Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
16 september 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

portret van Lisa

‘Nu ik hier als docent aan de slag ben, is de cirkel eigenlijk rond’

Lisa van Kreuningen geeft tweeënhalve dag in de week les bij de opleiding leisure en events op de Willem de Kooning, de school waar ze ooit zelf ook is begonnen. Haar advies aan huidige studenten: ‘Kijk niet te veel naar de ander maar volg je eigen weg’

‘Voordat ik docent werd, heb ik als ontwerper gewerkt, en daarna in het bedrijfsleven. Onder meer als business partner voor het creatieve team van Shell. Superleuk en erg leerzaam. Daar ben ik echt getraind in efficiënt werken, duidelijk communiceren en in een team functioneren. In twee jaar tijd leerde ik meer dan in tien jaar als ontwerper; voor mijn persoonlijke ontwikkeling was dat een enorme boost. Er werd ook heel erg in me geloofd en in me geïnvesteerd. Hoewel ik niet per se veel heb met de olie- en gassector, heb ik wel enorm veel geleerd, onder andere over scenarioplanning en system thinking.

‘Tijdens deze periode heb ik ook een master brand design and reputation management gedaan. Kortom, mijn wereld is enorm vergroot en ik heb een heleboel nieuwe kennis opgedaan. Uiteindelijk ben ik toch een andere kant op gegaan, onder meer met lesgeven. Eerst bij Inholland, bij creative business, en nu dus sinds maart dit jaar bij de Willem de Kooning.

‘De zakenwereld kan hard zijn en commercieel, studenten zijn heel puur en oprecht.’

‘Het bijzondere is dat ik ooit zelf hier aan de Academie studeerde. Nu ik hier als docent aan de slag ben, is de cirkel eigenlijk weer rond. Lesgeven vind ik geweldig. De zakenwereld kan hard zijn en commercieel, studenten zijn heel puur en oprecht. Heel menselijk ook en dat past veel meer bij mij. Ik kan het ook perfect combineren met de workshops design thinking en storytelling die ik aan het bedrijfsleven geef en met mijn schilderen. Werken met studenten, ze echt iets geven en ze ondersteunen in hun ontwikkeling, daar haal ik veel voldoening uit.

‘Fijn is ook dat het echt over de inhoud gaat. Samen een boom opzetten over een of ander theoretisch concept, dat vind ik heel erg leuk. Dus zowel de inhoud als het menselijke aspect trekt me aan. Het is ook een uitdaging, voor een groep staan die niet per se altijd zit te wachten op wat je te vertellen hebt. Dan moet je wel echt je best doen om een vorm te vinden die iedereen aanspreekt.

‘Er is best veel veranderd op de Academie. Het is nu allemaal veel meer gestructureerd’

‘Wat ik zo leuk vind ook, is dat ik hier dus ooit zelf begonnen ben en alles over creatie heb geleerd en dat ik nu op dezelfde plek alles leer over didactiek. Er is best veel veranderd op de Academie. Het is nu allemaal veel meer gestructureerd en er ligt een methode onder. In mijn tijd was dat wel anders. Design thinking bestond nog helemaal niet. Tussen grafisch, illustratie en audiovisueel zat al wel wat overlap. Je kon toen net twee majors kiezen, dat was toen nieuw. Ook de begeleiding van studenten in hun proces was totaal anders. We deden maar wat, zo heb ik dat toen ervaren.

‘De Academie is altijd een plek geweest waar je dingen kunt onderzoeken. We kregen opdrachten waar we mee konden stoeien. Dat is wel hetzelfde gebleven. De manier waarop het onderwijs nu wordt aangeboden is ook meer gericht op je professionele ontwikkeling en jezelf leren kennen. Dat is belangrijk voor studenten, want zeker in het begin kun je behoorlijk onzeker zijn en aan jezelf twijfelen. 

‘Toen ik eenmaal was aangenomen aan de Willem de Kooning werd ik onzeker.’

‘Dat heb ik zelf ook gehad. Als kind vond ik tekenen heel leuk en ik was er ook goed in. Iedereen zei altijd tegen mij dat ik vast naar de kunstacademie zou gaan. Mijn moeder was ook heel creatief maar zij heeft nooit die kans gekregen omdat er geen geld voor was, dus voor mij wilde ze dat des te liever. Toen ik eenmaal was aangenomen aan de Willem de Kooning werd ik onzeker. Ik zag hoeveel echt goede mensen er studeerden en ik dacht “eigenlijk ben ik helemaal niet zo goed”. Dat idee is heel lang bij me gebleven. En ik denk dat ik daar zeker niet de enige in ben. Het besef dat ik echt wél wat kan, kwam pas veel later.

‘Dat is wel iets wat ik aan studenten wil meegeven: kijk niet te veel naar de ander maar volg je eigen weg en je eigen interesse. Dan kom je er wel.’

Ken of ben jij iemand met een verhaal voor Humans of HR? We horen het graag! Stuur een mailtje naar profielen@hr.nl

Tekst en foto: Sanne van der Most

Gepubliceerd: 6 September 2024 • Humans of Hogeschool Rotterdam

Humans of HR

Reacties

Laat een reactie achter

 

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Back to Top