Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
28 maart 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Studenten weer meest tevreden bij lero aardrijkskunde

Gepubliceerd: 27 May 2015 • Leestijd: 4 minuten en 13 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.

Ook dit jaar stijgt de tevredenheid van HR-studenten, zo blijkt uit de Nationale Studenten Enquête. Toppers zijn lero aardrijkskunde, de master fine arts en Ad management in de zorg.

Meest tevreden bij lero aardrijkskunde Demian

Meest tevreden
Ruim 40 procent van de HR-studenten vulde begin dit jaar de Nationale Studenten Enquête in. Uit deze enquête blijkt dat de meest tevreden voltijd bachelorstudenten, net als vorig jaar, bij de lerarenopleiding aardrijkskunde (IVL) rondlopen. Op een schaal van 1 tot 5 scoort de opleiding een 4,1. Het HR-gemiddelde is 3,5. Hier is gekeken naar de vragen die gaan over het opleidingsniveau. Dat betekent dat het gemiddelde van alle vragen (dus ook die over locatie, kwaliteitszorg, etc.) hoger of lager kan zijn dan de hier genoemde score.

Vorig jaar werd aardrijkskunde ook al de beste HR-opleiding in de Keuzegids en Elsevier. Onderwijsmanager Mieke Steenbruggen gaf toen op deze site aan dat ze het niet reëel vond om dit jaar weer zo hoog te scoren. ‘De lichting die nu is begonnen, heeft te maken met een verbouwing. Ons praktijklokaal zit momenteel in het WTC. De binding is dan moeilijker voor elkaar te krijgen. Ik denk dat we dat gaan terugzien in de score van volgend jaar. Dat soort zaken kunnen wij niet beïnvloeden, maar onze inzet als docenten zal hetzelfde blijven’, aldus Steenbruggen, die daarvoor beloond wordt met opnieuw een hoge studenttevredenheid.

Tevreden zijn ze ook bij de lerarenopleiding Duits (4,0), industrieel product ontwerpen (EAS, 3,9), vastgoed en makelaardij (IGO, 3,9) en gezondheidszorgtechnologie (EAS, 3,9). Bij elkaar scoren dertien HR-bacheloropleidingen een 3,8 of hoger; vorig jaar waren dat er nog acht.

De hoogst gewaardeerde master van dit jaar is de master fine arts (‘autonoom’) van Piet Zwart Institute die ondanks een daling van 0,4 toch nog de hoogste tevredenheidsscore heeft van 4,5. Bij de associate degrees (Ad) sleept management in de zorg de hoogste score in de wacht met een 4,0. Dat is een stijging van 0,2 punt. Ook hier is de score genomen van de vragen die gaan over het opleidingsniveau.

Minst tevreden
De minst tevreden studenten zijn te vinden bij maatschappelijk werk en dienstverlening (ISO, mwd, Focusopleiding), bedrijfskunde MER (IBK, ex-Focusopleiding) en de lerarenopleidingen technisch beroepsonderwijs en gezondheidszorg & welzijn. De opleidingen krijgen allemaal een 3,3.

Anders dan vorig jaar zijn er geen HR-opleidingen meer met een lagere score dan 3,3. Van deze vier opleidingen heeft mwd als enige de stijgende lijn te pakken door zich met 0,2 te verbeteren ten opzichte van vorig jaar.

Masterstudent tevredener dan bachelor- of Ad-student
Of je tevreden bent over je HR-studie blijkt ook af te hangen van de vraag of je een bachelor-, master- of Ad-opleiding volgt. Masterstudenten zijn het beste over hun studie te spreken. Ad-studenten het minst. Het verschil is het grootst bij ‘stage en opleiding’ (master 3,7, bachelor 3,1, Ad 2,7), ‘studierooster’ (master 3,7, bachelor 3,2, Ad 3,1) en ‘docenten’ (master 3,9, bachelor 3,5, Ad 3,3). Wat de verklaring hiervoor is, leren de kale cijfers niet.

Let wel: dit zijn gemiddelden, er zijn individuele opleidingen die positief afwijken van dit beeld, zoals de Ad management in de zorg die een overall-gemiddelde heeft van 4,5.

Locatie matters
Dat een schoolgebouw van invloed is op de studenttevredenheid, is niet vreemd. Maar dit jaar springen twee hogeschoollocaties eruit: de tijdelijke ruimte in het World Trade Center en de Lloydstraat (het STC). Hier zijn de studenten een stuk minder tevreden dan in 2014, bijvoorbeeld over de werkplekken (beide -0,7) en de ICT-faciliteiten (Lloydstraat -0,4, WTC -0,9).

