Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
19 april 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Veel bezoekers op HR-bijeenkomst voor vluchtelingen

Gepubliceerd: 17 February 2016 • Leestijd: 3 minuten en 59 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.

Tijdens de open dag organiseerde de HR een speciale bijeenkomst voor vluchtelingen die komend collegejaar aan de HR willen studeren. ‘Als een Nederlander vier uur studeert, moet jij acht uur studeren’, gaf een vluchtelingstudent de belangstellenden mee.

Collegezaal 1 op Museumpark is gevuld met een diverse groep mensen: mannen (ruim in de meerderheid), vrouwen, jongeren maar ook aardig wat dertigplussers. Een ding hebben ze gemeen: Allemaal zijn ze hun geboorteland ontvlucht en hopen ze binnenkort een opleiding aan de HR te beginnen.

Op dit moment studeren 35 vluchtelingstudenten aan de HR. Toen de Europese vluchtelingencrisis dit najaar een piek bereikte, staken hogescholen en universiteiten de koppen bij elkaar over de bijdrage die het hoger onderwijs zou kunnen leveren. Collegevoorzitter Ron Bormans zegde daarbij toe honderd extra vluchtelingstudenten op te willen nemen.

Deze bijeenkomst was een belangrijke stap in de goede richting. Het UAF, de stichting die vluchtelingstudenten begeleidt en financieel steunt, zou aanvankelijk met 22 aspirant-studenten komen. Toen werden het er 35, maar uiteindelijk zijn er deze zaterdagochtend meer dan 40 mensen gekomen.

Voertaal Nederlands
Docent Matti Gortemaker trapt de bijeenkomst af door het woord te geven aan de 23-jarige Mohaimen, een eerstejaars biologie en medisch laboratoriumonderzoek (bml). De voertaal is Nederlands, omdat mensen die aan een studie beginnen ook het Nederlands goed machtig moeten zijn. ‘Ik kom uit Irak,’ vertelt Mohaimen, ‘en ik ben twee jaar geleden in mijn eentje naar Nederland vertrokken. Ik kende hier helemaal niemand. Vanuit Irak ben ik eerst naar Jordanië gegaan en daar deed ik een pharmacy-opleiding, dus toen ik een studie ging kiezen kwam ik bij bml uit.’

Je hebt veel video’s op YouTube waarmee je de uitspraak van het Nederlands kan oefenen.

Het publiek luistert met bewondering naar het bijna vlekkeloze Nederlands van Mohaimen. ‘Hoe kan dat? Je bent pas twee jaar in Nederland’, zegt een jonge vrouw. Ook zij kan zich goed uitdrukken in het Nederlands, maar nog niet zo naturel als Mohaimen. De sleutel ligt in jezelf, vindt hij. ‘Je moet in je hoofd naar Nederlands schakelen. Probeer niet meer in je eigen taal te denken. Zorg dat je alleen maar Nederlands praat, ook met mensen uit je eigen land. En oefen veel: zelf heb ik dag en nacht geoefend om de taal te leren.’

‘Hoeveel uur per dag dan?’ vraagt iemand anders. ‘O, dat heb ik niet bijgehouden.’
Taal, taal, taal. Het blijkt een heet hangijzer bij de bezoekers van de bijeenkomst. Een man: ‘Maar hoe heb je dan zo goed leren spreken? Ik kan veel leren via internet, maar spreken blijft lastig. Had jij iemand met wie je Nederlands kan praten?’ ‘Nee’, antwoordt Mohaimen. ‘Maar je hebt veel video’s op YouTube waarmee je de uitspraak van woorden kunt oefenen. Dat helpt echt.’

Niveau
‘Jij komt ook uit de Arabische wereld’, zegt een ander. ‘Wat vind je van het onderwijsniveau hier? Is het hetzelfde niveau?’ ‘Nee, het is moeilijker’, antwoordt Mohaimen. ‘Studeren is serieuzer in Nederland. Ook de manier van studeren bedoel ik dan. Je moet veel op de computer doen, opdrachten digitaal inleveren, je hebt deadlines. Dat was ik allemaal niet gewend. Ik heb een timemanagementopdracht moeten maken voor school. Daaruit bleek dat ik 58 uur per week studeer. Als een Nederlander vier uur studeert, moet jij acht uur studeren’. En Mohaimen zegt dit ‘as a matter of fact’, zonder gevoel voor drama of overdrijving.

Waarschijnlijk zou docent Gortemaker de bijeenkomst volledig hebben kunnen vullen met een q&a met Mohaimen, maar er staat meer op het programma. Voorlichting over het toelatingsonderzoek 21+ bijvoorbeeld, voor mensen die nog geen diploma hebben of die niet kunnen aantonen dat ze een geldig diploma hebben. Ook bij de taaltoets wordt stilgestaan en de extra begeleiding die de HR vluchtelingstudenten kan bieden als ze eenmaal binnen zijn.

