Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
21 mei 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Pabo’ers die lesgeven op vmbo: En de lesbevoegdheid dan?

Gepubliceerd: 18 August 2015 • Leestijd: 3 minuten en 13 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.

2200 docenten met een pabo-diploma geven les op het vmbo, ook al mogen ze dat eigenlijk niet. Staatssecretaris Dekker wil voor hen de regels aanpassen, maar lerarenopleidingen waarschuwen voor haastige spoed.

Onderwijsvorm-klassiek-demianDemian Janssen | Profielen

Vmbo-scholen staan te springen om docenten, terwijl veel afgestudeerden van de pabo geen werk kunnen vinden. Geen wonder dat ze elkaar weten te vinden: 2.200 pabo-afgestudeerden geven intussen les in het vmbo. Schoolbesturen zijn blij met hen.

Maar de regels knellen, want de overgrote meerderheid van deze pabo-onderwijzers is officieel niet bevoegd. Allerlei ideeën doen de ronde om daar iets aan te doen. Ze kunnen bijvoorbeeld een half jaartje bijscholing volgen of versneld een extra lerarenopleiding doen. Staatssecretaris Dekker van Onderwijs heeft er wel oren naar, maar lerarenopleidingen maken zich zorgen.

Verschil in diepgang
‘Ik zie het probleem, maar dan wil ik wel een goede oplossing’, zegt Dick de Wolff, directeur van de educatieve faculteit van de Hogeschool Utrecht en voorzitter van het adviescollege van de Vereniging Hogescholen. ‘Dit klinkt als een logische stap. Schoolbesturen zijn blij met de pabo-afgestudeerden en dat snap ik wel: wat nu de laagste niveaus van het vmbo zijn, was vroeger de verlengde basisschoolperiode. Maar met een diploma van een tweedegraads lerarenopleiding mag je ook lesgeven op havo en vwo.’

Of dat nu zo’n goed idee is, betwijfelt De Wolff. ‘Op de pabo worden in vier jaar tijd acht of negen schoolvakken behandeld, op de lerarenopleiding in dezelfde tijd maar één vak. Dan krijg je een verschil in diepgang. Waar komt het idee vandaan dat dit verschil met een half jaar scholing te compenseren is?’

Het steekt hem dat de politiek er lichtvaardig over denkt. Hij maakt zich kwaad over de ‘rare gedachten’ en dubbele signalen van politici. ‘Volgens een deel van de Tweede Kamer zijn docenten met een hbo-opleiding niet meer goed genoeg voor het vwo, daar zouden alleen universitair opgeleide docenten mogen lesgeven. Maar voor de lagere niveaus maakt het kennelijk niet zoveel uit wat je doet? Nogmaals, ik zie het probleem. Maar ik wil een goede oplossing.’

‘Misschien hebben we een aparte, nieuwe, opleiding nodig. Maar dan loop ik op de zaken vooruit.’

Ook Ron Bormans, bestuurder van de Vereniging Hogescholen en collegevoorzitter van de Hogeschool Rotterdam, waarschuwt voor ‘gesleutel’ aan de lerarenopleidingen. ‘Ik vind dat we meer principieel moeten gaan nadenken over wat goed is voor de leerlingen op het vmbo. Misschien hebben we een aparte, nieuwe, opleiding nodig. Maar dan loop ik op de zaken vooruit.’

Eigenlijk vallen vmbo-leerlingen nu tussen wal en schip, vreest Bormans. ‘Een deel van de leerlingen heeft echt goede vakkennis nodig, maar er zit ook een categorie die meer baat heeft bij wat pabo-afgestudeerden bieden. Het systeem is niet passend en dat los je niet op met een verkorte opleiding of een plusje op het pabo-diploma.’

Ook de VO-raad, de koepelorganisatie van het voortgezet onderwijs, vindt dat er iets moet veranderen. ‘De oude structuur van onderwijsbevoegdheden voldoet niet meer’, aldus een woordvoerder. Wat er dan precies moet veranderen, kan hij nog niet zeggen. ‘Daar hebben we op dit moment nog geen uitgesproken mening over.’

Bijscholing
De pabo-afgestudeerden waar het om gaat, geven les aan kinderen op vmbo-niveau één en twee. Volgens de schoolbestuurders zijn de pedagogische en didactische kwaliteiten die juffen en meesters van de pabo hebben voor deze leerlingen belangrijker dan hun vakkennis van bijvoorbeeld Nederlands of wiskunde.

