Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
19 april 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Bart Siebelink: De weg die voor ons ligt

Gepubliceerd: 16 December 2013 • Leestijd: 1 minuten en 26 seconden • Bart Siebelink Dit artikel is meer dan een jaar oud.

Digitale leeromgevingen veranderen het onderwijs en de hogescholen. Bottleneck: de didactische werkvormen. En ja, dus ook de docenten.

Alles wordt anders. De tablet verovert het onderwijs. Digitale leeromgevingen met studentvolgsystemen veranderen ons huidige beeld van een hogeschool. Apps, smartphones en social media versmelten straks met het intranet Hint, HR-mail en Osiris tot een cloud waarbinnen studenten en docenten elkaar moeiteloos zullen weten te vinden.

Bijvoorbeeld via Google Glass; de toverbril die op het commando van je stem elk gewenst fragment online content in een bescheiden hoekje van je blikveld projecteert.Aangezien in deze hyperrealiteit docenten en studenten reeds bij hun eerste ontmoeting alles over elkaar weten, kunnen ze volstaan met de helft van het aantal contacturen.

De campus transformeert van een gebouw met hokkerige lokalen tot een hub met hippe halfopen ruimten die, afhankelijk van hun design, uitnodigen tot samenwerken, brainstormsessies of diepe concentratie.

Als student wordt het heel gewoon om te leren terwijl je de calorieën van je laatste Kapsalon loopt te verbranden op een fitnessapparaat. We spreken (een soort van) Engels, niemand maalt meer om spelfouten en minstens de helft van je studiepunten scoor je door het virtueel volgen van internationale colleges. Of door als avatar te participeren in projecten die zich aan het andere eind van de wereld afspelen.

De school zal zich sterker toeleggen op het wegen en beoordelen van elders gevolgde studieonderdelen. De scheidslijn tussen studie en beroep vervaagt, de termen ‘voltijd’ en ‘deeltijd’ verdwijnen en het begrip diploma (straks ‘degree’ geheten) krijgt een heel nieuwe lading.

De hamvraag is niet óf dit scenario werkelijkheid wordt, maar in welk tempo. Veel ICT-aanjagers beschouwen de docent als vertragende factor op de weg naar die flitsende toekomst. Wat daarbij voor het gemak maar even over het hoofd wordt gezien, is dat de bottleneck niet zozeer ligt bij de techniek, maar bij het inbedden ervan in didactische werkvormen. Inderdaad, daar gaat de docent over. En inderdaad, hij is ook maar een mens; een levend wezen van vlees en bloed dat nog helemaal moet ontdekken of en zo ja op welke manier ICT zinvol kan zijn. Dat verdient geen pek en veren, maar erkenning en ondersteuning!

Bart Siebelink

Bart Siebelink is docent text aan de afdeling grafisch ontwerpen van de Willem de Kooning Academie.

Recente artikelen

Reacties

Laat een reactie achter

2 Responses to Bart Siebelink: De weg die voor ons ligt

  1. Mooie column over het brengen van een beetje liefde in veranderingsprocessen.

  2. “… niemand maalt meer om spelfouten, …”
    Niemand? Nee, ondergetekende blijft dapper weerstand bieden. Zonder toverdrank.

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Aanbevolen door de redactie

Back to Top