Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
19 april 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Onderwijsbegroting: minister erkent ‘maatschappelijk drama’ in hbo

Gepubliceerd: 4 November 2016 • Leestijd: 1 minuten en 42 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.

In het hbo is sprake van ‘een maatschappelijk drama’ nu zo veel allochtone jongens voortijdig uitvallen, zei minister Bussemaker gisteravond in de Tweede Kamer. Ze probeert het tij te keren, maar van een schakeljaar wil ze nog steeds niks weten.

Ongelijke kansen in het onderwijs waren een groot thema in het debat over de onderwijsbegroting van het kabinet. De overstap van mbo naar hbo baart veel Kamerleden zorgen: hoe zorg je er voor dat talentvolle mbo’ers kunnen opklimmen naar het hoger onderwijs?

Allerlei maatregelen somde de minister op. Betere begeleiding, betere voorlichting, speciale keuzedelen in het mbo… van alles wordt er geprobeerd om de overstap van het mbo naar het hbo te verbeteren.

Maar daar eindigt het niet, onderstreepte ze.  ‘Het is een opdracht voor het onderwijs om studenten toe te laten, maar ook om hen dan niet te laten vallen. Hen toelaten is namelijk één ding, maar ervoor zorgen dat zij de eindstreep halen, is een heel andere en complexere opdracht.’

De groeiende tweedeling in de samenleving? Daar maakt minister Bussemaker zich ook zorgen om, maar die tweedeling komt volgens haar niet door het onderwijs. Ongelijke kansen zijn ‘een veelkoppig maatschappelijk probleem’.

White suburbia

Allemaal mooie woorden, maar kijk dan eens naar de pabo, ooit de grootste opleiding in het hbo. Sinds de strenge toelatingseisen van kracht zijn, is de instroom gehalveerd en is de opleiding vooral voor meisjes uit de white suburbia geworden, zei Rik Grashoff van GroenLinks. Die toelatingseisen schieten hun doel voorbij en werken de tweedeling in de hand.

Maar we moeten echt hoge eisen stellen, antwoordde Bussemaker daarop. Het beroep van leraar is nu eenmaal een ‘megaverantwoordelijke functie’. Ze vindt het inderdaad kwalijk dat dat er nu zo weinig allochtonen en mbo’ers naar de pabo gaan, maar weigert aan de toegangseisen te tornen.

Investeer dan in schakeltrajecten tussen mbo en pabo, opperde Michel Rog (CDA). Dit plan werd in het voorjaar door HR-collegevoorzitter Ron Bormans aan de minister voorgelegd. Daar haakte Tunahan Kuzu (Denk) bij aan: hij wil dat er een schakeljaar tussen mbo en pabo komt om zo het aantal allochtone studenten op te stuwen.

Overbodig, oordeelde minister Bussemaker, want het kabinet doet al veel. Er zijn allemaal plannen voor ondersteuningstrajecten om mbo’ers te stimuleren naar de pabo te gaan. ‘Dat doen we omdat ik wil dat alle kinderen in alle klassen in Nederland zich kunnen identificeren met juffen, met meesters en met rolmodellen voor de klas.’

Natuurlijk botsten voor- en tegenstanders van het nieuwe leenstelsel ook nog even over de kosten van studeren. Er gaan minder studenten naar het hbo, sneerde het CDA. Maar daar komt alweer verandering in, was het antwoord. Bovendien gingen mbo’ers toch al steeds minder vaak naar het hbo: de trend staat los van het leenstelsel.

HOP, Bas Belleman

Recente artikelen

Reacties

Laat een reactie achter

2 Responses to Onderwijsbegroting: minister erkent ‘maatschappelijk drama’ in hbo

  1. Als het om de kwaliteit gaat is diversiteit de bijzaak. Waarom moet het onderwijs per se “verspiegeling van de maatschappij zijn?”. De kansen zijn, naar mijn bescheiden mening, in Nederland al geruime tijd gelijk. Talloze succesverhalen vormen een stevige basis om de bovenstaande stelling te kunnen staven. Het gaat meer om het benutten van de kansen. Het gaat om de intrinsieke motivatie, doorzettingsvermogen, het stellen van de juiste prioriteiten en het kweken en voeden van gezonde ambities bij zowel “allochtonen” als “autochtonen” (deze terminologie is NB inmiddels geschrapt). Ik zou stoppen met “pamperen” en zeuren. De “soft times” zijn voorbij, mevrouw Bussemaker weet het beter dan iemand anders. Normale maatschappelijke processen “maatschappelijke drama” noemen is hypocriet, populistisch maar begrijpelijk. I.p.v. het dramatiseren beter processen in het onderwijs verbeteren! De kinderziektes van het nieuwe leenstelsel e.d. gaan vanzelf over.

  2. Mee eens, al dat geforceerde gebeuren om een afspiegeling van de maatschappij te krijgen… blijkbaar is de afspiegeling dat mbo-ers het niet halen. En dat dan vaak allochtone jongens zijn, is een afspiegeling van de mbo populatie zoals die is. Blijkbaar zijn blanke suburbia dames de perfecte PABO-leerlingen en daarmee het meest geschikt voor het vak.

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Aanbevolen door de redactie

Back to Top