Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
20 april 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

‘Liever Heilige Geest dan meer inspraak in onderwijs’

Gepubliceerd: 29 June 2016 • Leestijd: 2 minuten en 29 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.

Vrijwel alle politieke partijen zijn blij dat medezeggenschapsraden meer macht krijgen in het hoger onderwijs. Maar bij twee christelijke hogescholen zijn studenten minder enthousiast.

Ook de Eerste Kamer stemde onlangs in met het wetsvoorstel versterking bestuurskracht. Alleen de PVV en de SGP zien meer macht voor de medezeggenschapsraden niet zitten.

Bij de Staatkundig Gereformeerde Partij spelen religieuze motieven een grote rol. ‘God heeft alle gezag’, verklaarde senator Peter Schalk in het debat, ‘en Hij bekleedt mensen met gezag. Daar moet je heel zorgvuldig mee omgaan.’

Zuinig

Gereformeerde studenten zien dat ook zo, zegt student Hans van Belzen, lid van de medezeggenschap van Driestar hogeschool. ‘Vanuit de Bijbel kennen we God als een god van orde’, legt hij uit. ‘God heeft ervoor gezorgd dat wij onze bestuurders hebben. Dat vinden we heel mooi en daarom willen we er zuinig op zijn.’

Dus handelt zijn medezeggenschapsraad vanuit vertrouwen in het bestuur van de hogeschool. Hij is dan ook niet van plan om gebruik te maken van de grotere macht die de raad in de wet is toebedeeld. Tegen een begroting stemmen? ‘Wij kiezen er liever voor om heel vroeg betrokken te zijn bij het beleid en dan al te zeggen: kijk, hier zouden wij iets anders doen. Dat geeft veel minder problemen.’

Hij begrijpt best waarom de SGP tegen het wetsvoorstel heeft gestemd. ‘De SGP vreest dat de medezeggenschapsraad op de stoel van het bestuur gaat zitten. Maar op onze hogeschool is daar geen sprake van door onze visie op medezeggenschap.’

Zoiets geldt ook voor de Christelijke Hogeschool Ede. De nieuwe wet is voor de CHE op de meeste punten overbodig, zegt voorzitter Jelle Hooijer van de studentenhogeschoolraad. Zijn raad mag namelijk verregaand meedenken over het beleid. En al klinkt dat mooi, het heeft volgens hem ook nadelen: ‘Het drijft de medezeggenschap in een hoek als er fouten worden gemaakt.’ Want dan wordt niet alleen het bestuur van de hogeschool verantwoordelijk gehouden, maar de medezeggenschap ook. ‘Dit is voor ons reden om juist afstand te nemen, om onze medezeggenschapsrol onafhankelijk uit te voeren.’

Dankbaar

Bestuurders kunnen de hogeschool beter besturen dan studenten, vat hij samen. En ja, die overtuiging heeft ook een religieuze achtergrond. ‘Het gaat inderdaad om de acceptatie van het gezag van het bestuur van de hogeschool. Wij zijn dankbaar dat we gesteund zijn in het vertrouwen dat God alles zal blijven besturen en onderhouden op de manier die Hij wenst. Als zowel college van bestuur als de medezeggenschap in die grondhouding samenwerkt, is er ook onderling vertrouwen tot goede uitkomsten.’

Het gaat in een christelijke medezeggenschapsraad anders dan in andere raden, denkt Van Belzen van de Driestar. Hij heeft wel eens een bijeenkomst bezocht van het Studenten Overleg Medezeggenschap (SOM), waar raden van allerlei hogescholen hun problemen en ideeën met elkaar delen. ‘Maar van anderen leren gaat daar moeilijk, omdat die hogescholen zo anders zijn. Alleen al de studentenaantallen: sommige zijn heel groot. Er waren ook raden met een heel kritische houding tegenover hun bestuur. Dan denken wij: moet dat nou zo?’

