Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
1 mei 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Photo of author

Recente blogs

Recente artikelen

Blog

Afleiding in het klaslokaal

Gepubliceerd: 19 December 2011 • Leestijd: 2 minuten en 10 seconden • Blogs

Kilian Drewel is tweedejaars student CDM (communicatie, specialisatie digitale media) op de Hogeschool Rotterdam. Op deze plek blogt hij over de hogeschool, over het student-zijn en – vandaag – over afleidingen…

“De grootste vijand van een student is afleiding. Regelmatig betrap ik mezelf erop dat ik in het klaslokaal naar afleiding zoek. Even Facebook of Twitter checken… Maar is dat wel zo handig?

Digitale afleiding
Bij mijn opleiding  is het verplicht om een laptop mee te nemen. Best fijn, omdat je op die manier altijd een mobiel apparaat hebt om mee te huiswerken of om aantekeningen te maken in de les.  
Helaas blijft het vaak niet bij aantekeningen maken, maar gaat Facebook of Twitter aan om te kijken of ik nog belangrijk ben geweest. Negen van de tien keer is dat natuurlijk niet zo, maar het is wel de vraag die in je hoofd blijft spelen.

Problem?
In eerste instantie zag ik dit niet echt als een probleem. ‘We groeien op in een digitaal tijdperk, dus kunnen we best een beetje multitasken. Toch?’ was mijn gedachte altijd. Maar sinds ik wat vaker achter het scherm zit kom ik erachter dat mulitasken in een klaslokaal averechts werkt.
Nu ben ik één van de gelukkigen die het besef heeft gekregen dat digitale apparaten vreselijk kunnen afleiden. Maar ik zie nog veel studenten om mij heen die de mist in gaan met afleidende apparaten.
Mobiele apparaten zijn prachtig om te gebruiken in het onderwijs, maar zolang ze nog voor onzinnige dingen gebruikt worden bieden ze geen enkel voordeel in het klaslokaal.

Attention span
Natuurlijk zijn de lessen ook niet altijd even interessant. In die gevallen zijn afleidingen soms fijn. Je hebt soms docenten die je na twintig minuten wel zat bent. Dan is even Facebooken of Twitteren om te kijken wat je vrienden doen best leuk.
Maar, soms moet je ook presteren. Het zijn van die momenten dat je niets aan afleiding hebt en je het moet uitschakelen. Vaak lukt het dan niet om je te focussen op die ene taak. Hoe kan dat?

Nicholas Carr
Volgens Nicholas Carr (Auteur van ‘Het Ondiepe: Wat internet met onze hersenen doet’) komt dat omdat het internet onze hersenen verandert.
Internet maakt het makkelijk om aan allerlei soorten informatie te komen. Boeken lezen we steeds minder makkelijk, omdat we gewend zijn aan het scannen van informatie op internet.  

Daarnaast stamt het klaslokaal zoals we het nu kennen nog uit de industriële revolutie. De tijd van een zendende leraar en een ontvangende studenten zou eigenlijk voorbij moeten zijn.
Als studenten zoeken we afleiding omdat we controle willen hebben over de situatie. In het klaslokaal hebben we geen controle. RSA Animate maakte een mooi filmpje over deze veranderende paradigma’s van het onderwijs. 

Student 2.0
Er komt een nieuwe generatie studenten aan, ééntje die opgroeit in de ‘connected world’. Deze generatie, Generation Z genaamd, zal tegen dezelfde problemen aanlopen als de huidige generatie. Ook het onderwijs zal hieraan moeten geloven.

Er zullen nieuwe vormen van educatie moeten worden bedacht om de student 2.0 te blijven infotainen in het klaslokaal. Helaas is het nog lang niet zover, en zal de student eerst zelf moeten laten zien dat hij verstandig om kan gaan met de snelle ontwikkelingen in de digitale wereld, in plaats van onzinnige dingen te doen.

Wat doe jij om afleiding in het klaslokaal tegen te gaan?”

Kilian Drewel

Recente blogs

Recente artikelen

Reacties

Laat een reactie achter

Comments are closed.

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Back to Top