Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
20 april 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Wat is een goed tentamen, wil Onderwijsinspectie weten

Gepubliceerd: 3 March 2016 • Leestijd: 1 minuten en 59 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.

Je haalt talloze tentamens, schrijft een scriptie en voilà: je hebt je diploma behaald. Maar zaten die toetsen eigenlijk wel goed in elkaar? De Onderwijsinspectie wil dat hogescholen en universiteiten daar meer aandacht aan schenken.

Het nieuwe rapport van de Onderwijsinspectie begint met een klein tafereeltje van een afstuderende studente: ‘Op een feestelijke bijeenkomst in de aula, met haar familie in de zaal en terwijl haar vriendje foto’s maakt, krijgt ze eindelijk haar masterdiploma uitgereikt. Daar heeft ze al die jaren naartoe gewerkt, ze is blij en trots.’

Ze is niet voor niets trots, schrijft de Onderwijsinspectie. Maar daarna volgen 37 bladzijden vol kanttekeningen. Want weten we wel zeker dat de ‘lange reeks van schriftelijke tentamens en praktijkopdrachten’ die de studente heeft afgelegd goed genoeg was? Wie bepaalt eigenlijk wat een goed tentamen is?

Onbekend
De inspectie denkt er kennelijk het hare van: ‘Hoewel er weinig onderzoeksgegevens beschikbaar zijn over de kwaliteit van de toetsing in het hoger onderwijs, bestaat er een brede consensus dat er ruimte voor verbetering is.’

Er is wel wat aandacht voor toetsen in het hoger onderwijs, maar er is nog altijd weinig bekend: de inspecteurs konden nauwelijks iets vinden over de toetsdeskundigheid van docenten, stellen ze zelf.

En het is ook de vraag wat de inspectie moet denken van alle goede bedoelingen die de hogescholen en universiteiten nu tentoonspreiden. De huidige aandacht voor toetsing ‘leidt bovendien tot nieuwe onderzoeksvragen, bijvoorbeeld over de effectiviteit van verschillende aanpakken’. Daarvoor is dus meer onderzoek vereist.

Samen
Maar er zou ook al veel gewonnen zijn als alle betrokkenen samen over toetsbeleid nadenken, oppert de inspectie: ‘Docenten kunnen nooit in hun eentje de toetsing op een hoger niveau brengen. Samenwerking is hier het sleutelwoord.’

Dus moet iedereen meedoen. Ook managers moeten zich in de materie verdiepen. ‘Aandacht voor toetsdeskundigheid is nodig in de hele opleiding: niet alleen bij docenten en examencommissies, maar ook bij coördinatoren en onderwijskundig leiders.’

Natuurlijk gebeurt er al wel het een en ander. Bij de hogescholen zijn allerlei initiatieven genomen: onder het motto ‘vreemde ogen dwingen’ gaan hbo-opleidingen bij elkaar in de keuken kijken. Maar tussen het hbo en het wetenschappelijk onderwijs gaapt nog altijd een kloof, terwijl men volgens de inspectie best iets van elkaar kan leren. ‘Van uitwisseling van good practices over de sectorgrenzen van hbo en wo heen is nog nauwelijks sprake. Lerende peerreviews rond professionaliseringstrajecten zouden de kennisdeling kunnen voeden.’

Enthousiast
Minister Bussemaker vindt het een goed advies en ook universiteiten en hogescholen zijn volgens haar enthousiast. De koepelverenigingen van universiteiten en hogescholen gaan erover praten. En dat wetenschappelijk onderzoek naar toetsing waar de inspectie voor pleit? ‘Ik treed met de koepels in gesprek over de wijze waarop onderwijskundig onderzoek kan bijdragen aan het versterken van de kwaliteit van de toetsing in het hoger onderwijs’, laat ze de Tweede Kamer weten.

Het huidige rapport vloeit voort uit een eerder onderzoek van de inspectie naar de examencommissies in het hoger onderwijs. Die zijn immers verantwoordelijk voor de kwaliteit van toetsing binnen een opleiding. Vooral bij de universiteiten viel nog veel te verbeteren, stelde de inspectie toen.

HOP, Bas Belleman

Recente artikelen

Reacties

Laat een reactie achter

2 Responses to Wat is een goed tentamen, wil Onderwijsinspectie weten

  1. maken van toetsen (eigenlijk al het materiaal) staat in mijn omgeving altijd sterk onder druk qua tijd. Ik krijg voor modulebeheer van 3 vakken totaal 7 uur in periode 3. maken één tentamen kost volle dag, ik moet er 4 maken…plus extra tentamen voor bijzonder geval. Dus allocatie tijd klopt niet helemaal…

  2. Waar is de inspectie nu toch in ‘s hemelsnaam mee bezig? Hebben de opstellers van dit rapport tijdens hun opleiding wel de goede vakken gehad? Zouden ze nooit iets gehoord hebben van professionele vrijheid en verantwoordelijkheid. Hebben ze daar nou echt niet in de gaten hoe serieus onze beroepsgroep met dergelijke onderwerpen bezig is? Of zijn er stiekem toch gewoon te veel ambtenaren, die uit verveling belastinggeld mogen verspillen aan het treiteren van alle hardwerkende docenten, die soms zelfs niet of onvoldoende betaald krijgen voor hun inspanningen om het onderwijs en de toetsing daaromheen zo goed mogelijk vorm te geven. Soms tot diep in de nacht.
    Foei, ik pleit voor een vijfvoudige borging van het toetsingsproces wat moet leiden tot opname in de ambtenarenstand door een honderdkoppige commissie van docenten uit alle vormen van het Nederlandse onderwijs. Daarmee moet voorkomen worden dat het docentenvolk van Nederland geconfronteerd wordt met controleurs die op geen enkele wijze voeling hebben met de realiteit van het docentenbestaan.
    Daarnaast pleit ik voor extra examens, om de twee jaar, voor deze toezichthouders op het gebied van adequate bezoldiging en salarisontwikkeling, dito carrièremogelijkheden voor onderwijsgevenden. Een soort APK voor onderwijsinspecteurs.

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Aanbevolen door de redactie

Back to Top