Baaneis
Dat wil zeggen: áls het ze lukt binnen te komen, want voor veel deeltijdopleidingen geldt een baaneis. ‘Ik zou civiele techniek in deeltijd willen studeren’, vertelt een middelbare man. ‘Hoe is het voor mij mogelijk om nu al een baan te vinden in de civiele techniek? Kan ik ook beginnen als ik nog geen baan heb?’
Het is niet leuk om te zeggen voor de medewerkers die deze voorlichting doen, maar het antwoord is nee. En vanaf 2017-18 geldt de baaneis voor álle deeltijdopleidingen aan de HR, nu is dat nog niet zo.

Begeleider Lea van het UAF vraagt de hogeschool of het mogelijk is om een uitzondering te maken voor deze kleine, specifieke groep studenten. Waarom geen maatwerk? ‘Als ze al een jaar studeren, zal het makkelijker voor ze zijn om ergens een werkplek te vinden, maar zonder opleiding is het voor deze mensen eigenlijk niet mogelijk om al een relevante werkplek te hebben.’ Een lastig probleem, zo blijkt, waar tijdens dit voorlichtingsuurtje geen oplossing voor komt. Dat de belangstelling om met een studie te starten desondanks groot is, blijkt uit het grote aantal dat na de bijeenkomst blijft hangen om persoonlijke vragen te stellen.

Esmé van der Molen

Taalles

Naast de doelstelling om honderd vluchtelingstudenten op te nemen, wil de HR ook aan honderd vluchtelingen taalles geven. Marja Bakker van Student aan Zet is verantwoordelijk voor de begeleiding van vluchtelingstudenten. Een andere afdeling, toelatingsexamens en ondersteunend onderwijs, zorgt voor de organisatie van de taallessen. Bakker: ‘De stand van zaken is dat we wachten op de opening van het Rotterdamse azc in Beverwaard. Daar worden vanaf april waarschijnlijk 600 vluchtelingen ondergebracht. Daarnaast zoeken we via de gemeente Rotterdam contact met vluchtelingen die al een verblijfsvergunning hebben en zich in Rotterdam vestigen. Wij zijn erop voorbereid om aan 100 mensen uit deze groepen taalles te gaan geven. Het materiaal is er en we hebben ervaring met NT2. Maar op dit moment weten wij dus niet hoe groot de belangstelling is. We willen in ieder geval zo snel mogelijk na de opening van het azc met een pilot taallessen starten.’
Begin maart wordt er een bijeenkomst over het onderwijs aan de HR en dit aanbod georganiseerd voor vijftig vluchtelingen die momenteel een inburgeringscursus volgen. Meer informatie daarover via deze link op intranet Hint.

Recente artikelen

Reacties

Laat een reactie achter

3 Responses to Veel bezoekers op HR-bijeenkomst voor vluchtelingen

  1. Niet aanvallend bedoelt op de vluchtelingen zelf, maar het is altijd gek om te zien dat er in Nederland al genoeg jonge mensen niet de mogelijkheid krijgen om te kunnen studeren, maar vluchtelingen die net ons land binnen zijn wel…..

  2. Je hoeft op de HR het Nederlands helemaal niet machtig zijn: we hebben immers ook enkele volledig Engelstalige opleidingen. Is het voor deze groep niet veel logischer om ook daar eens een kijkje te gaan nemen? Niet dat die Nederlandse taallessen daarmee overbodig worden met het oog op integratie, maar het maakt de instap naar een studie misschien wel sneller en makkelijker.

  3. Hallo Ilort, je verbaast je erover dat vluchtelingen de mogelijkheid krijgen om te studeren terwijl er ‘in Nederland al genoeg jonge mensen niet de mogelijkheid krijgen om te studeren’. Iedere Nederlander onder de dertig met een geldige vooropleiding die een eerste studie wil volgen in het hoger onderwijs, kan een studielening bij DUO afsluiten onder zeer gunstige leenvoorwaarden. Als je ouders minder dan 46.000 euro verdienen, heb je recht op aanvullende beurs. Ligt het ouderlijk inkomen lager dan 30.000 euro per jaar, dan krijg je de maximale aanvullende beurs van 365 euro per maand. Als je binnen 10 jaar afstudeert, wordt dit omgezet in een gift. Hoe zit dit nu voor vluchtelingen? Als ze onder de dertig zijn, kunnen zij ook een studielening bij DUO afsluiten. De lening lossen ze na hun afstuderen af. Zijn ze boven de dertig (wat vaak het geval is), dan kunnen ze financiële steun krijgen van UAF. 60 procent van dat bedrag is een gift, 40 procent is een lening. UAF betaalt dit uit fondsen en de bijdragen die ze krijgen van 26.000 donateurs. Het gaat dus niet om gemeenschapsgeld. Ook wordt er geen geld weggehaald bij ‘Nederlandse jongeren’. Vluchtelingen die zijn opgeleid, hebben meer kans op een integratie en een baan waardoor zij ook minder vaak een beroep hoeven doen op een uitkering. De Hogeschool Rotterdam tenslotte ontvangt gewoon collegegeld van vluchtelingstudenten. Groet, Esme van der Molen (eindredacteur)

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Aanbevolen door de redactie

Back to Top