Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
4 mei 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Photo of author

Recente blogs

Recente artikelen

Blog

Blog Rieneke: Vertraging bij afstuderen

Gepubliceerd: 12 April 2016 • Leestijd: 1 minuten en 20 seconden • Blogs

Deze week ben ik begonnen aan mijn zesde afstudeerweek. Inmiddels is de onzekerheid over het (definitieve) onderwerp van mijn onderzoek voorbij en ben ik druk bezig met het verzamelen van informatie om de onderzoeksvraag te kunnen beantwoorden. Ik weet niet wat er met de klok aan de hand is, maar die lijkt harder te lopen dan ooit.

Rieneke_Brouwer-1000

Door de studieresultaten die ik de afgelopen jaren heb laten zien, hebben docenten een hoog verwachtingspatroon van mij. Daarnaast ben ik altijd erg kritisch op mijzelf en leg ik de lat soms te hoog. (Perfectionistisch misschien? Hoe kom je daar nou bij?) Ik voel dus een grote druk om te presteren. Dat maakt het afstuderen er niet leuker op, maar dat zal er vast bij horen.

Alsof de tijd al niet hard genoeg ging en de druk niet groot genoeg is: deze week had eigenlijk al mijn tiende moeten zijn…
Die vertraging heb ik opgelopen door een foutje van de hogeschool. Ik was op schema met mijn eerste afstudeeropdracht toen ik het bericht kreeg dat die bij nader inzien toch niet goedgekeurd was. De opdracht was niet civieltechnisch genoeg.
Vervelend, maar ik heb liever dat ik in het begin (alsnog) bijgestuurd word dan dat ik achteraf te horen krijg dat mijn opdracht niet past bij mijn opleiding.

De fout is door de hogeschool netjes opgepakt en hersteld. Het is wel erg frustrerend dat ik weg moest van mijn eerst opdracht en weg bij een bedrijf waar ik het juist zo naar mijn zin had. Maar blijven hangen in die emotie heeft helemaal geen zin. De ‘schuldige’ heeft meermaals zijn excuses aangeboden. Bijna tot vervelens toe, haha. En dankzij de docenten van mijn opleiding kon ik op een tweede afstudeerplek starten. En dat terwijl de afstudeerplekken niet voor het oprapen liggen.

Ik heb dus eigenlijk niks te klagen. Ik heb een afstudeerplek en een interessant en actueel onderwerp. Zo actueel zelfs dat meerdere partijen al hebben aangegeven dat ze interesse hebben in mijn rapport! Oei, de druk wordt alleen maar groter.

Rieneke de Kreek-Brouwer (21) is vierdejaars civiele techniek en vaak het enige meisje in haar klas. ‘Tot nu toe loop ik nominaal, iets waar ik trots op ben.’ Ze volgt het honoursprogramma want ze ‘zet graag dat stapje extra’. Rieneke is overtuigd, maar niet radicaal christen.

Recente blogs

Recente artikelen

Reacties

Laat een reactie achter

7 Responses to Blog Rieneke: Vertraging bij afstuderen

  1. Herkenbaar! Overigens erg zuur dat wanneer je het te laat inlevert of om een andere reden een herkansing hebt (terwijl je wel op tijd bent gestart) je gelijk geen deel meer mag nemen aan de diploma uitreiking, maar je papiertje zonder enige charme mag ophalen aan een balie… 🙁 Voelt toch een beetje kil na 4 jaar ploeteren.

  2. Wat is het met de bloggers die deze en vorige week aan het publiek, lijdend in een tentamenweek, wil duidelijk maken hoe goed ze allemaal bezig zijn. Dit is al de tweede blog in een week tijd waarin een blogger zichzelf veren toekent.

    En wat is nu eigenlijk het verhaal? Ik mis de clou. Meisje heeft probleem met school, school erkent fout en meisje gaat verder. En dan nog even prachtig zeggen: ‘ik heb niks te klagen’, ‘en veel partijen hebben interesse.’ Ik mis de meerwaarde van dit soort blogs een beetje. Het komt op mij over als een FaceBook post die je uit principe niet liked. Vooral wanneer er ‘ha ha ha’ in staat.

    Beste bloggers van Profielen: schrijf over schoolse zaken die herkenbaar voor ons zijn en niet slechts de succesverhalen van je eigen persoon. Pen deze verhalen neer op je persoonlijke pagina, je FaceBook, je eigen blog, in je poëzie album: prima. Komaan, beste bloggers, overtref jezelf.

  3. Hoi Studente HR,

    Je wilt dat we (herkenbare) schoolse zaken beschrijven. Dat doen we toch als we schrijven over onze ervaringen met school? Omdat het om ervaringen gaat zijn deze voor sommige studenten herkenbaar en voor sommigen niet. Profielen zocht destijds bloggers die schrijven over school, ieder vanuit hun achtergrond, om zo de variëteit van de studenten van de hogeschool te tonen. De ervaringen, standpunten en behandelde onderwerpen zullen daarom ook van blogger tot blogger en van tijd tot tijd verschillen.
    Al jij de blogs graag anders ziet, dan hoor ik graag wat je wel wilt zien. Ik ben wel benieuwd!

    Ik wil ook nog even aanhaken op je standpunt dat wij vooral succesverhalen plaatsen en onszelf veren toekennen. Zo heb ik mijn blogs in ieder geval niet bedoeld.
    Ik heb in dit blog mijn ervaring met (de start van) het afstuderen genoemd. Daar kon ik een lap tekst over schrijven vol met haat en nijd naar de hogeschool, maar enige relativering en luchtigheid is wel op zijn plek vind ik. Daarom deze vorm en inhoud.
    Ik geef eerder veren aan het docententeam dan aan mijzelf, als ik al veren aan het uitdelen ben.

    Ter afsluiting: aan je bericht te merken heb jij je tot nu toe nog niet herkend in de blogs. Wellicht is het een idee om zelf te bloggen? Profielen heeft een oproep gedaan… 😉

  4. Ik zou wel een aantal herkenbare blogs kunnen schrijven, met onderwerpen als:
    • Drank/ drugs vs. studeren; de optimale verdeling.
    • Lessen met verplichte aanwezigheid, welke les sla ik over?
    • Hoe verberg ik mijn kater op school.
    • Leren voor een tentamen; lukt het met de powerpointsheets?
    • Meeliften op een project: tips en tricks.

  5. @Thomas B – Das nou ook toevallig: we zoeken nog een blogger. Stuur je voor maandag een proefblog naar me op? Dan kunnen we even kijken hoe en wat 🙂 t.sel@hr.nl

  6. Beste Rieneke,

    Waar blijft je nieuwe blog, wij wachten met smart

    Mvg

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Back to Top