Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
4 mei 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Aantal langstudeerders stijgt

Gepubliceerd: 12 May 2015 • Leestijd: 0 minuten en 32 seconden • Infographic Dit artikel is meer dan een jaar oud.

De langstudeerder stond even in het middelpunt. Dat was in 2011 en 2012 toen de langstudeerboete dreigde, kwam en verdween. Maar die aandacht heeft het probleem niet verholpen.

Langstudeerders119_infographic(klik op de afbeelding om te vergroten)

Er blijven langstudeerders bij komen, meer dan er afstuderen (of gewoonweg opgeven). In 2011 zat 5,9 procent van de studenten in het zesde jaar of hoger. In 2012 was dat 6,1 en in 2013 7,5 procent. Dat blijkt uit cijfers die de hogeschool in februari publiceerde.

De reden die hiervoor veel genoemd wordt, is dat opleidingen strenger zijn geworden bij het afstuderen. Een twijfelgeval toch laten slagen, kan je je accreditatie kosten. De lat ligt hoger en steeds minder studenten lukt het erover te springen.

Dat de stijging in 2012 zo klein was (0,2 procent) wijst op een andere oplossing. Ironisch genoeg bleek de langstudeerboete namelijk te doen wat hij moest doen: langstudeerders motiveren snel af te studeren. Tijd voor een nieuwe boete? Of heeft iemand nog een ander briljant idee? Iets met onderwijs misschien?

Olmo Linthorst

Recente artikelen

Recente reacties

Reacties

Laat een reactie achter

7 Responses to Aantal langstudeerders stijgt

  1. Misschien juist een ander betaalmodel, waarbij een kortstudeerders-korting geldt?

  2. Of de studie beter aanpassen aan de student, in plaats van andersom zoals nu het geval is.

  3. Das dus duidelijk, meer de performance meetbaar maken. Rekenmodel opzetten voor studentensucces t.o.v huidige kosten en geprojecteerde toekomstige winst. Landelijk gemiddelde opzetten a.d.h.v. resultaten en beboeten bij underperformance. Bindend studie advies in jaren 1, 2, 3, 4, 5 en evt 6. Bij dreigend falen tussentijdse boetes meteen toevoegen bij collegegeld inningen en extracurriculaire activiteiten verbieden.

    Zullen we maar even serieus gaan doen?

  4. Eerst wordt het afstuderen moeilijker gemaakt en dan wordt er gedreigd met een langstudeerboete met het oog op motivatie om de opleiding snel af te ronden? door de studenten op de stang te jagen help je ons hier niet mee, omdat je dan juist slordiger gaat werken.

    Ik ben het eens met Mark.

    Oorzaak: afstuderen moeilijker > Gevolg: langstudeerders
    Deal with it…

  5. Heeft ook met de mentaliteit van de studenten te maken. Ik heb klasgenoten die gewoon toetsen blijven doen tot ze die per ongeluk halen. Voor sommige studenten staat er ook meer druk op de ketel, omdat ze zelf een lening hebben afgesloten en er dus meer op het spel staat als ze de studie niet halen. Dit kan goed of slecht aflopen, want de student kan erdoor gemotiveerd worden om de studie wel te halen of bezwijken onder de druk.

    Ik zou na het twee keer niet halen van een vak bijles verplicht stellen. Wanneer deze bijles moedwillig niet gevolgd wordt zouden er duidelijke consequenties moeten gelden. Bijles klinkt misschien kinderachtig, maar de student geeft daarmee wel aan zich in te willen zetten voor het halen van het vak. Bovendien kiest de student dan zelf tussen inzetten of de consequenties aanvaarden. Inzet moet gewoon beter gewaardeerd worden.

    Als nu iemand even een onderzoek doet naar de kosten van extra begeleiding vs langstudeerkosten zal er vast wel iets tastbaars uit rollen.

  6. Nog geen 10% van de studenten dus, volgens mij heeft het ook te maken met langdurige ziekte en dan kan je doen wat je wilt, ziek blijf je. Ongetwijfeld zitten er rotte appels tussen.
    Een beter sociale ondersteuning zou op zijn plek zijn, en heel misschien wel een maatschappelijk werker op school.

  7. Een groei van maar 0,2 procent in 2012 is niet perse te wijten aan meer afstudeerders onder de langstudeerders, maar kan ook betekenen dat er meer langstudeerders stoppen met de opleiding.

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Aanbevolen door de redactie

Back to Top