Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
23 april 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Opstartprobleempjes op IT-gebied? De servicedesk is je vriend

Gepubliceerd: 20 September 2022 • Leestijd: 1 minuten en 35 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.

Krijg je geen verbinding met wifi, kun je niet inloggen op HINT of kan je niet printen op school? Er is altijd een IT-specialist die je weer op weg helpt. Met praktische en technische problemen kun je terecht bij de servicedesk van de hogeschool.

Volgens Newesh Sitaram, die al vier jaar als medewerker servicepunt FIT – IT voor de hogeschool werkt, lopen eerstejaarsstudenten letterlijk en figuurlijk in de eerste weken van hun opleiding tegen opstartproblemen aan. ‘Het gaat in het begin van het schooljaar vooral om problemen met inloggen of aanmelden en andere verbindingsproblemen, zoals de wifi-verbinding van laptop en telefoon. Er staan handleidingen op HINT, maar als het desondanks niet lukt helpen wij met de download-instructies. Noem het eerste hulp bij verbindingen.’

‘Kom op tijd langs!’

Veel opstartproblemen kunnen volgens Newesh zonder zijn expertise voorkomen worden. ‘Tijdens de introductie wordt er een belangrijke mail over inloggen en aanmelden verstuurd vanuit de opleiding, die moet je goed doorlezen. Helaas gebeurt dat vaak maar half. Als je dan alsnog problemen krijgt: kom op tijd langs! Nu, tijdens de eerste maand, hebben studenten nog de mogelijkheid om even bij ons aan te kloppen als ze niet kunnen inloggen. Vaak trekken ze te laat aan de bel en dan komt er druk op te staan, zeker omdat wij sommige programma’s niet beheren en dit vervolgens door moeten zetten naar de juiste partijen.’

Hoewel Newesh en zijn collega’s uiteraard veel van verbindingen en computers weten, kunnen en mogen ze niet ieder pc-probleem oplossen. ‘De computers van de studenten zijn privéapparaten. Wij mogen sommige dingen zelf niet uitvoeren, want als er iets misgaat met de opstartwaarden of belangrijke processen bijvoorbeeld, hebben wij het gedaan. Wij adviseren dan ook altijd om diepgaande zaken voor ondersteuning en garantie beter bij de winkelier neer te leggen.’

Op alle grote locaties

De grote locaties op de Kralingse Zoom, Rochussenstraat, Museumpark, Academieplein, Wijnhaven en Posthumalaan hebben een vaste Servicedesk. Bij de kleinere locaties is er hulp op afroep beschikbaar. ‘Studenten kunnen op al deze punten met hun IT-problemen langskomen. Dat kan gewoon zonder afspraak. We kunnen dan ter plekke kijken hoe we je kunnen helpen.’

Handige tip: Wil je je (van de HR gekregen) wachtwoord veranderen, dan kun je dat doen op de speciale site Password.hr.nl.

Tekst: John den Braber
Illustratie: Demian Janssen

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief!

Recente artikelen

Recente reacties

Reacties

Laat een reactie achter

Comments are closed.

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Aanbevolen door de redactie

Back to Top