Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
19 april 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Maagdenhuisbezetters willen studiepunten voor bezetting

Gepubliceerd: 27 March 2015 • Leestijd: 0 minuten en 32 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.

De actievoerders in het Maagdenhuis lopen studievertraging op. Ter compensatie willen ze studiepunten krijgen, schrijven ze aan het bestuur van de Universiteit van Amsterdam. En of ook de schoonmakers weer kunnen komen.

Maagdenhuisbezetting

In de open brief sommen de actievoerders nog meer punten op waarover ze willen praten. De studenten maken zich zorgen om de veiligheid: ‘We willen dat werknemers zich veilig voelen om spullen op te halen of zelfs hun werkzaamheden te hervatten in het Maagdenhuis. Hoe kunnen we die situatie bereiken? Hoe zorgen we ervoor dat ongewenste gasten buiten blijven?’

Verwarming aan, please
Ook zijn actievoerders bang dat ze ziek worden. ‘Kan de verwarming ook in het weekend aangezet worden? Is het mogelijk om de schoonmakers weer te laten komen om dit democratische proces, waarvan ook de UvA het belang erkent, in een hygiënische omgeving te laten verlopen?’

De bezetting duurt inmiddels al meer dan een maand.

HOP, Bas Belleman / Profielen

Recente artikelen

Reacties

Laat een reactie achter

8 Responses to Maagdenhuisbezetters willen studiepunten voor bezetting

  1. Ik ben het er helemaal, volstrekt en grondig mee eens.

    Sterker nog aangezien we docenten en overige medewerkers salaris betalen, ook als ze op vakantie zijn, ben ik van mening dat een week vakantie voor een student analoog daaraan circa 1,4 ECTS waard is.

    Kort en goed een maandje Maagdenhuis bezetten levert een kleine 5 ECTS op en alle schoolvakanties (42 weken onderwijs tegen 52 weken in een jaar) 14 ECTS.

    Conclusie, van de 60 studiepunten per jaar zijn er al 19 binnen, nog 41 te gaan…… MAKKIE!

    Ik hoor nu iedereen denken! ………… Inderdaad! WAT EEN ONZIN!

  2. Beste Cees,
    Als je het zelf al onzin vindt wat je opschrijft, waarom doe je het dan? Had je vanmiddag niets anders te doen ?
    Met groet, Adriaan de Jongh

  3. Onzin lokt onzin uit en moet bestreden worden. En tijd is een kwestie van priori-tijd.

  4. Nooit iets doen zonder dat je er iets zichtbaars voor terugkrijgt: geld, snoepjes of studiepunten – we hebben ze het rendementsdenken goed aangeleerd.

  5. Wat hebben studiepunten nog voor zin, als je toekomstige werkgever je ziet op één van de foto’s ben je sowieso al kansloos voor een baan. Doe normaal en ga lekker studeren! En als je het er allemaal niet mee eens ben ga je toch lekker naar een school waar het je wel aanstaat? Niemand in Nederland verplicht die studenten om te blijven. Jammer ook dat de media ze de aandacht schenkt die ze totaal niet verdienen, wanneer niemand meer naar ze omkijkt worden ze het vanzelf zat.

  6. Is dit een (slecht getimede, want dagen te vroege) 1 aprilgrap?

  7. Ik ben het oneens met de studiepunten, maar zien studenten niet dat de Amsterdamse studenten wel mooi ervoor zorgen dat de hele financiering van studies ter discussie staat? Eerdere schandalen zoals bijv. de hele kwestie van Inholland, komt voor een deel door de manier waarop de overheid studies financiert. Ook hoe de studiefinanciering wordt afgeschaft en vervolgende de investering om het onderwijs jaren later wordt gemaakt lijkt me absurd. Volgens mij een de Amsterdamse studenten een discussie aan de gang gekregen, die heel nuttig is.

    Het gaat om de lage waardering (lees: salaris) voor de docenten, die steeds vaker een hogere werkdruk krijgen en vaker onder een tijdelijk contract werken. Het gaat om de steeds kleiner wordende inspraak van studenten en docenten. Het gaat om de belachelijk dure gebouwen, terwijl er te weinig geld is voor het onderwijs.

    Het gaat niet nergens over. Informeer je eerst, voordat je zo reageert.

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Aanbevolen door de redactie

Back to Top