Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
20 april 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Waarom wij onszelf geen tien waard vinden

Gepubliceerd: 12 November 2013 • Leestijd: 6 minuten en 25 seconden • Longread Dit artikel is meer dan een jaar oud.

We hekelen de zesjescultuur, hameren op excellentie en hunkeren naar toptalent. Maar als het erop aankomt, weigeren de meeste docenten een tien te geven, zo blijkt uit  een onderzoek binnen de HR. ‘Een tien is voor God’.

Een tienRust er werkelijk een taboe op de tien, zoals WdKA-docent en publicist Bart Siebelink vorige maand stelde in zijn column? Hij besloot het nader te onderzoeken en verspreidde een  vragenlijst binnen de HR-community. Een initiatief dat werd beloond  met een overweldigende respons van 318 docenten en 322 studenten; vaak vergezeld van waarderende opmerkingen in de trant van ‘leuk onderzoek!’ of ‘heel goed dat dit onderwerp eindelijk eens aandacht krijgt’. Kortom: het onderwerp lééft.

De zeldzaamheid van de tien staat buiten kijf: 80 procent van de studenten haalt en 69 procent van de docenten geeft er ‘vrijwel nooit’ een.  ‘Een tien is perfect, bestaat perfect?’, vraagt een docent logistiek en  economie zich retorisch af. ‘Een tien is voor Onze-Lieve-Heer’, aldus  een docent psychologie. ‘Als student heb ik ooit geleerd: Een tien is  voor God, een negen is voor de professor, en een acht is voor de student’, meldt een docent Nederlands voor buitenlandse studenten van  de opleiding international business and management studies aan de  RBS. Een eerstejaarsstudent technische informatica kan zich volledig  verenigen met de tienenschaarste: ‘Dingen zijn nooit honderd procent  goed, dus krijg je nooit een tien.’

Angst voor kritiek van collega’s
Veel  invullers  maken  nadrukkelijk  onderscheid  tussen  gesloten  toetsen, zoals bijvoorbeeld een multiple choice-tentamen, en open  werkstukken, zoals een verslag of project. In het eerste geval wordt  een tien vele malen logischer gevonden dan in het tweede. ‘Ik geef zelf  geen tien, maar als een student bij een digitaal tentamen alle vragen  goed heeft beantwoord krijgt hij die automatisch’, aldus een docent van het Instituut voor Financieel Management (IFM).

Bij sommige docenten lijkt risicomijdend gedrag de boventoon te voeren. ‘Als ik een tien geef, vallen al mijn collega’s over mij heen’, bekent  een  docent verpleegkunde. Ook  een  collega  van  het  instituut  Communicatie, Media en Informatietechnologie (CMI) houdt er een bittere  nasmaak  aan  over:  ‘Ik  gaf  een  paar  jaar  geleden  een  tien  voor  een  afstuderen. Vervolgens kreeg ik allerlei vragen van collega’s en ook de  student leek niet happy om bij de diploma-uitreiking in de spotlights te  staan.’ Een docent onderzoek en media (CMI) noemt de tien dan ook  ‘een groot dilemma’. ‘Dan moet het helemaal perfect zijn en achteraf  gezien vind ik dan toch wel weer een foutje, waardoor ik spijt krijg dat ik die tien heb gegeven.’

80 procent van de studenten haalt, en 69 procent van de docenten geeft er ‘vrijwel nooit’ één

De hamvraag is echter niet hoe zeldzaam de tien is, maar hoe terughoudend ermee wordt omgesprongen. Stel: een student levert werk  dat in alle opzichten excellent te noemen is. Helaas zitten er twee kleine slordigheidsfoutjes in. Geef je dan een negen of een tien?

Volgens het European Credit Transfer System (ECTS) zou hij een tien  moeten  krijgen. Want  deze  officiële  richtlijn  voor  het  harmoniseren  van  internationale  beoordelingen  omschrijft  de  hoogste  waardering  (scale  A  ofwel  excellent)  immers  als  ‘outstanding  performance  with  only minor errors’. Toch geeft 53 procent van de docenten slechts een  negen. Opmerkelijk is dat de studenten precies dezelfde uitslag laten  zien. Hoewel geen enkele docent de ECTS-richtlijn noemt, zou toch  krap de helft een tien geven. ‘Slordigheidsfoutjes maakt iedereen. Als  een student in alle overige opzichten excellent te noemen is, moet je dat  belonen’, meent een docent pedagogiek van het Instituut voor Sociale  Opleidingen. ‘Over het algemeen ben ik voorzichtig. Een negen is al geweldig. Maar als ik het briljant vind, denk dat het niet beter kan, dan  maken een paar foutjes me niet uit. Het gaat om de totaalindruk’, aldus  een docent bouwkunde. Bijna de helft van alle docenten beaamt de stelling dat er nogal wat mythevorming bestaat ten aanzien van het cijfer tien, waardoor er extra terughoudend mee wordt omgesprongen. Van  de studenten onderschrijft 67 procent deze overtuiging.

