Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
21 november 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

portret van Jersey

‘Middelbare scholieren kunnen vragen stellen over puberteit, opgroeien, vriendschap en studeren’

Jersey van Ruijven (19) studeert communicatie. Samen met haar projectgroep bedacht ze De Grote Zus, een online community waar middelbare scholieren terechtkunnen. ‘Je moet een goed concept bedenken dat daadwerkelijk mensen aantrekt.’

‘Hiervoor deed ik twee jaar Ad crossmediale communicatie. Dat is een tweejarige opleiding en met je diploma kun je doorstromen naar het derde jaar van de bachelor op hbo-niveau. Dus dat doe ik nu hier op de Wijnhaven. Ik ben net begonnen en aan de locatie moest ik wel even wennen. Hiervoor ging ik naar het Museumpark en daar valt wel wat meer te beleven. Dat is een veel ruimer en lichter gebouw met meer voorzieningen en een fijne kantine.

‘We zijn voornamelijk bezig met gezamenlijke opdrachten in groepjes.’

‘De opleiding bevalt me heel goed. Het is heel breed en je kunt er alle kanten mee op. Wat wel even wennen was: we hebben geen tentamens en ook geen traditionele lessen. Alleen maar theorie, doe-dagen en projecten waar we aan werken. Soms is het dan een beetje verwarrend waar je nu precies mee bezig bent. Als je voor tentamens leert, dan weet je precies voor welk vak je werkt. Is het tentamen klaar, dan heb je het afgerond en ga je door naar het volgende vak. Dat is hier anders. We zijn voornamelijk bezig met gezamenlijke opdrachten in groepjes. Grote opdrachten die meteen ook drie maanden duren. Met elkaar werk je toe naar een eindresultaat. Daar krijg je dan een cijfer voor.

‘Zo moeten we nu een community opzetten: een online concept dat we zelf bedenken en via een online platform moeten promoten. Voor december moeten we minimaal 50 contentvormen hebben, zoals posts of stories. Daarnaast moeten we minimaal 50 actieve leden hebben die met elkaar in interactie gaan binnen de groep, én minimaal 100 geabonneerden. Best een opgave. Je moet dus een goed concept bedenken dat daadwerkelijk mensen aantrekt, anders red je dat niet en moet het opnieuw. Dat is niet per se makkelijker dan leren voor een tentamen, daar kom je wel achter.

‘De bedoeling is dat er interactie ontstaat tussen studenten en middelbare scholieren.’

‘Ons idee is een community voor vrouwelijke middelbare scholieren, met als naam De Grote Zus.  De bedoeling is dat er interactie ontstaat tussen studenten en middelbare scholieren, die vragen kunnen stellen over van alles en nog wat rond puberteit, opgroeien, vriendschap en studeren. Alles wat belangrijk is als je van de middelbare school naar het vervolgonderwijs gaat.

‘Met elkaar zijn we dus gaan nadenken over kernwaarden die voor onze community belangrijk zijn. Bij ons ging dat over feminisme en autonomie, superleuk om daarmee bezig te zijn want het ligt heel dicht bij wat we zelf belangrijk vinden.

‘Bij ons ging dat over feminisme en autonomie, dat ligt heel dicht bij wat we zelf belangrijk vinden.’

‘Bij de start van ons project hebben we een heleboel middelbare scholen benaderd met een poster en een mail, en de vraag of leerlingen geïnteresseerd zijn. Vervolgens hebben we interviewvragen bedacht, die we aan de leerlingen willen voorleggen om te kijken wat zij belangrijk vinden. Met die input gaan we straks aan de slag bij het opzetten van de community. Na het weekend gaan we live op Instagram.

‘Een andere leuke opdracht waar ik nu aan werk, is een meer individueel project. Daarin gaan we iets uitbouwen wat ons persoonlijk echt raakt en waar we graag mee bezig zijn. We kiezen een eigen expertise waar we een verdienmodel aan koppelen. Ik heb zelf een groot aquarium thuis met tropische vissen. Daar ben ik al vijf jaar mee bezig. Het begon met een kleine vaas en een paar goudvissen en is nu uitgegroeid tot een serieus aquarium. Dat heb ik voor deze opdracht ingezet.

‘Door middel van bijvoorbeeld dropshipping probeer ik dan geld te verdienen’

‘Mijn plan is om online allemaal interessante content te plaatsen over het opstarten en behouden van een aquarium. Door middel van bijvoorbeeld dropshipping probeer ik dan geld te verdienen: zorgen dat mijn informatie leidt naar websites van andere bedrijven zodat zij meer verkopen. En daar verdien ik dan weer aan.

‘Communicatie vind ik heel erg leuk. Maar het is ook heel erg breed. Je kunt interne communicatie doen, externe communicatie of iets in graphic design of op een nieuwsredactie. Zelf ben ik niet zo van het ontwerpen en grafische content maken. Ik hou meer van onderzoeken en echt iets inhoudelijks neerzetten. Dus zoiets als reclame of journalistiek, dat lijkt me wel wat. De komende tijd ga ik erachter komen wat echt bij me past.’

Ken of ben jij iemand met een verhaal voor Humans of HR? We horen het graag! Stuur een mailtje naar profielen@hr.nl

Tekst en foto: Sanne van der Most

Gepubliceerd: 8 November 2024 • Humans of Hogeschool Rotterdam

Humans of HR

Reacties

Laat een reactie achter

One Response to ‘Middelbare scholieren kunnen vragen stellen over puberteit, opgroeien, vriendschap en studeren’

  1. Cool! Lijkt me een nuttig idee. Succes Jersey! Het mooie aan de Hogeschool is dat de projecten echte impact hebben op de maatschappij. Maar wat ik me wel altijd afvraag: op een gegeven moment is een project af, je krijgt er als student een cijfer voor, en je moet weer door aan een volgend project. Wat gebeurt er dan verder met een creatie als De Grote Zus?

 

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Back to Top