Profielen | Profielen translated

Meer over:  

#ov-kaart #stufi #studietips #leenstelsel #buitenland #web app installeren

Het fietsplan komt terug

Gepubliceerd: 12 June 2017 • Leestijd: 1 minuten en 27 seconden • Nieuws

In maart kondigde het bestuur aan dat het vervoerbeleid van de hogeschool op de schop gaat. Voor parkeren moet betaald gaan worden, er komt weer een fietsplan en alle medewerkers gaan een reiskostenvergoeding krijgen. Inmiddels is er meer bekend over de invoering ervan.

Animatie van een fietsende werknemer bij artikel over invoering fietsplan. De wielen zijn euromunten.

Vanaf 1 januari 2018 wordt het nieuwe vervoerbeleid gefaseerd ingevoerd. Prioriteit heeft de aanpassing van de regeling woon-werkverkeer vanwege de ‘fiscale ongelijkheid die er nu voor het personeel bestaat. Dat moeten we eerst oplossen’, zegt Peter Bik, projectleider vervoerbeleid.

Alle medewerkers gaan per 1 januari 2018 een reiskostenvergoeding krijgen (met een maximum van 20 kilometer enkele reis). Tot nu toe ontvingen medewerkers die binnen een straal van 5 kilometer woonden geen vergoeding. De bestaande uitruilregeling voor extra reiskostenvergoeding wordt in de nieuwe regeling verwerkt.

Dienstreizen binnenland met OV

Ook de regeling voor dienstreizen binnenland zal per 1 januari 2018 worden aangepast. De nadruk komt te liggen op reizen met het OV. Autogebruik voor dienstreizen wordt alleen toegestaan voor slecht bereikbare locaties of als er veel materiaal meegenomen moet worden. In andere gevallen moeten mensen met de fiets of het OV. Voor het maken van dienstreizen worden in beperkte mate ook e-bikes en e-scooters beschikbaar gesteld.

De hogeschool heeft onderzocht of het mogelijk was korting op een RET of NS-abonnement te krijgen. Bik: ‘Dat is helaas niet mogelijk gebleken. Misschien komen er wel OV-kaarten voor dienstreizen.’

Fietsplan opnieuw ingevoerd

En dan komt, ook per 1 januari 2018, het fietsplan weer terug. Personeel krijgt de mogelijkheid om, met fiscaal voordeel, een fiets, e-bike of e-scooter aan te schaffen. Vanaf de zomer 2018 tot eind 2019 wordt er gewerkt aan het verbeteren van de fietsenstallingen, die ook worden voorzien van voldoende elektrische aansluitpunten en parkeerplaatsen voor e-bikes en e-scooters. Voorzieningen voor fietsers worden verbeterd, zoals douches, kleedruimtes en lockers.

Betaald parkeren ingevoerd

Tenslotte wordt het parkeerbeleid aangepast. Voor alle parkeerplaatsen op de terreinen van de hogeschool zal door de gebruikers betaald moeten worden. De opbrengsten zullen gebruikt worden om de parkeer- en fietsvoorzieningen (stallingen, douches en e-bikes en e-scooters) te betalen.

‘Criteria voor de verdeling van de parkeerplaatsen worden opgesteld in samenwerking met de pgmr en managers’, legt Bik uit. ‘Er komt een parkeer-informatiesysteem dat per medewerker gekoppeld wordt aan het salarissysteem. Dat is nogal een operatie, vandaar dat deze maatregel niet eerder dan 1 januari 2019 kan worden ingevoerd.’

De HR geeft jaarlijks 2,9 miljoen uit aan vervoerkosten. Het college van bestuur verwacht dat het nieuwe beleid budgetneutraal kan worden ingevoerd.

Tekst: Dorine van Namen
Illustratie: Bart Zwart

 

 

Reacties

Laat een reactie achter

16 Responses to Het fietsplan komt terug

  1. Komt er ook een akte en skateboardplan? En als ik met mijn eigen E-scooter een dienstreis maak, wordt deze rit dan vergoed? Ik ben blij dat de HR eindelijk een stap richting duurzaamheid neemt.

