Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
23 april 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Stress bij studenten? Niet zeuren, vindt de VVD

Gepubliceerd: 13 November 2017 • Leestijd: 0 minuten en 53 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.

Veel studenten zouden last hebben van prestatiedruk. Maar VVD-Kamerlid Roald van der Linde vindt het maar onzin. Het is juist de bedoeling dat ze hoge eisen stellen aan zichzelf.

Veel studenten van de Hogeschool Windesheim hebben last van hoge prestatiedruk, bleek vorige week uit onderzoek. Dat zou zelfs tot psychische klachten leiden.

SP-Kamerlid Frank Futselaar stelde er meteen schriftelijke vragen over aan minister Van Engelshoven van Onderwijs. Wat vindt ze van die prestatiedruk en wat gaat ze doen om deze te verminderen?

‘Dus 38 % ervaart weinig druk?’

Ook VVD-Kamerlid Roald van der Linde vraagt de minister om een nadere toelichting, maar hij maakt zich duidelijk minder zorgen en draait de redenering om: ‘Moet a contrario worden verondersteld dat 38 procent van de studenten blijkbaar geen of weinig druk ervaart om te presteren in het met belastinggeld gefinancierde hoger onderwijs? Deelt u de mening dat dit zorgwekkend is?’

Vindt de minister niet, net als hijzelf, ‘dat willen presteren en jezelf hoge eisen opleggen juist belangrijke doelstellingen van het hoger onderwijs zijn en geen probleem’? In zijn ogen zou het kabinet zich meer zorgen moeten maken om de hoge werkdruk bij docenten.

Geen druk maar ‘enorme kwaliteitsimpuls’

En anders dan zijn SP-collega Futselaar vindt hij dat zaken als selectie aan de poort, het bindend studieadvies (BSA) en toelatingseisen voor honourstrajecten geen oorzaken van hoge werkdruk zijn, maar ‘een enorme kwaliteitsimpuls’ voor het hoger onderwijs.

De antwoorden van minister Van Engelshoven worden binnen enkele weken verwacht.

HOP, Hein Cuppen

Recente artikelen

Recente reacties

Reacties

Laat een reactie achter

6 Responses to Stress bij studenten? Niet zeuren, vindt de VVD

  1. Klopt toch wel wat van. Als je geen druk ervaart tijdens je studie heb je of veel geluk (en dus veel jaloezie van mijn kant) of worden er te lage eisen aan je gesteld. Men hoeft er natuurlijk geen burnout aan over te houden maar als het je makkelijk afgaat moet je je inderdaad af vragen in welke mate je wordt gemotiveerd om nog beter te presteren.

    Daarintegen klopt er ook helemaal niets van dat de BSA en de aanvullende eisen aan de poort ook maar enige bijdrage leveren aan de kwaliteit: die ligt enkel bij de docenten, de manier van lesgeven, hoe studenten met de materie omgaan en hoe de opleiding aansluit op de arbeidsmarkt.
    Maar daar hoor hoor ik niemand over in de politiek…

  2. Laten we eerlijk zijn. Hbo is best makkelijk hahaha. En dan doe ik nog niet eens zo’n Willem de Koning opleiding.

  3. Ik denk dat er een onderscheid gemaakt moet worden tussen “uitdagend” en “stressvol”. Uitdagend geeft je een gevoel van voldoening wanneer je een vak, project of onderzoek hebt afgerond. Het geeft je vertrouwen dat je geleerd hebt van het proces en dat je in de toekomst het geleerde proces beter en sneller kunt aanpakken. Stress zorgt voor een “fight or flight” respons en wanneer dit lang aanhoudt krijg ik persoonlijk na afronding het gevoel: “blij dat het voorbij is, dit onderwerp zal ik in de toekomst proberen te mijden, want het bezorgt me een opgejaagd rotgevoel”. Dat lijkt me niet de bedoeling met een vak of project dat jou als student moet voorbereiden op een toekomstige baan.

    Verder denk dat ik beter werk aflever wanneer ik het gevoel heb dat het goed gaat: ik ben actiever betrokken en duik dieper in de stof, omdat het leerproces voldoening geeft. Wanneer ik veel stress ervaar, probeer ik juist zo snel mogelijk van het vak af te zijn en snijd ik hier en daar de bochten af, in de hoop om zo snel mogelijk weer rust in mijn hoofd te krijgen.

    Vanuit mijn eigen ervaring zou ik dus willen concluderen dat stress contraproductief werkt voor mij. Wanneer de druk zo hoog wordt opgevoerd dat “uitdagend” omslaat naar “stressvol”, gaat er een groot deel van mijn intrinsieke motivatie verloren, welke bij lange na niet wordt opgevangen door externe druk om te presenteren.

  4. Zelf zit ik nu in mijn stagejaar. Ik keek er heel erg naar uit, omdat de Hogeschool nogal hamert op procedures, slechte kwaliteit levert, geen oog op de student heeft (m.u.v. enkele goede docenten) en commercieel is als de pest (alles is stervensduur en dat kan nooit minder zijn dan de kosten. €3,50 voor een pistoletje gehaktbal). Daarnaast biedt stage een ontzettend ruime vergoeding voor een studievak. Helaas ben ik er op de harde manier achter gekomen dat er nogal een verschil zit tussen werken voor jezelf en werken voor een ander. Op school is het klote als je een vak niet haalt, maar lekker langstuderen en je komt er wel. Ook 10 minuten te laat in de les komen maakt geen bal uit, want dan mis je toch alleen maar saaie introductie. Op mijn stage wordt er al een notitie gemaakt als ik 10 minuten VOOR aanvang werktijd nog niet aan de slag ben, en ik moet altijd langer door dan in mijn contract staat. Doe je niet wat ze zeggen, trappen ze je eraf en vinden ze wel een andere stagiair die meer geld in het laatje brengt. Mijn ouders hebben vaak genoeg gezegd. Wacht maar tot je gaat werken, dan pas merk je hoe fijn het studentenleven is. En ze hebben volkomen gelijk!!!

  5. Ik weet niet of die VVD’er kan rekenen maar als 38% geen of weinig druk ervaart om te studeren is er dus 62% die wel of veel druk ervaart. Studenten hebben vooral stress omdat ze te laat beginnen met leren of omdat ze het gevoel hebben onzin op school te leren die in een echt beroep gering, achterhaald, te theoretisch of anders tegen die tijd al weer vergeten is. Je kan gewoon niet van mensen verwachten dat ze genoeg zelfbeheersing hebben om zonder enige controle netjes hun werk bij te houden en dan na 8 weken een toets te maken. In de stress raken als de tijd nagenoeg op is hoort daar dan bij. Als je een grafiek zou maken, met de stress van studenten op de Y lesweken en de X as, zou het een lijn zijn die tot week 7 vlak loopt dan enorm begint te stijgen en dan abrupt weer op 0 komt aan het einde van de periode. Het is niet het meest rationele systeem maar het is eenmaal hoe mensen met een nog niet volledig ontwikkelde prefrontale cortex werken.

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Aanbevolen door de redactie

Back to Top