Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
9 januari 2025

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Photo of author

Corstin Dieterich is hogeschooldocent social work en (mede-)voorzitter van de medezeggenschap van ISO. Hij heeft zo zijn eigen gedachten over wat hij ziet en hoort op school. Die deelt hij in dit blog.
Foto: Paul van der Blom

Recente blogs

Recente artikelen

Blog

De loze beloften van AI 

Gepubliceerd: 9 January 2025 • Leestijd: 3 minuten en 42 seconden • Corstin

Ik maak me zorgen. En ik ben geïrriteerd. Omdat AI onze school binnenkruipt en wij onze ogen lijken te sluiten voor waar we ons nu eigenlijk mee inlaten. Sterker nog, de overdreven beloften van de bedrijven die AI ontwikkelen en verkopen, worden vaak kritiekloos voor waarheid aangenomen. Het is niet meer weg te denken, hoor ik dan, maar misschien is dat gewoon lui en moeten we onze eigen gedachten over AI wat beter onder de loep nemen.

Ik denk dat de manier waarop AI nu wordt ingezet ons niet beter, sneller, slimmer of efficiënter maakt. Het maakt ons juist dommer, gehaaster en minder veerkrachtig. Het schaadt onze privacy, maakt onze sociale wereld kapot en stelt het onderwijs ten dienste van de bedrijven die er goed geld aan verdienen en steeds minder ten dienste van het publieke belang.

In maart 2020, nu bijna vijf jaar geleden, ging onze hogeschool dicht. Net als alle scholen en universiteiten in Nederland. We moesten vanuit huis lesgeven, studenten begeleiden en vergaderen. We deden dat vooral via Teams – een applicatie waar we de meesten van ons tot dan toe nog nooit van hadden gehoord.

Microsoft en andere big tech bedrijven hebben flink geprofiteerd in die tijd. We hebben het dan over zo’n 5.000 miljard dollar aan beurswaarde, meer dan het tienvoudige van de inkomsten op de rijksbegroting van Nederland. En dan te bedenken dat we in november nog op het Malieveld stonden om een bezuiniging van rond de 1 miljard euro tegen te houden. Het is wel duidelijk wie de lachende derde is.

In november 2022, nog maar iets meer dan twee jaar geleden, werd ChatGPT gelanceerd. Dat was ook al zo’n ogenschijnlijk plotselinge omslag waarbij iedereen het er ineens over had en je je bijna niet kon voorstellen dat we ooit zonder hebben geleefd. En ook hier worden weer miljarden dollars verdiend.

Maar hoe ziet de winst- en verliesrekening er aan onze kant eigenlijk uit? Wat levert het ons op en wat kost het ons?

Al vanaf het begin van de lancering van de Large Language Models (LLM’s) zoemen de hyperbolen door de gangen: dit gaat onze hele wereld veranderen! Het is on-ge-lo-fe-lijk wat ChatGPT allemaal kan! Het is niet van echt te onderscheiden! De ontwikkelingen gaan zó snel dat wij het niet bij kunnen houden! We moeten studenten geen verslagen meer laten schrijven, want dat heeft geen zin meer. De rol van docenten wordt hierdoor to-táál anders en misschien zelfs overbodig.

Dit verdienmodel van big tech roept een haast religieus aandoend ontzag op bij veel mensen. Alsof hier en nu dan eindelijk de hoop voor onze toekomst is gearriveerd op Aarde. Dat is ook niet zo gek als je de toestand van de wereld bekijkt. We kunnen wel wat hoop en misschien zelfs verlossing gebruiken. Het is alleen jammer dat wij niet diegenen zijn die er het meest van profiteren. Dat zijn de bedrijven die onze data én ons geld nemen. We worden wel verlost, zou je kunnen zeggen, maar toch vooral van ons geld, onze privacy en in het ergste geval ons eigen creatieve, menselijke denkvermogen.

Er zijn dus hoge verwachtingen van AI. Zoals bijvoorbeeld de verwachting dat het ons werk een stuk makkelijker en efficiënter zal maken. Of de verwachting dat het allerlei problemen zal oplossen, van ecologische tot politieke problemen. De big tech bedrijven zwengelen dat verhaal natuurlijk graag aan. Volgens onze eigen leverancier Microsoft: ‘Copilot will turn your words into the most powerful productivity tool on the planet’. En: ‘[this] will fundamentally change the way we work and unlock a new wave of productivity growth’. Of wat dacht je van deze: ‘With our new copilot for work, we’re giving people more agency…’

Deze citaten zijn overigens allemaal te vinden via een link in een artikel op de website van Profielen van 6 januari jl. waarin SURF ons ervoor waarschuwt dat onze privacy in gevaar is door het gebruik van Copilot. Hoe zuur wil je het hebben?