  2. Betaald parkeren? Zou mijn werkgever niet zijn, echt belachelijk. Dienstreizen verplicht met het OV? Lekker hoor, gemiddeld duurder als met de auto, zeker als het gaat om de trein en een stuk minder comfortabel en flexibel. Ik zie een hoop groene hoedjes die de werkelijkheid een beetje kwijt zijn.

  3. Dat zie ik echt niet zitten: verplicht met OV voor stagebezoek e.d. De reistijd wordt aanzienlijk langer, maar die extra uren worden niet vergoed. Er zit nu al te weinig tijd voor reisuren gerekend, dat wordt dan nog erger.
    Mijn oplossing: geen stages meer doen.

  4. De auto is voor veel dienstreizen echt de enige redelijke optie (zeg ik als liefhebber van fietsen en OV-reizen). Lijkt me dus zaak om dat te faciliteren met deelauto’s. Nu moet ik voor een dienstreis speciaal mijn eigen auto (heeft ook niet iedereen) meenemen en dan straks ook parkeergeld betalen. Voor woon-werk verkeer ligt dat m.i. anders: dat is de eigen keuze van de medewerker. Door betalen in te voeren zullen daarin andere keuzes worden gemaakt: prima.

  5. Het nieuwe vervoerbeleid is een belasting op ver weg wonen!

    Het voorgestelde vervoerbeleid, in te voeren per 1-1-2018, is voor velen een kei harde achteruitgang van de arbeidsvoorwaarden, oftewel een forse korting op het netto salaris voor mensen die verder weg wonen dan 20 km enkele reis. Met andere woorden een belasting op ver weg wonen. De onderliggende gedachten bij het stellen van een maximum vergoeding van 20 km per dag is dat alle medewerkers dichtbij de locaties van de HR wonen. De werkelijkheid is echter nders, velen medewerkers wonen ver buiten de regio van de HR. Het is dan ook te hopen dat deze regeling er niet door komt.
    Eveneens een onzalig plan is dat: “autogebruik voor dienstreizen wordt alleen toegestaan voor slecht bereikbare locaties of als er veel materiaal meegenomen moet worden. In andere gevallen moeten mensen met de fiets of het OV.” Alsof er sprake is van een keuze. In veel gevallen is de keuze tussen auto en ov of fiets bij het bezoeken van externe relaties er helemaal niet.
    Kortom:
    1. Beperken reiskosten vergoeding tot 20 km enkele reis, NEE.
    2. Dienstreizen alleen op basis van OV vergoeden is erg onrealistisch, veel externe relaties die bezocht moeten worden zitten niet op snel per ov of fiets bereikbare locaties, dus NEE.
    3. Betalen voor parkeren op locaties van HR prima, JA
    4. Fietsen stimuleren voor mensen die binnen een straat van 20km enkele reis wonen ook prima, JA.

  6. Interessant stuk. Jammer dat er nogal wat feiten genoemd worden die nog niet besproken zijn in de PGMR.

    De PGMR heeft instemming op het vervoersbeleid. De uitgangspunten van het ontmoedigen van autogebruik (in aansluiting op het gemeentelijk beleid) zijn akkoord gegeven op 8 mei jl. Daarna is er door de PGMR nog geen voorstel ontvangen en dus ook niet besproken.

    Wellicht is dit de voorkeur van het CvB maar of dit ook door de PGMR gesteund kan/gaat worden is op dit moment nog niet bekend.

    Met vriendelijke groet,
    Sjoerd van Vliet
    Voorzitter PGMR.

  7. Ik kan niet anders zeggen dan dat ik me met dit nieuwe voorstel gestraft voel voor mijn motivatie om dagelijks drie uur te reizen om in Rotterdam les te geven. Ik geef met veel enthousiasme les aan de hogeschool Rotterdam, maar in het nieuwe voorstel moet ik financieel gezien flink inleveren om dit te blijven doen.