Heilige Geest

Hij heeft het gevoel dat God de raadsleden helpt in vergadering. ‘Vooraf leest onze voorzitter een stukje uit de Bijbel voor. Wat kunnen we hiervan leren, vragen we dan. Daarna bidden we om zegen voor onze vergadering en dan zingen we. Vervolgens beginnen we. Ik merk achteraf wel eens dat de Heilige Geest me geholpen heeft. Ik stelde een keer een vraag over de gevolgen van het nieuwe leenstelsel voor onze studenten – want die komen uit het hele land en misschien wordt studeren nu te duur voor hen – en toen kreeg ik een moeilijke wedervraag. Ik vond het lastig om goed te reageren, maar het lukte wel. Toen dacht ik: dat kwam niet van mijzelf.’

HOP, Bas Belleman

Recente artikelen

Reacties

Laat een reactie achter

8 Responses to ‘Liever Heilige Geest dan meer inspraak in onderwijs’

  1. Dit is best een eng stuk – een door ‘God’ gesteund bestuur mag niet bekritiseerd worden.

    Er waren ook raden met een heel kritische houding tegenover hun bestuur. Dan denken wij: moet dat nou zo?’

    Let’s kill all the critics!

  2. Ik snap sowieso niet waarom onderwijs en religie anno 2016 niet gescheiden zijn. Beetje vreemd altijd……..

  3. Het is prima als je gelooft in God, maar zet wel je fiets op slot. Oftewel, blijf kritisch is mijn mening. Het gaat voor mij meer om de balans tussen accepteren van gezag, vertrouwen op God (de onnoembare) én kritisch durven zijn.

  4. Hoewel ik christelijk ben geloof ik meer in de werking van democratische sturing dan in een goddelijk gezag van mensen. Dit laatste is namelijk altijd onderhevig aan oneigenlijk gebruik of oneigenlijke gezagsvoering.

  5. De toon van dit stuk is vooral gezet door de titel, die kortzichtigheid (bij de lezer!) in de hand werkt en zeer bewust gekozen lijkt. Volgens mij moet je de opmerkingen van bovengenoemde bestuurders bekijken in het licht van hoe referenda nu worden ingezet. Denk aan Brexit. Leken stemmen ‘uit de EU’ vanwege ‘iedereen naar zijn eigen land’, terwijl het wel/niet bij de EU horen vooral nog tig andere zaken oplevert, waar de leek niet over na had gedacht/ wat hij niet begreep. Studenten kunnen soms misschien ook wat te emotioneel of niet-alles-overzienend reageren. (Denk aan studenten bezetting in 020 vorig jaar.) Uitspraak en zich super belangrijk natuurlijk, maar in alles mee laten denken? Laat bestuurders in elk geval hun functie en autoriteit behouden.

    Wellicht kan het ook te denken geven dat scholen die op basis van een religie een bepaalde bedrijfsvoering houden (ik bedoel nog los van wel/geen medezeggenschapsraden), ten minste grondige en alles overstijgende basisprincipes hebben. Liever dat, dan afwezigheid van.

  6. Functioneel leiderschap in het onderwijs versus ideaal onderwijs lijkt mij ook een goede titel. Waarbij ik geloof dat 95% van al het onderwijs functioneel en financieel gestuurd is. Geloven in een god doet het grootste deel van de mensen. Wat de protestante Hogescholen doen is een koppeling maken met God. De maatschappij en het bedrijfsleven gebruiken niet God maar wel andere ‘goden’. Zie de opkomst van mindfullness e.d. Ik sta achter partijen en initiatieven die duidelijk zijn waar ze voor staan en vooral waar ze vandaan komen. Identiteit hebben is anders dan een identiteit vastleggen.

  7. @6 Als je argumenten gebruikt om geloof in onderwijs te beargumenten zal je wel juiste argumenten moeten gebruiken, het grootste deel gelooft helemaal niet in god, maar is Agnost in Nederland. Als je een simpele search op google had gedaan kwam je er achter uit verschillend onderzoek, dat maar 17% in Nederland gelooft in een god, dus dat zijn alle moslims, joden en christenen bij elkaar opgeteld.

  8. De zin: “Tegen een begroting stemmen? ‘Wij kiezen er liever voor om heel vroeg betrokken te zijn bij het beleid en dan al te zeggen: kijk, hier zouden wij iets anders doen. Dat geeft veel minder problemen.”

    Klopt natuurlijk. Als je als CMR tijdig betrokken bent en invloed hebt, waarom zou je dan tegen stemmen?

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Aanbevolen door de redactie

Back to Top