Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
18 april 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Photo of author

Recente blogs

Recente artikelen

Blog

Blog Corrina: ‘Al die regels: kinderachtig maar nodig’

Gepubliceerd: 9 October 2015 • Leestijd: 1 minuten en 51 seconden • Blogs

Terwijl ik dit schrijf zijn we al een maand bezig in het eerste schooljaar, en ik moet zeggen, dat was best wel even wennen. Niet alleen voor mij, maar ook voor mijn medestudenten.

Corrina Leeflang

 

Zo liepen we de afgelopen paar weken tegen een aantal problemen aan.
Op de eerste toets, een entreetoets, kwamen er al een paar studenten te laat en daarom mochten ze de toets niet maken. Vervolgens moest iedereen een geldig legitimatiebewijs laten zien. Dat was ons niet verteld, dus dat was er weer een minder. Vervolgens bleek de school ook nog eens ouderwetse voorrangsregels te gebruiken bij wiskunde (Meneer Van Dalen Wacht Op Antwoord, in plaats van van links naar rechts werken zoals nu gebruikelijk is) , dus maar één persoon haalde de toets.

En zo begon ons schooljaar. Niet echt een mooie start.

Gelukkig volgden daarna de echte lessen, hoorcolleges en werkcolleges.
Ik moet zeggen, het was best druk. En alle regeltjes maakten het er niet makkelijker op.

Zo liep ik van de week nog tegen een probleem op. Ik ben namelijk best wel een chaoot. En daardoor vergat ik mijn opdracht voor een vak uit te printen. Ik had het echter wel gemaakt, voor mijn hele groepje zelfs, alleen zonder de uitgeprinte versie liet de docent mij de les niet in. Niet heel rampzalig zou je zeggen. Nou, wel dus. Als ik de les niet in mocht, telde dat als afwezigheid en omdat ik al ziek was geweest en de les een keer had gemist betekende nog een gemiste les geen tentamen doen en ook geen hertentamen. Ik zag mijn propedeuse al aan mijn neus voorbij gaan.

Uiteindelijk heb ik de opdracht nog een keer uitgeprint, en na een goed gesprek met de docent heeft hij mij alsnog als aanwezig genoteerd. Helaas had ik wel de les en de daarbij horende stof gemist, maar het tentamen mag ik gelukkig gewoon maken.

Wat heb ik dus de afgelopen weken geleerd? Dat je goed alle regeltjes uit je hoofd moet kennen en naleven. Om een goede student te zijn, moet je netjes in de rij lopen, goed je best doen en geen fouten maken. Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik al die regels kinderachtig vind. Maar helaas zijn ze niet voor niks bedacht. Zo word je als student gedwongen echt wat voor je studie te doen.

Jammer, denk ik dan. Want als je niet gemotiveerd bent om uit jezelf wat te doen, waarom zou je dan naar de lessen komen? Zo besteed ik mijn tijd met klasgenoten van wie een heel aantal liever thuis was gebleven. En dat is wel even wennen, terug naar school gaan.

Corrina Leeflang (20) is eerstejaars student technische bedrijfskunde. ‘Ik heb ADHD en faalangst, waardoor ik dingen vaak toch anders ervaar dan anderen. Hiervoor studeerde ik in Wageningen, maar ik ben geboren in Rotterdam en woon daar nu weer.’
Meer van Corrina kun je lezen op www.eenlevenlang.org.

Recente blogs

Recente artikelen

Reacties

Laat een reactie achter

21 Responses to Blog Corrina: ‘Al die regels: kinderachtig maar nodig’

  1. “Vervolgens bleek de school ook nog eens ouderwetse voorrangsregels te gebruiken bij wiskunde (Meneer Van Dalen Wacht Op Antwoord, in plaats van van links naar rechts werken zoals nu gebruikelijk is) , dus maar één persoon haalde de toets.”

    Ik snap deze zin niet. “Van links naar rechts werken” ?

