helpen bij het bedenken van een stelling. Maatschappijleer vond ik sowieso heel interessant, het heeft mijn interesse in politiek aangewakkerd en zorgde ervoor dat ik klassenvertegenwoordiger werd.
‘Later op het mbo werd ik ook wel de vakbondsman genoemd omdat ik me graag overal mee bemoeide. We hadden bijvoorbeeld een stuk of tien 3D-printers, en daar was altijd wat mee. De SD-kaartjes waren weg of gestolen, en er was geen planning waardoor ze vaak bezet waren op de momenten dat je ze nodig had voor een schoolopdracht. De docenten legden de verantwoordelijkheid alleen altijd bij ons als we iets niet op tijd geprint hadden. Daar hadden we toen een discussie over en uiteindelijk heb ik kunnen regelen dat er tenminste een systeem kwam voor een planning. Zo merkte dat ik het leuk vond om bezig te zijn met het verbeteren van processen en leerde ik door te spelen wat er leefde bij scholieren.
‘Ik vind het belangrijk om het geluid van studenten te vertegenwoordigen’
‘Dit is ook de reden dat ik me verkiesbaar heb gesteld voor de medezeggenschapraad. Ergens over klagen is makkelijk, maar ik vind dat je een klacht beter kunt omvormen tot een fatsoenlijk argument waarom iets veranderd moet worden. Ik vind het belangrijk om het geluid van studenten te vertegenwoordigen, en hoop dat ook hier de komende tijd te mogen doen.’
Tekst en foto: Wietse Pottjewijd
Laat een reactie achter
Spelregels
De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.
Lees hier alle details over onze spelregels.
Back to Top