In werkelijkheid is het allemaal niet zo mooi. De minder fraaie ‘achterkant’ van LLM’s is inmiddels wel bekend: LLM’s worden intensief door onderbetaalde mensen in digitale sweatshops getraind, terwijl de illusie gewekt wordt dat ze een eigen intelligentie hebben. Of denk aan het idee dat AI onze ecologische problemen zal helpen oplossen, terwijl het een van de meest energieslurpende en CO2-uitstotende technologieën is.

Maar ook de andere beloften zijn nogal loos. Natuurlijk geven LLM’s ons niet meer ‘agency’, zoals Microsoft ons wil doen geloven. En het maakt ons ook niet per se productiever. Die belofte kregen we ook bij de smartphone en we lijken er nu alweer in te trappen. Alles gaat veel sneller, maar we hebben tóch minder tijd over. We kunnen alle kennis in een handomdraai naar voren halen, maar omdat we zelf geen verbanden meer hoeven te leggen, worden we er toch niet slimmer van.

In de klas worden boeken soms niet meer nodig gevonden, want je kunt alles toch aan ChatGPT vragen, zeggen sommige studenten. Ik maak dat nu echt mee! We laten het gewoon gebeuren, omdat we er blijkbaar in geloven. De antwoorden die ik opgedreund krijg als ik een verdiepende vraag stel, zijn in het beste geval oppervlakkig en in het slechtste geval gewoon fout.

Dus laten we eens beginnen met het terugpakken van onze ‘agency’ en stoppen met het geloven in al de sprookjes die big tech bedrijven ons willen doen geloven. En nog liever: laten we deze technologie minder gaan gebruiken. Dat kunnen we best.

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief!


Recente blogs

Recente artikelen

Reacties

Laat een reactie achter

4 Responses to Blog Corstin: De loze beloften van AI 

  1. Wat veel mensen niet snappen is dat veel LLM’s getraind worden door alle data op het internet te schrapen, lees: stelen. Het maakt niet uit als het data klopt of niet. Als je als compleet leek over een bepaald onderwerp iets wilt weten dan heb je geen idee als ChatGPT jouw het correct antwoord geeft of niet. En als je wel over het onderwerp weet dan weet je al meer dan ChatGPT en heb je geen LLM’s nodig.

    Op het moment dat studenten helemaal gaan leunen op LLM’s voor hun antwoorden zullen ze de lesstof niet diep leren en in zich opnemen. De vaardigheid om een boek te lezen en zelf het antwoord te vinden word niet ontwikkeld en dus ook de hersenen worden niet getraind.  

    Een interessante casus over digitale afhankelijkheid is het grootschalig NotPetya cyberaanval op 27 juni 2017.  Zoveel ziekenhuizen, scheepvaart en dergelijke gingen plat. Maersk, de grootste scheepvaartbedrijf ter wereld verloor bijna al hun systemen. Ze waren afhankelijk van het mankracht van iedereen om analoog te kunnen werken om schepen te kunnen lossen en laden. Het IT team moest alles opnieuw opbouwen en elke laptop en computer moesten vervangen worden.  Bron: Sandworm A New Era of Cyberwar and the Hunt for the Kremlin’s Most Dangerous Hackers (Bol.com)

    Een les die toen geleerd werd door deze bedrijven is dat men moet weten hoe hun werk te doen in geval dat alle IT systemen uitvallen. Nu in het heden en toekomst betekent het dat je niet afhankelijk kan zijn van LLM’s om het voor je op te lossen.

  2. Bedankt en chapeau van de lectoraten van de Willem de Kooning Academy voor deze tekst. We zijn hier met twee lectoren die (oa) werken over kritische omgang met digitalisering en AI en zouden het niet beter kunnen verwoorden dan in dit artikel!

  3. Eens Corstin. Ik zie -behoudens een paar echt nuttige toepassingen- toch vooral technologie die ons het leven makkelijker belooft te maken, maar ondertussen stiekem ook afhankelijker, volgbaarder en vermarktbaarder.

 

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Back to Top