  2. Ik ben het met Apfelstrudel eens. Volgens mij zijn de rekenregels overal het zelfde? Dus eerst machten/wortels etc.
    Maar goed, een nieuw begin kan inderdaad verwarrend en chaotisch zijn, vooral als er nieuwe regels worden toegevoegd die je niet gewend bent. Na de 1e periode wordt alles wel een beetje duidelijk dus hou nog even vol.

  3. “Vervolgens bleek de school ook nog eens ouderwetse voorrangsregels te gebruiken bij wiskunde (Meneer Van Dalen Wacht Op Antwoord, in plaats van van links naar rechts werken zoals nu gebruikelijk is) …”

    ‘Meneer Van Dalen Wacht Op Antwoord’ is inderdaad wat achterhaald (‘Hoe Moeten We Van De Onvoldoendes Afkomen’ met M=W, V=D en O=A, is beter), maar van links naar rechts werken is echt fout. Ik hoop ten zeerste dat die laatste ‘methode’ nergens wordt onderwezen, of het is met het wiskundeonderwijs slechter gesteld dan ik dacht.

  4. hahaha, kom uit je kinderwereld en doe wat aan je leven. En voor de wiskundefout die je maakt zijn er al genoeg voor me die je erop wijzen

  5. Ik heb te horen gekregen dat het nu op de middelbare school wordt gegeven als van links naar rechts werken, alhoewel haakjes natuurlijk altijd voor gaan. Zelf kreeg ik op de middelbare school nog Meneer Van Dalen Wacht Op Andwoord. Maar dat is 4 jaar geleden.

  6. @Corrina Naast dat haakjes voorrang hebben, hebben vermenigvuldigen en delen dat ook boven optellen en aftrekken. Als je dit niet geleerd hebt op Havo is het rekenonderwijs schandalig hard achteruit gerold.

  7. Ben ik de enige persoon die de reactie snapt van links naar rechts? Zijn de andere echt zo onopgeleid dat ze andere kritiek geven zonder te snappen wat de regel van Meneer Van Dale Wacht Op Antwoord inhoud. Het is een verouderd regel we doen nu inderdaad van links naar rechts bij gelijkwaardige sommen. Optellen en aftrekken zijn gelijkwaardig en vermenigvuldigen en delen zijn tegenwoordig ook gelijkwaardig. Vroeger was dit echter niet het geval. Voor al die mensen die zo nodig kritiek geven op andere voor jullie speciaal een voorbeeld som. 24 : 2 x 4 = 3 (Wanneer je Meneer van Dale Wacht Op Antwoord gebruikt) x gaat namelijk voor delen. Tegenwoordig sinds 1992 is dit achterhaald en werken wij gewoon van links naar rechts bij gelijkwaardige sommen. Keer heeft geen voorrang op delen meer dus de antwoord is 48 ipv 3. Mochten jullie dit nog steeds niet begrijpen zou ik jullie best bijles rekenen willen geven. Ondanks dat ik een economische studie volg heb ik in tegendeel wel degelijk verstand van waar ik het over heb. Corrina laat je niet zitten door al die nutteloze reacties.

  8. @Zack Misschien moet je begrijpend leren lezen en tot de conclusie komen dat ik schrijf “hebben vermenigvuldigen EN delen dat(voorrang) ook boven optellen en aftrekken”. Bij vermenigvuldigen EN delen moet je inderdaad gewoon van links naar rechts werken. Goed dat je een economische studie volgt. Ikzelf studeer Technische Informatica, nauw verwant aan toegepaste wiskunde. Wellicht kun je op Technische Bedrijfskunde bijles gaan geven zodat het niveau wat opgekrikt wordt.

  9. @8. Zack

    “Ben ik de enige persoon die de reactie snapt van links naar rechts?”

    Nee. Waar maak je dat uit op?

    “Zijn de andere echt zo onopgeleid dat ze andere kritiek geven zonder te snappen wat de regel van Meneer Van Dale Wacht Op Antwoord inhoud.”

    Nee. En weer: waar maak je dat uit op?

    “… we doen nu inderdaad van links naar rechts bij gelijkwaardige sommen.”