Op verzoek van D66 en de PvdA stuurde Dekker deze week een rapport van onderzoeksbureau ResearchNed naar de Tweede Kamer over de bijscholing van deze groep. Veel pabo-docenten beginnen aan een tweedegraads lerarenopleiding, maar lang niet allemaal. Studeren kost immers tijd en geld en docenten zijn bang dat ze met hun nieuwe bevoegdheid ineens alleen nog maar mogen lesgeven in één enkel vak. De pabo is juist lekker breed. Daar komt bij dat het vervelend is om een diploma te behalen voor werk dat ze al jaren doen, vaak tot volle tevredenheid van hun baas en collega’s.

Staatssecretaris Dekker bespreekt het rapport met scholen en lerarenopleidingen. Dit najaar gaat er een omvangrijk plan naar de Tweede Kamer dat onbevoegd lesgeven in het hele onderwijs moet tegengaan.

HOP, Petra Vissers

Hoe word je leraar?
– Lerarenopleiding basisonderwijs in het hbo (pabo). Duurt vier jaar in voltijd. Lesbevoegdheid voor alle klassen van de basisschool.
– Tweedegraads lerarenopleiding in het hbo. Duurt vier jaar in voltijd. Lesbevoegdheid voor vmbo, beroeps- en volwassenenonderwijs en onderbouw havo/vwo. Ook versneld te volgen met een bachelordiploma van een verwante hbo- of wo-opleiding.
– Eerstegraads lerarenopleiding. Bij de universiteit als eenjarige vervolgopleiding na een verwante masteropleiding. Of als tweejarige educatieve masteropleiding na de bachelor. Bij de hogeschool als driejarige deeltijdopleiding na een tweedegraads lerarenopleiding. Bevoegdheid voor alle klassen in voortgezet onderwijs, beroeps- en volwassenenonderwijs.
– Educatieve minor. Duurt half jaar in voltijd, te volgen in het tweede deel van de universitaire bachelorfase. Die moet inhoudelijk verwant zijn aan het schoolvak. Lesbevoegdheid voor mavo (vmbo-theoretische leerweg) en de onderbouw van havo/vwo.

Recente artikelen

Recente reacties

Reacties

Laat een reactie achter

4 Responses to Pabo’ers die lesgeven op vmbo: En de lesbevoegdheid dan?

  1. Goedemorgen ik ben Merlijn ik kom uit Suriname en wilde een opleiding volgen,omdat ik zelf ook in Suriname op de opleiding zat van leraren in het vak lichamelijke opvoeding,ik had nog enkele vakken en dan had ik me bachelor, dus wil ik graag weten of ik hier op kan komen om het af te ronden,graag antwoord en waar jullie precies staan gevestigd

  2. Hey Merlijn,

    Op welke school zat je in Suriname? Als ik het goed begrijp had je je opleiding nog niet afgerond? Want in Nederland wordt een afgeronde IOL diploma gewaardeerd als 2 jaar Hoger Pedagogisch onderwijs bij de Nuffic. Echter vragen Hogescholen dat je gewoon met propedeuse begint, en dan de mogelijkheid hebt om wat vrijstellingen te vragen. Wat eigenlijk betekent dat je de gehele opleiding opnieuw moet doen, met wat vrijstellingen. Dus je bent weer 4 jaar kwijt. En dat is dus met een afgeronde IOL diploma.

  3. Hallo medewerker,

    Na 24 jaar les gegeven te hebben in het basisonderwijs geef ik nu Nederlands op eenVMBO school aan de brugklassen. Prachtig werk en voor mij een nieuwe uitdaging, wat zeer goed voor mijn onderwijsontwikkeling is. Ik ban 49 en men vraagt of ik alsnog de bachelor Nederlands wil gaan volgen in deeltijd aan een hogeschool of andere opleiding.
    Ik verdiep me her en der in wetten en regels omtrent bovenstaande en eigenlijk kom ik er niet helemaal uit! Minster Dekkker schijnt in t voorjaar een vraag naar de 2 e maker te hebben gesuurd, waarbij verzoekt om pabo-ers, net als vroeger , bevoegd wil maken om les te kunnen geven in de onderbouw van het Vmbo en Mbo.
    Ik vroeg me af wanneer dit beantwoord wordt door de 2 e kamer en / of ik kan wachten op hen uitspraak in deze.

    Graag ontvang ik uw reactie.

    Dank en groet,
    H. De Vries

  4. Profielen is een journalistiek medium en in deze kwestie geen voorlichter of expert. Wij kunnen uw vraag daarom niet beantwoorden. U zou contact kunnen opnemen met Studievoorlichting, 010-794 4400.

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Aanbevolen door de redactie

Back to Top