Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
27 juli 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

(Nog) klein maar fijn: ‘Maar waar op de gevel is het logo van Dordrecht Academy?’

Gepubliceerd: 13 May 2024 • Leestijd: 5 minuten en 55 seconden • Nieuws

De twee opleidingen die de HR op de nog jonge Dordrecht Academy aanbiedt tellen nog weinig studenten, meldde Profielen een tijdje terug. Maar wát we hier doen, doen we goed, reageerde docent Rolin Rolloos onder dat bericht. Hij wees onder andere op het vernieuwde onderwijsconcept in Dordrecht.

Rolloos reageerde op een artikel van Profielen over de tegenvallende studentenaantallen en de maatregelen die daarom worden genomen. Reden om eens ter plekke een kijkje te nemen. Docenten zijn het onderwijs enthousiast aan het opbouwen, blijkt onder meer, maar missen soms ondersteuning vanuit de HR.

Twee studenten in een verder lege gang van de Dordrecht Academy

Zomaar een donderdagochtend. Op de vierde verdieping van het zogenoemde Kopgebouw op het leerpark in Dordrecht lopen enkele studenten. In een kantoortje zitten docenten te vergaderen, de deur staat open. Dit is de Dordrecht Academy, en meer specifiek zijn het de Ad-opleidingen engineering en integraal bouwmanagement die de HR daar aanbiedt.

‘Iedereen komt uit de buurt’

Die opleidingen kunnen studenten ook in Rotterdam volgen maar hier zijn ze meer toegespitst op het Dordtse bedrijfsleven, onder andere door excursies in de regio. Voor de drie eerstejaars engineering die aan een tafel zitten te werken was de keuze voor Dordrecht er vooral eentje van (reis)gemak. ‘Iedereen komt uit de buurt: Papendrecht, Sliedrecht, Dordrecht’, vertelt een van hen.

‘Ik heb gekozen op basis van afstand, de reistijd was flink minder. Dat was doorslaggevend.’

‘Ik kom uit Dordrecht’, meldt een van de studenten. ‘Op de open dag hier had ik een fijn gevoel. In Rotterdam (op de RAC, red.) ook wel. Ik heb gekozen op basis van afstand, de reistijd was flink minder. Dat was doorslaggevend. Hogeschool Avans ben ik ook geweest, maar de sfeer daar beviel mij niet.’

Gratis koffie

Over de faciliteiten op en rondom het Kopgebouw hebben de studenten niet echt te klagen. De koffieautomaat is dezelfde als op de HR in Rotterdam met één verschil: deze schenkt niet alleen voor medewerkers maar ook voor studenten gratis koffie. De automaat is nog niet goed ingesteld. ‘Het is tijdelijk, maar zolang het duurt maken wij er gebruik van’, reageert een van de studenten.

‘Beneden is er een kantine, van het Da Vinci College (het pand naast het Kopgebouw, red.), met broodjes enzo, prima. En het is vijf minuten lopen naar een supermarkt, en er zit ook nog een Turk in de buurt.‘

‘Bijna privéles’

Dat ze aan een kleine opleiding studeren (met zes eerstejaars) vinden de studenten niet zo’n probleem. ‘We hebben bijna privéles. En we kunnen het goed met elkaar vinden. Dinsdag hebben we praktijkgericht les, dan zijn we met z’n zessen bezig met elektrotechniek’, vertelt een van de studenten.

De studenten in de Duurzaamheidsfabriek

Op woensdagmiddag volgen de zes voltijdstudenten college samen met de studenten van de deeltijdvariant van de opleiding. Tijdens de colleges met de deeltijders komt de theorie aan bod. ‘Dat is voor iedereen ongeveer hetzelfde. Hoorcolleges? Nee, het zijn ook lessen met opdrachten’, zegt een van de studenten. ‘En we gaan met elkaar in discussie. De deeltijders zijn maximaal vijf jaar ouder dan wij. De stof is soms best intensief, maar te doen. Het gaat er om dat je het echt begrijpt. Je haalt het niet zomaar maar het is goed te doen. En als je ergens tegenaan loopt kun je het aan de docenten vragen.’

‘Laat aan het eind zien wat je kan en weet’

Gertjan Pap is een van hen, hij is docent professioneel handelen. Hij vertelt over de manier van lesgeven en toetsen in Dordrecht: ‘We werken met het concept leeruitkomsten, we toetsen kennis en kunde aan de hand van het portfolio van de student. Tegen alle studenten zeggen we: “Laat aan het eind van het semester zien wat je kan en weet aan de hand van de vooraf bepaalde criteria”. Criteria bij professioneel handelen kunnen gaan over hoe goed voorbereid je bent voor een vergadering of hoe goed je doorvraagt; het moet relevant zijn voor het werk.’

De docenten hebben regelmatig gesprekken met studenten over hoe ver ze zijn. Pap: ‘We doen aan coachend lesgeven, dat is iets waar ook de RAC in Rotterdam naartoe wil. Bovendien biedt het toetsen van de portfolio’s van studenten op basis van leeruitkomsten de ruimte om een diversiteit aan leerroutes aan te bieden. Daardoor is samenwerking met bedrijven ook op lesinhoud mogelijk. Zo hebben we gastcolleges van bedrijven als Boskalis en IHC Caland en bezoeken studenten waterbouwbedrijf Van Oord om daar te werken met de simulator van baggerwerkzaamheden.’