    Bijna goed. Bij gelijkwaardige operaties, bedoel je. ‘Gelijkwaardige sommen’ is betekenisloos. Hoe dan ook, die gelijkwaardigheid van operaties vermeldt Corrina niet in haar artikel, dus is het logisch dat daarop wordt gereageerd.

    “Corrina laat je niet zitten door al die nutteloze reacties.”

    Corrina hoeft zich zeker niet te laten zitten door welke reactie dan ook. Maar zo nutteloos zijn ze toch niet? Ik heb er zelf namelijk wel wat van geleerd: dat sommigen goed zijn in begrijpend lezen maar niet in rekenen. Of andersom.

  10. @APFELSTRUDEL

    Inderdaad moet ik dat leren maar dat was mij al een bekend probleem. Dus ga daar niet eens meer verder op in gezien dit of rekenen gaat en nooit beweerd heb dat ik er degelijk goed in ben. Owja in gramatica ben ik ook niet goed in maar dat merkte je wel gezien ik “inhoud” schreef ipv “inhoudt”. Maar terug te komen over het onderwerp ben ik blij dat dit zeer nauw verwant is met je opleiding. Verklaart meteen ook waarom je de zin “van links naar rechts werken” niet begrijpt.

    @M. Prins

    “Nee. Waar maak je dat uit op?”

    Ik maak dat nergens op het was een vraag maar dat wist je wel gezien je er met “nee” op antwoord. Dus in feite vraag je mij nu waarom ik zoiets vraag? Dan kan ik beter vragen waarom jij aan mij vraagt waarom ik iets vraag. Toch doe ik dat maar niet want echter gezegd boeit het antwoord mij niet. Dus nog voor de duidelijkheid het was een vraag die ik stelde gezien de vraagteken en geen opvatting.

    “Nee. En weer: waar maak je dat uit op?”

    ………..

    “Bijna goed. Bij gelijkwaardige operaties, bedoel je. ‘Gelijkwaardige sommen’ is betekenisloos. Hoe dan ook, die gelijkwaardigheid van operaties vermeldt Corrina niet in haar artikel, dus is het logisch dat daarop wordt gereageerd.”

    Erken je nu dat links naar rechts werken wel degelijk wordt gebruikt in ons wiskundeonderwijs. Gezien je eerst hoopte dat het nergens wordt gebruikt. Hoe dan ook je snapt toch wel dat wanneer iemand zegt: “(Meneer Van Dalen Wacht Op Antwoord, in plaats van van links naar rechts werken zoals nu gebruikelijk is)” wat ermee bedoelt word? Want als je meneer van dalen wacht op antwoord toepast krijg je 24:2×4= 3 ipv 48 wanneer je links naar rechts werkt. Als je daadwerkelijk wist wat Meneer Van Dalen Wacht Op Antwoord inhoudt. Kan je mij dan aub vertellen waarom je haar reactie dan niet begreep. Links naar rechts werken spreekt toch voor zich als iemand het zo over M.V.D.W.O.A heeft.

    “Corrina hoeft zich zeker niet te laten zitten door welke reactie dan ook. Maar zo nutteloos zijn ze toch niet? Ik heb er zelf namelijk wel wat van geleerd: dat sommigen goed zijn in begrijpend lezen maar niet in rekenen. Of andersom.”

    Mooi dat je er wat van geleerd hebt.

  11. I just came here to read the comments -Michael Jackson+popcorn-

  12. @11 Zack.

    “… het was een vraag maar dat wist je wel gezien je er met “nee” op antwoord. […] het was een vraag die ik stelde gezien de vraagteken en geen opvatting.”

    Wel eens van een retorische vraag gehoord?* In je vraag klonk m.i. je opvatting duidelijk door. Dus mijn ‘nee’ was niet zozeer een antwoord op je vraag, maar bezigde ik om je opvatting tegen te spreken. Maar misschien heb ik je vraag dan verkeerd ingeschat.

    *hint: dat was er één!

