Sommige studenten maken liever hun eigen samenvattingen en verslagen dan dat ze gebruikmaken van sites als Scholieren.com en Stuvia. Zij laten liever hun eigen hersens kraken dan dat ze zich laten helpen door dit soort studentenmarktplaatssites, maar het gebruiken van die hersens kan op vele manieren. Ook met hulp.
Op de middelbare school werkte ik als boekverslagenschrijver voor Scholieren.com. En als ik toen een van mijn docenten dat materiaal hoorde bekritiseren, kon ik wel door de grond zakken.
Ik was zo’n type dat vol enthousiasme zelf samenvattingen maakte en trouw alle boeken van de lijst las. Mij kon je nooit betrappen op het inleveren van een verslag waarmee gesjoemeld was, maar ik zou liegen als ik zou zeggen dat ik ook nooit zelf mijn voordeel heb gedaan met een boekverslag of samenvatting. Die documenten waren handig als ik de verhaallijn van een Duits boek niet begreep of de chronologie van historische gebeurtenissen even kwijt was.
Toen ik begon met studeren, was ik vastbesloten om al het leerwerk zelf te doen. Tot ik erachter kwam dat je het dan zelf moet doen, met je eigen brein. Ik moest een enorme drempel over toen ik voor het eerst een Stuvia-samenvatting besloot te gebruiken, maar toen ik het eenmaal had gedaan was de opluchting gróót. Ik kon m’n to-dolijst inkorten en mijn eigen interpretaties aanvullen met die van anderen.
Als student hoef je echt niet alles alleen te doen en het is een fabeltje dat je het meeste leert van je eigen materiaal. Ik heb in de afgelopen vijf jaar op zo veel manieren tentamens voorbereid dat ik nu volledig achter de whatever works-mindset sta: als je uiteindelijk het gevoel hebt dat je de stof beheerst, maakt het verder weinig uit hoe je dat hebt bereikt.
Ik deelde in het begin van mijn opleiding maar al te graag mijn samenvattingen met medestudenten en ik vond het ook fijn om die van hen te mogen nalezen. Soms als aanvulling of juist als voorzetje op mijn eigen voorbereiding. Het is ideaal wanneer je, zoals ik, zuinig met je energie moet omspringen. En dat is ook de reden dat ik mijn eigen samenvattingen tegenwoordig op Stuvia heb staan. De verdiensten zijn leuk, maar ik vind het ook gewoon fijn om andere studenten een beetje verder te helpen. Want wat is er mooier dan toekomstige docenten die andere toekomstig docenten helpen om samen de topdocenten van de toekomst te worden?
De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.
Lees hier alle details over onze spelregels.
Kennis delen is fantastisch! En het gebruiken van bronnen van een ander is ook toegestaan.
Maar het schenden van het auteursrecht niet, en dat is waar de oorspronkelijke discussie over gaat.
Fijn dat jij andere studenten wil helpen en fijn dat je dat met respect doet! Keep up the good work!
Het auteursrecht heeft als bedoeling auteurs te beschermen en om dus geld te krijgen voor hun werk. Docenten worden betaald (salaris). De hogeschool Rotterdam wordt betaald door studenten en overheid voor het maken van dit werk. Het doel wordt bereikt: het delen van kennis en opleiden voor de toekomstige en huidige beroepen.
Hulde voor het laten zien van het studentenperspectief 🙂