Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
13 juni 2021

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Docentenblog Roos: Feedback tijdens hoor- en werkcolleges

Gepubliceerd: 28 November 2016 • Leestijd: 1 minuten en 26 seconden • Roos

Als ik in een hoorcollege geef, let ik vooral op de aandacht en gezichtsuitdrukking van studenten om te controleren of ze me kunnen volgen. Kijken ze me nog aan? Of kijken ze vooral naar hun telefoon? Zie ik geboeide gezichten? Of is het schouwspel op het plafond ondertussen al interessanter geworden?

Roos Hanemaaijer-Slottje

Zitten ze geamuseerd te praten met hun buurman of buurvrouw of zijn ze in slaap gevallen?

Eigenlijk is hun aandachtsspanne, en vooral mijn interpretatie hiervan, mijn graadmeter voor feedback. Of ze het daadwerkelijk begrepen hebben, zie ik pas terug op de toets die soms meerdere weken later afgenomen wordt. Tijd om je lessen dan nog aan te passen of de stof nog anders aan te bieden, is er dan niet meer.

Gelukkig hebben we in de minor nog een andere wijze van feedback gevonden. In de werkcolleges laten we de studenten zelf presenteren. De informatie die ze uit de sportlessen, hoorcolleges en voorbereiding hebben gehaald, zetten zij weer om in een plan voor een specifieke casus en presenteren ze aan de groep. Zo merk je direct wat zijn of haar leerrendement tot nu toe is geweest.

En helaas: Waar ik in de hoorcolleges over contractievormen, krachtvormen en fysiologische trainingseffecten heb gesproken, kwamen de studenten in hun presentatie niet verder dan: ‘We gaan de kracht en lenigheid verbeteren.’ Uh, oké, maar hoe dan? En waarom? En welke vorm van kracht? En waar ga je de lenigheid verbeteren? Welke spiergroepen?

Dit was dus veel te oppervlakkig.

Waar lag het aan? Dat het niveau te wensen overliet, bleek niet aan de kennis of de inzet van de studenten te liggen, maar was veel basaler: de studiehandleiding. Driekwart van de studenten had de opdracht niet goed begrepen. Niet direct de feedback waar ik op gehoopt had, maar ik weet nu wel waar het probleem zit en we hebben nog ruim acht weken voor de toets. Voldoende tijd om bij te sturen dus. Deze vorm van feedback – presentaties tijdens de werkcolleges – houd ik er dus in.

Roos Hanemaaijer-Slottje is docent fysiotherapie, coördinator van de minor Gezond meedoen door sport en bewegen en coördinator van de leerlijn Sport, bewegen en talentontwikkeling. Ze heeft op hoog niveau aan de sport voltige (acrobatiek op een bewegend paard) gedaan. In 2005 en 2006 werd ze Nederlands kampioen. Ze is ook voltigecoach en trainer op internationaal niveau. Roos schreef het boek Coachen is meer dan trainen. Je kunt meer van Roos lezen op volgjeeigenpad.nl.
Dit artikel wordt je aangeboden door Profielen, het nieuwsmedium van de Hogeschool Rotterdam. Like what you see? Like ons dan op Facebook en blijf via je eigen tijdlijn op de hoogte van het laatste nieuws. Liever een nieuwsbrief? Meld je hier aan voor een wekelijkse update.

 

 

Reacties

Laat een reactie achter

Comments are closed.

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  2. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  3. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  4. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  5. Geen commerciële boodschappen.
  6. Niet op de man/vrouw spelen.
  7. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  8. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  9. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Recente artikelen

Back to Top