    “Dus in feite vraag je mij nu waarom ik zoiets vraag?”

    Exact. Dat heet een wedervraag. Zo zou ik jou nu weer kunnen vragen waarom je mij vraagt waarom ik jou vroeg waarom jij de vraag stelde. Doe ik niet, want dat wordt reageren ad infinitum et ad nauseam.

    “Toch doe ik dat maar niet want echter gezegd boeit het antwoord mij niet.”

    Jammer, maar ik waardeer je eerlijkheid.

    “………..”

    Sterk argument. Daar kan ik niet tegenop.

    “Erken je nu dat links naar rechts werken wel degelijk wordt gebruikt in ons wiskundeonderwijs.”

    Het vraagteken ontbreekt, maar ik neem aan dat dat een vraag is. Ik erken helemaal niet dat de vlnr-methode wordt onderwezen. Althans, niet zonder de huidig geldende voorrangsregels die ik noem @3.

    “… je snapt toch wel dat wanneer iemand zegt: “(Meneer Van Dalen Wacht Op Antwoord, in plaats van van links naar rechts werken zoals nu gebruikelijk is)” wat ermee bedoelt word?”

    Zonder de toevoeging ‘bij gelijkwaardige operaties’ is vlnr voor mij niet duidelijk, nee. Zo werkt het in de wiskunde: je moet alles exact definiëren om onduidelijkheid te voorkomen.

    “Als je daadwerkelijk wist wat Meneer Van Dalen Wacht Op Antwoord inhoudt.”

    Ik wist en weet wat MVDWOA inhoudt. Mij een voorbeeld geven is zinloos. Maar als je dan toch rekenles aanbiedt (die ik afsla want van iemand die het heeft over ‘gelijkwaardige sommen’ hoef ik geen rekenles), dan wil ik jou best een les begrijpend lezen geven.

    “Kan je mij dan aub vertellen waarom je haar reactie dan niet begreep.”

    Weer geen vraagteken, maar soit. Nogmaals: er is een wereld van verschil tussen de vlnr-methode zónder gelijkwaardige operaties en de vlnr-methode mét. Corrina heeft het in het oorspronkelijke stuk niet over die gelijkwaardige operaties. Daarom begrepen ik en, getuige de reacties, anderen haar in dezen niet.

    “Mooi dat je er wat van geleerd hebt.”

    Daar zijn we het dan over eens.

  13. @M. Prins Ik ben het totaal met je eens, in het bijzonder met:

    “Zonder de toevoeging ‘bij gelijkwaardige operaties’ is vlnr voor mij niet duidelijk, nee. Zo werkt het in de wiskunde: je moet alles exact definiëren om onduidelijkheid te voorkomen.”

  14. Van links naar rechts werken bij gelijkwaardige operaties maakt toch geen ene reet uit.

    Als je : 3×4:2 heb
    en eerst 3×4= 12 en dan delen door 2 = 6
    of 4:2 = 2 en dan 3×2 = 6.

    Uitkomst blijft hetzelfde. En lijkt mij dat + en – nooit voor x en : gaat en dat dit niet een ouderwetse manier is van uitrekenen.

    Oftewel: je hebt nog wat meer les nodig!

  15. @15 Haai

    Voor de vorm a x b / c (met c ongelijk aan 0) maakt de volgorde inderdaad niet uit.
    Echter, voor de vorm a / c x b (met c ongelijk aan 0) maakt de bewerkingsvolgorde wel uit:

    (3 / 4) x 2 = 3/2
    3 / (4 x 2) = 3/8

  16. Ik zou toch een kanttekening willen plaatsen bij: “Om een goede student te zijn, moet je netjes in de rij lopen, goed je best doen en geen fouten maken”.

    Het is zeker verstandig om je aan de regels te houden en beleefd en respectvol met elkaar om te gaan. Maar wees alsjeblieft niet bang om een fout te maken, daar achteraf flink om te lachen en dezelfde fout vervolgens nooit meer te maken.

    Een docent heeft me ooit gezegd: “Op de HAVO hebben jullie allemaal geleerd dat fouten maken slecht is. Dat ga ik jullie nu afleren”. Dat is me bijgebleven 🙂

  17. Jammer dat jullie zo op het voorbeeld van de wiskunderegel blijven hangen, maar jullie hebben vast wel begrepen dat ik er niet een ster in ben 😛
    Ook denk ik dat we het eens kunnen zijn dat het raar is dat de HR zoiets hanteert als ‘MijnHeer Van Dalen Wacht Op Antwoord’, dat zou toch anders kunnen?

    @damien
    Ik ben blij dat ik naar school kan, als mijn klasgenoten dat ook waren, en ook nog eens gemotiveerd, zou dat de boel een stuk aangenamer maken, en leerzamer. Maar ik schijn een erg vervelende klas te hebben, kreeg ik vandaag te horen. Ze gedragen zich alsof ze op ‘t MBO zitten, niveau 2 dan zo ongeveer.

    @Chris Peters
    Helaas worden kleine fouten vaak wel zo hard bestraft dat je toch liever geen fouten maakt. Vooral in het eerste jaar. Toch wel jammer.

  18. “Wat heb ik dus de afgelopen weken geleerd? Dat je goed alle regeltjes uit je hoofd moet kennen en naleven. Om een goede student te zijn, moet je netjes in de rij lopen, goed je best doen en geen fouten maken.”

    Corrina op de Hogeschool Rotterdam mag je best verwachten dat je als een volwassene wordt behandeld. Netjes in de rij lopen hoort daar niet bij. Je moet jezelf leren ontwikkelen en fouten maken hoort daarbij. Leraren geven hun visie over bepaalde onderwerpen en het is aan jou om hier kritisch naar te kijken. Dus je moet niet alles aannemen van leraren. Stel vragen waarom hij zo denkt en geef ook je eigen visie. Zie de regels als een kader maar ga er flexibel mee om. Zijn leraren ergens het niet mee eens en je hebt toch het idee dat je in je gelijk sta? Ga om de leraar heen, na een goed gesprek natuurlijk, naar een hoger persoon en leg je situatie daar uit. Zo houd je ook het onderwijs binnen de school scherp.

  19. Wat ik heb geleerd in het leven is dat als er afspraken gemaakt worden, dat je je daar aan moet houden. Toen ik in het eerste jaar zat dacht ik ook wat een gedoe allemaal, maar daar ben ik enorm van teruggekomen. Wijsheid komt dan ook met de jaren Corina.

    Dat legitimatiebewijs is wettelijk verplicht en op tijd komen lijkt me logisch, de trein wacht immers ook niet op jou. Daarbij is die fout die je maakte naar mijn idee volledig fout.

    “Want als je niet gemotiveerd bent om uit jezelf wat te doen, waarom zou je dan naar de lessen komen?”

    Ik ken genoeg mensen die dagelijks naar hun werk gaan, maar er niet naar toe gaan om te werken. 😉

  20. @Corina
    Als het gaat om fouten in de zin van werk te laat inleveren of vergeten van legetimatie bij een tentamen heeft dit inderdaad consequenties.

    Soms kan het zo zijn dat je door je functiebeperking en/of persoonlijke omstandigheden in de problemen komt. In zo’n geval is een goed gesprek vaak de beste oplossing. Als je merkt dat de regels van de Hogeschool Rotterdam jou in de weg zitten is het misschien een goed idee om hier met je studieloopbaancoach of decaan over te praten.

    En als je bang bent om fouten te maken, probeer dan een afspraak te maken met je docent of studiegenoot om je werk ruim voor het inlevermoment te bespreken voor feedback. Dan weet je vrijwel zeker dat je werk voldoet aan de eisen op het inlevermoment en gaat de toets een stuk beter.

    Tot slot: Uiteindelijk willen jij en de HR hetzelfde. Namelijk dat jij de opleiding met een hoop kennis, ervaring en een diploma verlaat. Heel veel succes met je studie!

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Back to Top