Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
25 april 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

‘Die ov-boetes voor studenten… die hoeven toch niet?’

Gepubliceerd: 2 February 2018 • Leestijd: 2 minuten en 11 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.

Studenten betalen tientallen miljoen euro’s aan ov-boetes omdat ze hun studentenreisrecht te laat stopzetten. De Tweede Kamer blijft het vreemd vinden dat daar voorlopig nog geen einde aan komt.


De hoge ov-boetes voor studenten zijn de politiek al jarenlang een doorn in het oog. De meeste studenten hebben helemaal geen kwaad in de zin en vergeten gewoon dat ze hun reisrecht moeten stopzetten. Even niet opletten kan flink in de papieren lopen.

Minister Van Engelshoven wil de boetes inperken. Studenten krijgen langer de tijd om hun ‘reisrecht’ te beëindigen en de boete gaat in de eerste maand omlaag. Ook hoeven studenten geen boete te betalen als ze helemaal niet met hun kaart reizen.

Slimme trucs

Maar automatisch stopzetten lukt voorlopig niet, stond in een rapport dat dit najaar verscheen. De zogeheten ‘blacklist’ met geblokkeerde ov-chipkaarten heeft niet genoeg capaciteit voor alle verlopen studentenkaarten. Met een paar slimme trucs wordt nog wel iets geprobeerd, maar voorlopig zijn de boetes nog niet verdwenen.

Daar baalt de Tweede Kamer van. De fracties zijn nog niet tevreden en stellen allerlei schriftelijke vragen aan de minister.

Regeringspartij D66 wil van de minister weten of de vervoersbedrijven wel serieus aan een technologische oplossing werken om de ov-kaart automatisch stop te zetten. Hebben ze wel ‘voldoende prikkels’ om ernaar te zoeken?

Die vraag komt niet uit de lucht vallen. Het HOP onthulde in augustus dat de vervoersbedrijven geen haast maken met zo’n technische oplossing, terwijl ze die in het vooruitzicht hadden gesteld toen de ov-studentenkaart werd ingevoerd. En nu verdienen ze jaar in, jaar uit tientallen miljoenen aan de boetes.

Ook GroenLinks verbaast zich erover dat het nog zeker vijf jaar zal duren voordat studenten ‘op rekening’ kunnen rijden. Je kunt toch gewoon een ov-kaart aan een persoon koppelen? Als de student geen recht meer heeft op gratis reizen, dan schrijf je de kosten voor de rit voortaan automatisch van zijn rekening.

Geen toekomstscenario

‘Op dit moment bestaat een dergelijk systeem al, namelijk de NS-Businesskaart’, onderstreept GroenLinks. ‘Ook is onlangs voor consumenten het NS Flex abonnement ingevoerd, dat werkt met reizen op rekening.’ Met andere woorden, het is geen ‘toekomstscenario’ meer. Waarom moet het voor studenten dan nog vijf jaar duren?

De SP is nog feller. ‘Het is schandalig dat studenten moeten opdraaien voor een falend systeem’, fulmineert de partij. De socialisten willen dat de boetes snel verdwijnen. Maar ja, het openbaar vervoer zal zijn verouderde apparatuur niet snel vervangen en daardoor blijft automatisch stopzetten nog een probleem. De SP geeft marktwerking daarvan de schuld en wil van de minister weten of ze het daarmee eens is.

Regeringspartij VVD heeft wat minder medelijden met studenten die een boete krijgen (‘Calculerend misbruik van het studentenreisproduct moet zo veel mogelijk voorkomen worden’), maar ook de liberalen willen graag dat het automatisch stopzetten mogelijk wordt. Ze zijn ‘teleurgesteld’ dat die oplossing voorlopig uit zicht blijft.

Kosten?

Ze stellen een paar detailvragen over de nieuwe plannen van het kabinet, maar willen ook iets weten over de financiële kant van de zaak. Het kabinet wil graag tweehonderd miljoen euro bezuinigen op de ov-studentenkaart door het ‘beter benutten’ van het openbaar vervoer. Als studenten vaker buiten de spits gaan reizen, kan de prijs van hun ov-studentenkaart immers omlaag. De VVD wil weten hoe alle kosten van de strijd tegen ov-boetes zich verhouden tot deze ‘onderhandelingsuitdaging’ van Beter Benutten.

De minister heeft de vragen nog niet beantwoord.

HOP, Bas Belleman

Recente artikelen

Recente reacties

Reacties

Laat een reactie achter

One Response to ‘Die ov-boetes voor studenten… die hoeven toch niet?’

  1. RET is bij de opleiding Engineering van het RAC gekomen met een vraag, om de bussen te optimaliseren. Dit is een opdracht die gratis, door studenten wordt uitgevoerd voor een instantie die miljoenen verdient aan deze studenten. Misschien kunnen ze wat studenten van ICT zo’n praktijkopdracht laten maken om het automatisch stopzetten van het reisproduct te realiseren. Maar ja… perverse prikkels he? Ze laten ons liever gratis werken aan een project dat hun geld gaat opleveren en niet een project dat hun geld gaat kosten…

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Aanbevolen door de redactie

Back to Top