Conclusie: zowel onder docenten als onder studenten leven uiteenlopende interpretaties ten aanzien van de tien. Wie hem gelijk stelt  aan absolute perfectie, zal er praktisch nooit een toekennen. Maar wie  de tien opvat als de hoogst haalbare beoordeling zal niet aarzelen hem  zo nu en dan uit de gereedschapskist te halen. Persoonlijke normen en  religieuze invloeden winnen het van richtlijnen zoals ECTS. Hoeveel  studenten zal hierdoor ten onrechte een tien door de neus zijn geboord  na het leveren van een topprestatie?

Cijfer 10 van de coverMotivatieboost
Gevraagd naar zijn reactie op deze onderzoeksresultaten, herkent  bestuursvoorzitter  Ron  Bormans  de  Nederlandse  cultuur  van  ‘doe  maar gewoon, dan doe je al gek genoeg’. ‘Persoonlijk zou ik de student  met de twee schoonheidsfoutjes zeker een tien geven, op voorwaarde  dat die foutjes niet te maken hebben met de kern van zijn professie. Ik  realiseer me dat dit een risicovolle uitspraak is. Maar als ik hoor dat  sommige docenten geen tien geven uit angst voor kritiek van collega’s,  is het hoog tijd om te werken aan een positieve professionele cultuur. Ik  zou graag zien dat docententeams onderling criteria ontwikkelen waarbij een tien kan worden toegekend. Dan kun je er ook op professioneel  niveau met elkaar over in debat gaan. Zo is er binnen het hbo heel veel  aandacht geweest voor criteria wanneer een zes en wanneer een vijf  moet worden gegeven. Begrijpelijk, want voor een student ligt daar het  verschil tussen slagen of zakken. Maar als we excellentie in Nederland  tot speerpunt verheffen en topprestaties willen belonen, hebben we ook  heldere referentiekaders nodig voor de tien.’

‘In de VS worden hoge cijfers ook toegekend om te belonen en aan te moedigen’

Als het aan staatssecretaris Sander Dekker van Onderwijs ligt, gaan  we in Nederland ook meer die kant op. ‘Naast uitdagender onderwijs  moet goed presteren meer gaan lonen. Nu is ieder diploma gelijk en  maakt het eigenlijk niet veel uit wat er op je cijferlijst staat. Dat is niet  bepaald een stimulans om je best te doen’, schrijft hij op 2 september  in een opiniestuk in de Volkskrant onder de kop: Onderwijs moet grote  talenten meer uitdagen.

Wat doet het eigenlijk met een student als hij een tien krijgt? Dan  spring ik een gat in de lucht. Geeft me een enorme boost aan motivatie’, zegt een tweedejaarsstudent ruimtelijke ordening & planologie.  ‘Het zegt dat ik het onderwerp perfect beheers, dit werkt goed voor  mijn zelfvertrouwen en motivatie’, aldus een derdejaarsstudent aan de  lerarenopleiding biologie. Verder komen de woorden blij, super, voldaan en trots veel voor bij de studenten. Overigens niet bij allemaal.  Een  tweedejaars  logistiek  en  economie  zegt  dat  een  tien  hem  ‘niet  zoveel’ zou doen. ‘Ik ben blij met een zes of hoger. Een tien kost te  veel tijd met studeren.’

Op meerdere plekken binnen de hogeschool circuleren overigens  al geruime tijd zelfontwikkelde richtlijnen voor de tien. Zo hanteert  de opleiding werktuigbouwkunde sinds twee jaar op de beoordelingsformulieren voor stages en afstuderen extra criteria voor een negen of  een tien. ‘Bijvoorbeeld wanneer er een octrooi is aangevraagd op de  vinding van een student, wanneer het afstudeerwerk is gepubliceerd,  of wanneer analyses op het hoogste niveau zijn uitgewerkt. We zijn er  best trots op’, aldus docent Jac Vermeulen. Op de Willem de Kooning  Academie circuleert een ‘handleiding becijfering’ die een tien toekent  wanneer een student ‘de opdracht is ontstegen door een eigenzinnig  en vernieuwend ontwerp te leveren waarbij het conceptueel én visueel  kritisch herbevragen van het onderwerp centraal staat. Hierbij is het  belangrijk om op te merken dat er nog steeds sprake mag zijn van  ‘minor errors’.’

In het rapport Cijfers ontcijferd uit 2006 signaleert  de Nuffic dat het Nederlandse puntensysteem sterk  afwijkt van dat in de VS, Canada en het Verenigd Koninkrijk. ‘De echt hoge cijfers worden zelden  toegekend, ongeacht de prestaties. Bij de officiële  invoering van de 1-10-schaal in de late 19e eeuw  gold de tien als toonbeeld absolute perfectie. Maar  in de praktijk werd het als blasfemisch gezien om  een gewone sterveling met een tien te belonen, dus  nam de negen de hoogste plek in. Pas met de komst  van multiple choice tests werd ook een tien opeens  haalbaar. Maar voor andersoortige werkstukken blijft de tien doorgaans buiten bereik. Daarin  verschilt onze traditie van die in de VS, waar de  hoge cijfers ook worden toegekend om te belonen en aan te moedigen.