Docenten (v.l.n.r.) Rolin Rolloos, Gertjan Pap en Robbert-Jan 't Hoen in het technieklokaal
Docenten (v.l.n.r.) Rolin Rolloos, Gertjan Pap en Robbert-Jan ‘t Hoen in het technieklokaal

Rolloos vult aan: ‘We zijn supertrots dat we in nauwe samenwerking met de Vereniging van Waterbouwers een uniek Ad-opleidingstraject hebben ontwikkeld en kunnen aanbieden. De Drechtsteden vormen immers de bakermat van de baggerindustrie, vanuit de hogeschool kunnen we als Dordrecht Academy daar nu een bijdrage aan leveren.’

‘Dit in Dordrecht is praktischer’

De Ad-opleidingen die zowel in Dordrecht als Rotterdam worden aangeboden, verschillen van elkaar, vertellen Pap en zijn collega’s. Pap: ‘Wij volgen gewoon het landelijk niveau, en zijn net als de Ad engineering van de RAC recent geaccrediteerd. Een van de conclusies was dat de Rotterdamversie bij sommige vakken meer neigt naar bachelorniveau, terwijl dit in Dordrecht praktischer is’.

De Dordtse opleidingen zijn gericht op het bedrijfsleven in de regio Drechtsteden waar steeds meer mee wordt samengewerkt. Samen met Amega (een groep bedrijven uit de regionale automotive-branche) is er een differentiatie van de engineeringsopleiding ontwikkeld die specifiek is gericht op automotive. Docent Robbert-Jan ’t Hoen: ‘Deze deeltijdopleiding is voor werknemers met niveau 4 die we op technisch en sociaal vlak – professioneel handelen – wat kunnen bijleren.’ Ook andere werknemers in de automotive branche kunnen zich voor de opleiding inschrijven. ’t Hoen: ‘We zijn geen bedrijfsopleiding en hebben een publieke functie, we moeten gewoon aan de eindkwalificaties voldoen.’

Differentiatie samen met energiebedrijf Stedin

Met energiebedrijf Stedin wordt ook gesproken over een op te zetten engineering-differentiatie voor de energiesector. Docent Pap: ‘Dat gaat dan over energietransitie op netcoördinatie en warmtegebied, over hoe energiebedrijven de toekomst ingaan.’

Onlangs zijn de docenten ook gestart om met het werkveld een bedrijvenpoule op te zetten, om ze op die manier meer te betrekken bij elkaar en bij het onderwijs. Dat moet ook zorgen voor meer stageplekken voor de studenten.

‘Onze stageopdracht gaat over toepasbare energie-opwekkers voor letterlijk dit gebouw’

De studenten die hierboven aan het woord kwamen lopen dit semester stage bij ingenieursbedrijf MDIM, dat naast het Kopgebouw in de zogenoemde Duurzaamheidsfabriek zit. Echt een eerstejaarsstage kiezen zat er voor de studenten niet in, maakt een van hen duidelijk. ‘School had een aantal bedrijven benaderd, wij mochten zelf kiezen. Helaas zijn andere bedrijven afgehaakt omdat ze weinig personeel hebben om ons te begeleiden.’

Tijdens de stage, vertelt een van de studenten, leren ze projectmatig werken en onderzoek doen. ‘Verduurzaming is het thema. Onze stageopdracht gaat over toepasbare energie-opwekkers voor letterlijk dit gebouw, dus zonnepanelen of windenergie.’

Gebruikmaken van elkaars faciliteiten

Wat betreft het gebouw en de Duurzaamheidsfabriek maken de verschillende partijen op deze plek in het Dordtse Leerpark bewust gebruik van elkaars faciliteiten. Een van de verdiepingen van de Duurzaamheidsfabriek is een werkplaats waar bijvoorbeeld ook de engineering-studenten leren frezen en draaien. ‘Dat is’, legt een student uit, ‘om ons bewerkingstechnieken te leren, zodat we als we iets ontwerpen weten dat het ook echt te maken valt.’ Het technieklokaal in het Kopgebouw wordt op zijn beurt soms weer door leerlingen van het Da Vinci gebruikt.

Er gebeuren mooie dingen en er is potentie vanwege allerlei technische bedrijven in de regio maar bij wie is dat bekend? Er is nog te weinig publiciteit aan gegeven, vinden de docenten. Er is recent een online campagne ingezet maar dat er op het Leerpark een hogeschool zit kun je niet zien. Pap: ‘Niemand weet dat hier hbo zit. Dit huurpand heet het Kopgebouw en er staan borden met “Te huur” op het pand (voor de niet verhuurde verdiepingen, red.).  Aan de gevel zie je geen logo van Dordrecht Academy. We denken erover om achter de ramen op de vijfde verdieping de naam van deze hogeschool te plakken …’

‘Meer ondersteuning nodig’

En omdat Dordrecht Academy nog een beetje in de kinderschoenen staat, en voor het docententeam alles (ontwikkelen van het onderwijs, lesgeven en werven van studenten) tegelijk komt, missen ze ondersteuning. Pap: ‘Dat hebben we echt meer nodig, ondersteuning vanuit de HR. De onrust over dat het hier niet goed zou gaan, onder andere door het artikel op de site van Profielen, heeft geleid tot onzekerheid. De ondersteunende diensten lopen daardoor leeg. Ze gaan op andere plekken werken, terwijl deze mensen, juist voor verdere groei, superbelangrijk zijn.’

Tekst en foto’s: Jos van Nierop

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief!

 Profielen, het onafhankelijke nieuwsmedium van de Hogeschool Rotterdam, deelt wekelijks artikelen op Linkedin. Ben jij onze nieuwe connectie?

Recente artikelen

Recente reacties

Reacties

Laat een reactie achter

Comments are closed.

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Aanbevolen door de redactie

Back to Top