Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
22 december 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

‘Ik zie hoe betekenisvol het voor leerlingen is, als je er gewoon voor ze bent’

Tess Melissant zit in het vierde jaar van de pabo. Op de basisschool al wist ze dat ze later juf wilde worden. Door de minor Kunstkracht ligt haar focus als juf op kunst en cultuur: ‘School bestaat uit veel meer dan alleen maar taal en rekenen.’

‘Al heel jong wist ik dat ik juf wilde worden. Het leek me altijd al superleuk om met kinderen te werken en voor de klas te staan. Ik ging ook vaak mee met de stiefmoeder van een vriendin. Die was ook juf en als ik dan een dag vrij was, mocht ik mee en hielp ik haar een beetje. Toen vond ik de kleuters het leukst. Om die hele jonge kinderen te zien groeien en zich ontwikkelen, dat vond ik fantastisch. Dát wil ik later ook, dacht ik altijd.

‘Om die hele jonge kinderen te zien groeien en zich ontwikkelen, dat vond ik fantastisch.’

‘Inmiddels sta ik al een tijdje voor groep 4. Die leeftijdsgroep, 7 á 8 jaar zijn ze dan, vind ik heel interessant. Ze maken de ontwikkeling door van spelen naar leren en ze worden echt een eigen persoon met een mening en ideeën over dingen. Het is heel bijzonder om daar bij te zijn en er een rol in te spelen.

‘Die leeftijdsgroep, 7 á 8 jaar zijn ze dan, vind ik heel interessant.’

‘Voor de opleiding moeten we ieder jaar stage lopen. Doordat ik het vierde jaar nu voor de tweede keer doe, heb ik vorig jaar ook al een heel jaar voor de klas gestaan, ook in groep 4 dus. Ik heb inmiddels een heleboel ervaring en dat helpt me enorm in de eindopdracht en de eindstage die ik nu loop.

‘De school waar ik werk staat in een achterstandswijk, dus dat is soms best pittig. Ik zie hoe betekenisvol het voor deze leerlingen is, als je er gewoon voor ze bent. Ik leer ze ook steeds beter kennen. Dat vind ik heel erg leuk. Ik kan goed met ze praten en we maken samen grapjes. Dat is zo waardevol.

‘Ik kan goed met ze praten en we maken samen grapjes. Dat is zo waardevol.’

‘Door alle ervaring die ik nu opdoe, is het straks een stuk makkelijker om vijf dagen per week voor de klas te staan. Ik weet al zo veel en ik heb al zo veel gedaan. Ook de oudergesprekken en de andere taken die bij het vak van leerkracht horen, buiten het lesgeven, ken ik al. Dat is een groot voordeel.

‘Op dit moment loop ik mijn eindstage en sta ik zelfstandig voor de klas. In de bovenbouw vond ik dat wel spannender. Die leerlingen weten al veel meer en hebben een eigen mening. Dan kun je in het begin best onzeker zijn of je het wel goed doet en of ze het wel leuk vinden. Die spanning heb ik nu wel achter me gelaten. Je moet je zelf ook een beetje ontwikkelen en weten wat voor soort leerkracht je wil zijn.

‘Zelf ben ik denk ik een heel open juf’

‘Zelf ben ik denk ik een heel open juf. Aan de hogeschool volg ik nu de minor Kunstkracht. Daardoor ben ik veel bezig met kunst en cultuur en burgerschap. Daar ligt mijn focus en mijn passie en die zet ik ook in bij mijn lessen. Ik merk hoe leuk kinderen dat vinden. Als ze lol hebben op school, ergens goed in zijn en hun eigen talent ontdekken, dan wordt de rest ook leuker en krijgen ze meer zelfvertrouwen. Dat is heel belangrijk, want school bestaat uit zo veel meer dan alleen maar taal en rekenen. Ik ben van mening dat scholen daar te weinig mee doen op dit moment.

‘Vorig jaar heb ik mijn scriptie afgerond. Dat doe je op de pabo al in je derde jaar.’

‘Vorig jaar heb ik mijn scriptie afgerond. Dat doe je op de pabo al in je derde jaar. Bij mij ging het over geletterdheid bij jonge leerlingen. Samen met een medestudent heb ik daar onderzoek naar gedaan en een plan gemaakt hoe we de kleuters beter kunnen helpen zodat geletterdheid makkelijker wordt bij de overgang naar groep 3. Volgens ons heeft dat vooral veel te maken met spelend leren en ontdekken. Niet alleen uit boeken dus, maar ook in de praktijk. Een themahoek met letters bijvoorbeeld en de dingen van alledag betrekken in het leren lezen.

‘Als ik ben afgestudeerd kan ik op mijn stageschool blijven werken. Hopelijk krijg ik dan weer groep 4. Maar andere klassen vind ik ook leuk.’

Ken of ben jij iemand met een verhaal voor Humans of HR? We horen het graag! Stuur een mailtje naar profielen@hr.nl

Tekst en foto: Sanne van der Most

Gepubliceerd: 22 November 2024 • Humans of Hogeschool Rotterdam

Humans of HR

Reacties

Laat een reactie achter

 

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Back to Top