Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
8 mei 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Aanmeldcijfers Hogeschool Rotterdam flink hoger

Gepubliceerd: 26 February 2024 • Leestijd: 1 minuten en 59 seconden • Nieuws

Per half februari 2024 hebben zich 9,3 procent meer potentiële eerstejaars aangemeld voor een opleiding aan de HR dan een jaar geleden. Toen viel de aanmeldstand juist tegen. De HR doet het nu duidelijk beter dan andere grote hogescholen.

‘Voorzichtigheid is geboden’, is de kanttekening die de HR plaatst aan het begin van de notitie over de aanmeldstanden. Aanmeldstanden zijn een indicatie maar zijn nog geen inschrijvingen, en kunnen in de loop van de maanden een wisselvallig beeld laten zien. Dat bleek vorig jaar toen de aantallen aanvankelijk tegenvielen maar richting het begin van het studiejaar weer bijtrokken.

Op dit moment ligt de aanmeldstand van studenten die in september willen starten op de HR 9,3 procent hoger dan in 2023, terwijl het aantal aanmeldingen landelijk ongeveer gelijk blijft.

Er wordt in de aanmeldstand gerekend met een gewogen getal, omdat aankomende studenten zich bij meerdere opleidingen kunnen aanmelden; als iemand zich bijvoorbeeld bij twee verschillende hogescholen aanmeldt tel die inschrijving bij elke hogeschool voor 0,5 mee.  

Ook meer aanmelders voltijd bacheloropleidingen

Een jaar geleden deden vooral de associate degrees (Ad’s) en masters het goed, nu zitten ook de voltijd bacheloropleidingen in de lift, inclusief de duale varianten ervan. Als we alleen naar de bachelors kijken dan zijn er voor de HR 4254 aanmelders tegenover 4015 een jaar geleden. Dat is 5,9 procent meer.

De andere grote hogescholen staan wat betreft het aantal aanmelders voor voltijd bachelors allemaal in de min. De Hogeschool van Amsterdam en Hogeschool Utrecht beiden circa 1 procent, de Haagse Hogeschool en Inholland moeten het elk met 5,4 procent minder aanmelders doen.

Van de voltijd bacheloropleidingen van de HR doen op instituutsniveau met name IvL (+24,7 procent), EAS (+24,7), RBS (+19,7) en RMI (+53,2) het goed. Die laatste, het Rotterdam Mainport Institute, is overigens betrekkelijk klein, in absolute aantallen stijgen ze van 38 naar 59.

Extra inzet op werving

De HR ziet de positieve cijfers niet los van alle investeringen van de afgelopen tweeënhalf jaar. De afdeling marketing & communicatie en ook de opleidingen hebben extra ingezet op werving van studenten. Er wordt beter dan voorheen gekeken naar waar studiekiezers behoefte aan hebben, onder andere door gebruik te maken van een CRM-systeem (customer relationship management).

‘In grote lijnen geeft zo’n systeem ons beter inzicht in de fase van het studiekeuzeproces waar de studiekiezer zich in bevindt’, vertelde beleidsmedewerker Jeroen Cok vorig jaar aan Profielen. ‘We weten bijvoorbeeld of de studiekiezer een open dag heeft bezocht of aan proefstuderen heeft deelgenomen en welke informatiebehoefte er op welk moment leeft. Daar kunnen we gerichter onze dienstverlening op aanpassen met een persoonlijkere benadering, die de studiekiezer nog beter in staat stelt om de juiste studiekeuze te maken.’

Zorg om hogere uitval

Tegenover de positieve geluiden over de aanmeldstanden zijn er al wat langer wat minder goede berichten over de verwachte totale studentenaantallen. In het recente Trendonderzoek Studiesucces 2023 (te vinden op intranetpagina Hint) spreekt de HR zijn zorg uit over de toenemende uitval van studenten van de bacheloropleidingen en de Ad’s.

Tekst: Jos van Nierop
Illustratie: Zena-Rae


Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief!

Recente artikelen

Recente reacties

Reacties

Laat een reactie achter

Comments are closed.

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Aanbevolen door de redactie

Back to Top