Opvallend is dat de lerarenopleiding aardrijkskunde ondanks het tijdelijke praktijklokaal in het WTC toch zo’n goede score haalt. Zouden tevreden studenten een hogere frustratietolerantie hebben? Het zal zeker de aandacht vragen van het bestuur, vooral omdat het instituut COM (commercieel management) met ruim 2.900 studenten in september voor twee jaar in het WTC neerstrijkt. De Kralingse Zoom ondergaat dan een grote renovatie.

Het goede nieuws komt van de Wijnhavenlocatie waar CMI (communicatie, multimedia en informatietechnologie) is gevestigd. Daar is de tevredenheid dankzij extra investeringen met 0,2 gestegen. Verder zijn studenten gemiddeld het best te spreken over de voorzieningen op de locaties Blaak/Wijnhaven, RDM en Rochussenstraat.

EAS aan kop
Bij welk onderwijsinstituut zijn studenten het meest tevreden? Dat leren de NSE-vragen over informatievoorziening, rooster en kwaliteitszorg; zaken die op instituutsniveau worden georganiseerd.

Het hoogst scoort EAS, 3,5 (engineering & applied science); 0,3 punt hoger dan het HR-gemiddelde van 3,2. Niet toevallig ook de leverancier van twee opleidingen met een score van 3,9: industrieel product ontwerpen en gezondheidszorgtechnologie.

IFM (financieel management) en IGO (gebouwde omgeving) doen het met een 3,4 eveneens goed.

Bij WdKA (3,0), CMI, IVG, ISO en RAC (alle 3,1) zijn de studenten juist weer minder tevreden dan gemiddeld op de HR. Zo haalt de Willem de Kooning Academie die de afgelopen jaren een nieuw curriculum invoerde lage tevredenheidsscores voor ‘informatie opzet opleiding’ (3,0), het tijdig bekendmaken van het rooster (2,6) en roosterwijzingen (2,5). Deze scores zijn bovendien een stuk lager dan in 2014.

Over de hele hogeschool bekeken is de tevredenheid over het tijdig bekendmaken van roosterwijzigingen – een heikel punt voor veel studenten – een beetje gestegen (0,1). De kwaliteitszorg bij ISO en IVL is volgens de studenten flink verbeterd, al is deze bij ISO nog steeds onder het HR-gemiddelde.

(Focus) In de lift
Misschien nog interessanter dan de score van dit moment, is de trend over jaren. Welke opleidingen zitten in de lift? En welke maken een (vrije) val?

Bijzonder is het beeld bij IVL (lerarenopleidingen). Dit instituut heeft vijf (op een totaal van zestien) bacheloropleidingen die het 0,2 punt beter doen dan vorig jaar. Daar zitten sterke stijgers tussen, met name economie (+0,8) en bedrijfseconomie (+0,4) verbeteren zich goed.

Ook sommige voormalige Focusopleidingen blijven stijgen in studenttevredenheid, zoals autotechniek (EAS, +0,2) en bedrijfseconomie (IFM, +0,1).

Kijken we naar de huidige Focusopleidingen, dan is ook daar een toename te zien in studenttevredenheid. Deze opleidingen haalden 50 punten of lager in de Keuzegids en ondergaan een versneld verbetertraject onder toezicht van het college van bestuur.

Gemiddeld stijgen de Focusopleidingen 0,1 punt in studenttevredenheid. De HR-onderzoekers die de NSE-cijfers analyseerden keken hierbij naar een selectie van de vragen. De sterkste verbetering is te zien bij de al genoemde lero economie, maar ook maatschappelijk werk en dienstverlening stijgt flink (+0,3), al huisvest de opleiding nog steeds de minst tevreden studenten van de HR.

Opleidingen die een vrije val naar beneden maken zijn er dit jaar niet. Alleen leisure, lerarenopleiding gezondheid en welzijn en medische hulpverlening dalen -0,2 punt.

60 procent
De uitkomsten van de Nationale Studenten Enquête bepalen voor 60 procent de score in de  jaarlijkse Keuzegids.

De Hogeschool Rotterdam scoort met 3,75 iets hoger dan de vijf Randstadhogescholen (3,74) op ‘algemene tevredenheid’ , maar lager dan het gemiddelde van de landelijke (grote) hogescholen.

Esme van der Molen

Recente artikelen

Reacties

Laat een reactie achter

Comments are closed.

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Aanbevolen door de redactie

Back to Top