Bart Siebelink
Illustraties: Wendy van der Waal en Magazinestudio.nl

Tienenonderzoek docenten

Alle antwoorden van de studenten staan in een aparte pdf.

Tienenonderzoek studenten

Alle antwoorden van de docenten staan in een aparte pdf.

 

Op twitter is al een klein debatje ontstaan:

 

 

 

Recente artikelen

Reacties

Laat een reactie achter

9 Responses to Waarom wij onszelf geen tien waard vinden

  1. Ook interessant om te melden is dat de cum laude regeling voor een groot aantal opleidingen verhoogd is van een rekenkundig gemiddelde van 8,0 naar een 8,5 sinds 3 jaar terug. Dat wil zeggen dat men voor elke 7 een 10 moet halen! Hierdoor is het bij veel opleidingen (met veel projecten, werkstukken, etc.) bijna of zelfs volledig onmogelijk cum laude af te studeren. Hierdoor maken studenten van de zelfde opleiding bij andere instanties, waar een 8,0 nog een cum laude diploma oplevert, meer kans aangenomen te worden bij (sommige) vervolg opleidingen. Toch balen als die excellente student dan een docent treft die een 10 liever aan god geeft waardoor die master naar wens in het water valt…

  2. Ik kreeg eens een 10 voor een proefvertaling Frans op de middelbare school. Toch stonden er drie fouten op aangegeven. Desgevraagd zei mijn leraar: een 10 betekent niet foutloos, het cijfer staat voor ‘uitmuntend’. Ik had op andere plaatsen juist een prachtige vertaling gegeven.

  3. Het ECTS wordt weer erbij haalt als voorbeeld, maar besef wel dat dit niet meer is dan een richtlijn. Het is geen reglement of verordening.

    Het onderwijsstelsel mág hiervan afwijken indien dit te verantwoorden is. Nu weet ik niet wat de onderbouwingen zijn voor deze keuze, echter kan ik mij goed voorstellen dat één ervan zal zijn dat men zich hier niet kan vinden in de omschrijving van de ‘excellent’ waardering.

    Een 10 duidt perfectie aan vind ik. Zelfs ‘minor errors’ zouden hierin niet toegestaan mogen zijn. Het geeft aan dat het niet beter kan, maar het kan altijd beter.
    Om niet in het oneindige door te gaan zou je kunnen stellen dat een 10 gegeven kan worden wanneer aan alle eisen is voldaan, plus nóg iets extra’s. Dat mag dan zelf ingevuld worden, en kan bovendien een uitdaging zijn om de creativiteit tentoon te stellen. Tot slot heb je daar bovenop nog de eis dat het geheel foutloos en te verantwoorden moet zijn.

  4. Een 10 voor God is een vrij bekrompen redenatie. Ik vind dat een 10 moet gelden voor een student wiens werk zo goed is, dat zijn niveau zo goed is als je met zijn kennis kunt verwachten. Dat wil zeggen: een student heeft in zijn werk aangetoond dat hij de lesstof volledig beheerst én kan toepassen.

    Overigens vind ik dat werkstukken vaak grotendeels op vorm beoordeeld worden en niet op inhoud. Ik krijg regelmatig beoordelingen waarin er zijdelings notities over inhoud staan, maar vooral commentaar is op de vorm waarin het gegoten is. Temeer omdat richtlijnen voor die vorm regelmatig summier te noemen zijn.

  5. We moeten studenten dus ook uitleggen wát ze moeten doen om een 10 te halen. Ook als ze een voldoende hebben kan het dat ze onderdelen van de stof onvoldoende beheersen. Dat zou betekenen dat we meer moeten terugkoppelen dan alleen maar een cijfer.
    Studenten komen zelden met een voldende naar de tentamen inzage, dus hoe gaan we er voor zorgen dat ze wel die terugkoppeling krijgen?

  6. We zijn te veel bezig met rekenen en denken dat precisie van 1 tm 10 gewaarborgd is, maar aan de andere kant moeten cijfers niet verworden tot stimulans: ze moeten inzicht geven in de geleverde kwaliteit. In de VS bestaat het systeem A tm E en beslaat A bijvoorbeeld de range vanaf 9minus tot 10, ofwel: er is ruimte voor enige imperfectie. Dat vergt motivatie van een docent voor een beoordeling, prachtig toch?! Een getal suggereert precisie, zeker op een schaal van 1-10. Maar niemand (uitgezonderd MC-toetsen) kan die perfectie in het beoordelen garanderen. We zijn dus met ‘nauwkeurige’ cijfers 1 tm 10 in onze eigen val getrapt. In een beoordelingsmatrix kun je prima vastleggen wat een 10 vertegenwoordigt, enige imperfectie mag dan best.

  7. Een tien lijkt mij het plafond van het HBO. Dat bestaat, want er is meer dan dat. Door geen 10 te durven geven zeg je eigenlijk dat het plafond van het HBO nooit is bereikt/ niet bereikt kan worden. Terwijl er studenten zijn die prima presteren op de unie. Wat mij betreft dus door dat plafond heen breken en die een 10 soms verdienen. Het is ‘t plafond van het HBO, geen perfectie.

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Aanbevolen door de redactie

Back to Top