    In mijn beleving is het erg vreemd om een hogeschool met een internationaal georiënteerd instituut te hebben, maar mensen van buiten de regio Rotterdam wereldvreemd te verklaren. Als de hogeschool hoge kwaliteit wil leveren en de beste mensen op de juiste plek wil aanstellen, dan zal zij ook bereid moeten zijn om woon-werkverkeer van meer dan 20 kilometer per enkele reis te faciliteren. Immers, er mag hier ook rekening gehouden worden met de persoonlijke omstandigheden van medewerkers. Samenwonende of gehuwde stellen, (eenouder)gezinnen of mensen met een andere gezinssamenstelling die om een brede variatie aan redenen niet in de regio Rotterdam wonen worden door dit voorstel enorm voor het blok gezet: zij staan voor keuzes zoals de kinderen van de school waar zij graag zitten halen om te verhuizen naar de regio Rotterdam, een partner die verder moet reizen door de keuze naar Rotterdam te verhuizen of genoegen nemen met minder salaris aan het einde van de maand omdat de reiskosten vrijwel niet meer worden vergoed.

    Al met al is dit voor een groot deel van de medewerkers een flinke achteruitgang van de arbeidsvoorwaarden. De hogeschool zou haar medewerkers die de motivatie hebben dagelijks te reizen om aan de hogeschool te werken juist moeten waarderen voor hun motivatie en inzet! Dit neemt overigens niet weg dat het meer dan redelijk is ook collega’s die kortere afstanden afleggen te vergoeden voor hun reiskosten: fietsen moeten immers ook worden onderhouden, zeker bij intensief gebruik.

  8. Helaas als geheel een onzalig plan.
    Bij transitie naar mechanisch en/of elektrisch speelt acceptatie door markt en eindgebruikers doorslaggevende rol.
    Zo werkt dat in de wereld.
    Subsidie lijkt ok maar is slechts tijdelijk en wekt de schijn van succes.
    Dus als de technologie er is, de voorwaarden en randvoorwaarden goed zijn t.o.v. ieders persoonlijke situatie gaat het zeker vanzelf lukken!!

  9. Ik ben blij dat er weer een mogelijkheid komt om een fiets aan te schaffen onder fiscaal gunstige voorwaarden. Maar dit zeg ik overigens als fervent fietser. Het voorgestelde beleid zal voor een ieder voors en tegens hebben, net als het huidige.
    Mij wordt uit het artikel niet duidelijk tot hoeveel kilometer er nu een vergoeding wordt verstrekt, of dat dit nu ongelimiteerd is.

  10. Hoe kan het zijn dat in het eerder aangekondigde fietsenplan(nu als link in bovenstaand artikel)sprake was van een vergoeding tot een maximum van 25 km en nu ineens in bovenstaand artikel tot een maximum van 20 km.
    Ik sluit me overigens aan bij Jonkergouw dat dit een belasting is op ver weg wonen dat niet eens door mij veroorzaakt is maar door de Hogeschool. Die besloot de technische opleidingen in Dordrecht te verhuizen naar Rotterdam.

  11. Helaas geldt dat kostenneutraal invoeren niet voor de medewerkers.

  12. @Robert: De PGMR (personeelsdeel van de medezeggenschapsraad) moet nog instemmen, zie de reactie van Sjoerd van Vliet in deze comments. Er is nog hoop!

  13. Ben het eens met de stelling “Het nieuwe vervoerbeleid is een belasting op ver weg wonen!”

    Naast het verlagen van de maximale vergoeding, is het plan om ook nog een parkeervergoeding te vragen. Hoeveel bedraagt de parkeervergoeding? Bij € 2,50 per dag gaan diverse medewerkers er 2% tot 3% er in netto salaris op achteruit.

    Tekst uit het (sociaal) jaarverslag 2015: De duurzame inzetbaarheid van medewerkers benaderen
    we vanuit het perspectief van aantrekkelijk werkgeverschap.

    Zou graag de financiële onderbouwing van het plan wel eens willen zien. Volgens mij bedragen de jaarlijks vervoerskosten meer dan 2,9 miljoen.

    Hoop dat de PGMR ook staat voor de collega’s die “ver weg” wonen.

 

Lees hier onze spelregels

Recente artikelen

Back to Top