Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
5 mei 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Studenten brengen een beetje extra werkgeluk naar Academieplein

Gepubliceerd: 2 October 2023 • Leestijd: 2 minuten en 48 seconden • Nieuws

Het gevoel hebben dat je werk ertoe doet, gewaardeerd worden en vitaliteit: het zijn een paar elementen van werkgeluk. Studenten van de minor Happy@work gingen met die kennis aan de slag om kleine interventies te doen. Afgelopen donderdag, in de week van het werkgeluk, trokken ze daarmee locatie Academieplein rond.

In de gang op de eerste verdieping loopt een groepje studenten met een glazen pot vol gekleurde briefjes: in die ‘waarderingspot’ kunnen medewerkers een compliment toevoegen, en er later weer een uit halen. Voor de moeite krijgen ze ook nog chocola, ‘want daar word je ook gelukkig van’, lacht een van de studenten.

Gelukkiger van complimenten

De groep maakt onderdeel uit van de ruim veertig studenten van de minor Happy@Work. Ze hebben uiteenlopende achtergronden, bedrijfskunde, toegepaste psychologie, marketing & sales, en kwamen op het idee door de ‘complimentenmeisjes’ die ze tegenkwamen op locatie Kralingse Zoom. ‘Het is goed om stil te staan bij wat je waardeert’, zegt student Thom. ‘We hebben in de minor geleerd dat je gelukkiger wordt van complimenten krijgen ‘en geven’, zegt groepsgenoot Lola.

Ilse den Exter-Hamoen, een van de minordocenten, mag zelf ook een briefje uit de pot halen. ‘Je bent een stralende collega’, leest ze voor met een – stralende – glimlach. Niet alle docenten hebben tijd voor een compliment, merken de studenten op. Sommigen roepen iets over deadlines of lesgeven. ‘Maar als ze ervoor openstaan hebben ze een leuke ervaring’, zegt student Carmen.

‘Goed gevoel dat mijn werk ertoe doet’

Onderaan de trap naar eerste verdieping groeit het aantal kreten op de ‘zingevingswand’ ondertussen gestaag. ‘Het delen van praktijkervaring met studenten in de deeltijd’, heeft docent technische bedrijfskunde Peter Bos net opgeschreven. ‘Ik doe dit werk sinds kort’, zegt hij, ‘en ik vind het een goed gevoel dat ik iets bij kan dragen, dat het ertoe doet. Hoe precies, dat is nog een verkenningstocht, maar dit statement kwam nu bij me op.’

zingevingswand

Robin, student ondernemerschap en retail management, bedacht het idee tijdens de minor toen het gesprek ging over wat de studenten zinvol vinden aan hun studie. ‘Misschien kunnen we het omdraaien, dacht ik, en dit aan docenten vragen.’ Hij volgt de minor omdat het hem belangrijk lijkt, als hij een eigen bedrijf runt zoals zijn doel is, om te zorgen voor een fijne werksfeer. ‘Dat is iets anders dan de financiële kant, het leek me leuk als ik ook kon groeien op sociaal gebied, het vlak van welzijn’, zegt hij.

Blauwtjes lopen

Een stukje verderop, in de gang op de begane grond met de praktijklokalen, staat een ietwat teleurgesteld groepje. De interventie die zij hadden bedacht was ‘dansen’, want vitaliteit en beweging kan ook bijdragen aan werkgeluk. Maar er is nog geen docent die zich de ‘vloer’ op waagt. Geen tijd, roepen ze, en misschien is het ook wel iets te veel buiten de comfort zone. ‘Ik heb nog nooit zoveel blauwtjes gelopen’ lacht een van de studenten.

Studenten met de bingokaart

De groep met de geluksbingo vergaat het beter. Met hun bingokaarten vol geluksmomentjes gaan ze de locatie rond. ‘Help een collega’, ‘loop een rondje buiten’,  ‘eet een stuk fruit of ‘leer iets nieuws’: medewerkers kunnen ze aankruisen en stilstaan bij wat hen gelukkiger maakt op het werk. ‘ieder kruisje op de bingokaart helpt en je kunt het dagelijks bijhouden’, zegt Jet.

‘Dit moeten we vaker doen’

Docenten reageren positief, zeggen haar groepsleden, ze horen reacties als ‘dit moeten we vaker doen’, of ‘geluk mag altijd worden vergroot.’ ‘Ze worden zich bewuster van waar ze gelukkig van worden’, zegt groepsgenoot Lobke. ‘Je gaat ook jezelf leren kennen en kunt daardoor betere keuzes maken, dus ook als student heb je veel aan de minor’, vult student Iris aan.

Ze lopen de docentenkamer binnen en leggen uit wat de bedoeling is. ‘Komen jullie de bingokaarten over een week weer ophalen?’, grapt een van de aanwezige docenten. Hij treft het: ‘Maak een grapje’ staat ook op de kaart. Bingo.

Lees ook:

Tekst: Edith van Gameren
Foto’s: Ilse den Exter-Hamoen, Edith van Gameren

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief!

Recente artikelen

Recente reacties

Reacties

Laat een reactie achter

Comments are closed.

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Aanbevolen door de redactie

Back to Top