Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
9 juli 2020

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Wordt Schiedam Gin City of Capital of Spirits?

Gepubliceerd: 27 January 2017 • Leestijd: 2 minuten en 24 seconden • Nieuws

In 2025 bestaat Schiedam 750 jaar en om dat te vieren, plant de stad een feestjaar. Drie groepen studenten van de opleiding leisure management bedachten voor hun minor citymarketing een plan dat ze donderdagmiddag presenteerden aan hun opdrachtgever.

Opdrachtgever Annemieke Loef van S’dam Citybranding loopt opgetogen door de Waag, het historische gebouwtje in het centrum van Schiedam waarin het Schiedam Infopunt is gevestigd. Om haar heen hangen studenten hun posters op en richten ze hun tafels in.

Loef is benieuwd naar het resultaat. Ze heeft de studenten gevraagd om na te denken over de positionering van Schiedam als gedistilleerdhoofdstad omdat zij de doelgroep zijn die de stad wel kan gebruiken: ‘Jenever en gin hadden altijd een beetje het imago van oudemannendrankjes. Sinds de gin-tonic hype is er nieuwe energie en het zou mooi zijn als we daar gebruik van kunnen maken.’

De studenten hebben de opdracht gekregen om Schiedam op te kaart te zetten. Zoals je naar Gouda gaat voor kaas en naar Champagne voor champagne, moet je naar Schiedam voor de drank. Loef: Met het Jheronimus Boschjaar – het feestjaar dat Den Bosch in 2016 vierde – als best practice moesten ze nadenken over Schiedam 2025. ‘Wat wordt de kreet en hoe positioneren we ons? Ik hoop van de studenten te horen waar zij de mogelijkheden en kansen zien.

Schiedam, City of Spirits

Vier studenten voor hun Schiedam-presentatie
Nadia, Rosalynn, Kim en Martijn hebben in een hoekje van de Waag lijnen gespannen waar verschillende printjes aan hangen. Het is een tijdslijn met marketingplannen die allemaal als doel hebben Schiedam op de kaart te zetten als gedistilleerdhoofdstad van de wereld. Met een nieuw stadsverhaal, een jenevercongres en -festival, hashtags en geofilters moet, na de early adapters in 2025, ook de massa naar de stad komen. Ook vindt de groep dat er naar een drankenkeurmerk gekeken moet worden. Dus dat alle Schiedamse dranken eenzelfde keurmerk ‘opgeplakt’ krijgen. ‘Dat kost maar 12 euro per jaar voor heel Europa, dus dat kunnen ze direct al doen!’

Schiedam, Capital of Spirits

Poster die studenten hebben gemaakt voor hun Schiedam presentatie
Kees, Anisha, Joost en Michelle gooien het over een andere boeg: ze hebben drie kernwoorden bedacht voor Schiedam en hebben hun plan daaraan vastgeknoopt. Schiedam is volgens hen Stoer, Ambachtelijk en Eigenzinnig. Ze hebben het ontstaansverhaal van Schiedam opnieuw verteld: zevenhonderd jaar geleden ging het door de drankenhandel goed met de stad, maar die handel kwam met een duistere kant waardoor de stad de bijnaam Zwart Nazareth kreeg. Rotterdam groeide door en Schiedam moet mee, vinden de studenten. In hun verhaal over Schiedam wordt er voor de vrienden van de stad allerhande gezelligheid gecreëerd. Zoals een tubing festival (op een rubberen band door de grachten dobberen en gin-tonics drinken) en een internationale campagne waarin alle stokerijen zich focussen op hun Schiedamse roots.

Schiedam, Gin City

Poster die studenten hebben gemaakt bij hun Schiedam presentatie
Nienke, Michiel, Jennifer en Lieke hebben veel research gedaan naar het imago van Schiedam en waren verrast. Als mensen aan de stad denken, noemen ze vooral woorden als ‘grauw’ en ‘saai’ niet ‘gin’ of ‘jenever’. En dat moet dus veranderen want op deze manier komt de nieuwe doelgroep nooit naar de stad. Ze zetten in op vermaak, kennis en omgeving. Qua vermaak kan de stad wel een opfrisbeurtje gebruiken: denk aan borrelboten en een ginhotel. Laatst is er eentje in Londen geopend, dus dat kan ook in Schiedam. Qua kennis wordt er gedacht aan rondleidingen door stokerijen en workshops cocktails maken. En qua omgeving kan er wel wat meer aandacht worden besteed aan het grauwe stadshart en dat begint volgens de studenten al bij het station, want de route naar de stad ziet er allesbehalve gezellig en uitnodigend uit.

Na alle presentaties te hebben bekeken, staat opdrachtlever Loef nog steeds te stralen in de Waag. Ze gaat de verslagen van de groepen goed doornemen en hoopt dat de plannen Schiedam helpen in 2025 daadwerkelijk gedistilleerdhoofdstad van de wereld te worden.

Tosca Sel

Recente artikelen

Reacties

Laat een reactie achter

One Response to Wordt Schiedam Gin City of Capital of Spirits?

 

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  2. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  3. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  4. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  5. Geen commerciële boodschappen.
  6. Niet op de man/vrouw spelen.
  7. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  8. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  9. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Aanbevolen door de redactie

Back to Top

%d bloggers like this: