Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
26 april 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Photo of author

Recente blogs

Recente artikelen

Blog

Blog Quincy: Hoe vraag ik mijn docent om een gunst?

Gepubliceerd: 28 June 2016 • Leestijd: 1 minuten en 45 seconden • Blogs

Stel: je moet een docent echt, echt om een gunst vragen. Hoe pak je dat aan? Loop je even naar de docentenkamer, stuur je een e-mail of schiet je hem of haar na de les even aan?

Quincy Brassers

Ik heb dit in de vier jaar dat ik hier nu studeer vaker aan de hand gehad en hiervan heb ik een aantal dingen geleerd. (Uiteraard zijn deze tips ook toepasbaar buiten school.)

Gebruik je zwakte als sterkste punt

Geloof het of niet, maar docenten zijn net mensen. Je kwetsbaar opstellen kan jou daarom voordeel opleveren. In de marketingwereld gebruiken bedrijven een niet relevant minpunt van product of dienst om op die manier vertrouwen te wekken bij de potentiële koper. Doordat zij zich op deze manier kwetsbaar opstellen, krijgt de betrouwbaarheidsfactor een boost. Gebruik dit voor je persoonlijke marketing. In een e-mail aan een docent kan je een niet relevant minpunt van jezelf noemen om zijn vertrouwen een impuls te geven. Let wel op welk negatief punt je kiest. Als een bedrijf zegt: ‘Getest en scoorde het minst in haar klasse’, dan werkt het niet. Maak je eigen negatieve punt dus ook niet erger dan nodig.

Verbind minpunten met positieve punten

Als je besluit een klein relevant minpuntje te noemen, verbind dit dan met een positief punt. Daarmee kun je je negatieve punt compenseren. In reclamecampagnes zie je regelmatig dat een bedrijf zelf zegt dat een product duur is, maar dat daar tegenover staat dat de kwaliteit hoog is.

Geef toe dat je verkeerd zat

Onthoud dat docenten ook mensen en dus emotionele wezens zijn. Ook zij maken wel eens fouten, net als wij. Om een ‘verbinding’ met je docent te maken doe je er goed aan om je fout toe te geven. De kans dat jullie elkaar begrijpen, wordt daarmee groter. Als je ervoor kiest om je fout niet toe te geven, maar de schuld schuift op de omstandigheden, dan creëer je een nieuw probleem. Je geeft toe dat je geen invloed hebt op de situatie en dus niet in staat bent het probleem op te lossen.

Docenten hechten veel waarde aan zelfreflectie. Het is een slimme zet om te vertellen wat je nu (anders) gaat doen om de situatie op te lossen.

Tenslotte:
1. Stuur je een mail, lees die dan nog een keer goed door. Het is handig als je minpunt niet relevant is voor je vraag;
2. Wees eerlijk;
3. Gebruik deze strategie niet al te vaak.

Succes!
Quincy

Quincy Brassers is vierdejaars financial services management. De interesse voor psychologie is tijdens zijn opleiding ontstaan, want ‘waar je ook werkt, je bent altijd met mensen bezig. In je carrière kun je er baat bij hebben als je je sociale en psychologische kennis een klein beetje vergroot.’ Meer van Quincy lezen? Dat kan op zoherkenbaar.com.

Recente blogs

Recente artikelen

Reacties

Laat een reactie achter

Comments are closed.

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Back to Top