Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
29 maart 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Het Panel: ‘Houd op met spelletjes tijdens de introductieweek!’

Gepubliceerd: 30 August 2018 • Leestijd: 3 minuten en 14 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.

Om je medestudenten snel te leren kennen, wordt er tijdens de introductieweek van alles georganiseerd. Is dat nou echt nodig?

Bij sommige opleidingen worden eerstejaars getrakteerd op een introductiekamp met kennismakingsspelletjes. Niet iedereen zit daarop te wachten. Bij weer andere opleidingen gaat men al snel over tot de orde van de dag: de studie. Is dat laatste niet gewoon voldoende?

Heeft een uitgebreide introductie met allerlei spelletjes meerwaarde? We vroegen de leden van Het Panel om hun mening.

 

Remie Op de Beek: ‘Het maakt het studiejaar een stuk gezelliger’

Student logopedie

‘Kennismakingsspelletjes die het het creëren van een groepsgevoel als doel hebben, dragen bij aan een goede samenwerking en een vertrouwde sfeer. Doordat de studenten elkaar al op een grappige en gezellige manier hebben leren kennen, is het makkelijker om op elkaar af te stappen. Dat maakt het studiejaar een stuk leuker!’

Ed Meesters: ‘Begeleider moet het doel van activiteiten uitleggen’

Docent social work

‘Van een opleiding mag verwacht worden dat een cursus, training of introductieweek duidelijke doelen heeft. Activiteiten dragen daartoe bij en worden geëvalueerd door begeleiders en studenten.

‘Wanneer er weerstand is rond een activiteit is de begeleider in staat a) het doel uit te leggen en b) de weerstand te hanteren. Als samenwerking een belangrijk aspect in de opleiding is, dan kan een spel daarin bevorderend zijn. En weerstand is tegelijkertijd iets om in de samenwerking op te pakken. De ene student kan een spel op dat moment niet zien als onderdeel van de studie, de andere wel.’

Gerbrand van Dijk: ‘Bij mij was er een speurtocht, dat was erg leuk’

Student international business

‘Kennismakingsspelletjes zijn juist een goed idee. Het studentenleven bestaat uit zoveel meer dan alleen studeren: er moet gewerkt worden, maar je moet tijdens je studie ook genieten. De stad leren kennen en vrienden maken zijn dingen waar studenten zich juist in de eerste weken zorgen om maken. Als je die zorgen wegneemt met een goede introductieweek, kan het studeren des te sneller beginnen.

‘Ik pleit voor een introductieweek door studenten, voor studenten. Vier dagen optionele feestjes en activiteiten in de stad en dan één dag voor de praktische informatie. Uiteraard zijn er altijd mensen die geen zin hebben om gezellig te doen en die kan je dan beter de optie geven om thuis te blijven.

‘Bij mijn introductie was er een speurtocht, wat erg leuk was. In Chili, waar ik voor mijn opleiding nu een semester studeer, kregen we een tour door de stad en een andere dag een tour bij een wijngaard. Dat soort dingen zijn heel leuk om elkaar beter te leren kennen, zeker als je dan ook nog samen wat kan drinken.’

Annemarie van Efferink: ‘Investeer tijdens de introductie in de relatie met de student’

Docent en coördinator aan de lerarenopleiding

‘De pedagoog Luc Stevens zegt: leer eerst het kind kennen en dan de leerling. Ofwel: toon eerst interesse in wie iemand is en wat hem bezighoudt. Kijk vervolgens wat de leerbehoefte is, zodat de student optimaal tot leren komt. Ik vind het passend om tijdens de introductie te investeren in de relatie met de student. De vorm waarin je dat giet, moet passend zijn bij de cultuur van de opleiding. Als je dat doet, ontstaat er een band en dan komt de student tot leren.

‘Heb je het filmpje gezien van de zestienjarige rapper Leafs die op Lowlands zijn mentrix bedankt omdat hij door haar zonder onvoldoendes is geslaagd? Ik weet zeker dat deze docente heeft geïnvesteerd in het opbouwen van een band.’

Elisa Tsai-Meu-Chong: ‘Educatieve zoektochten en lol maken’

Student biologie en medisch laboratoriumonderzoek

‘Ik vind zeker dat kennismaking en groepsgevoel belangrijk zijn als je aan een nieuwe studie begint. En het is ook belangrijk om mensen buiten een serieuze studieomgeving te leren kennen. Of je een hele week lang spelletjes moet doen? Mwah. Maar educatieve zoektochten en lol maken zijn zeker belangrijk.’

Danny Leentvaar: ‘Maak de spelletjes niet van basisschoolniveau’

Student chemische technologie

‘Soms zijn spelletjes wel geinig tijdens zo’n introweek en kan je er een hoop lol aan beleven. Liever zie ik dat opleidingen iets zoeken wat leuk is, en toch ook een beetje een brug naar je opleiding. Ik heb zelf meegeholpen met de organisatie van de introweek van mijn opleiding. Wij hebben gekozen voor een combinatie van leerzame en – in mijn ogen – toch leuke excursies en het leren kennen van elkaar en de school.

‘Het is ook een kwestie van smaak en interesse of je een spelletje leuk vindt of niet. Vaak heb ik het idee dat er iets verzonnen wordt, omdat men niks anders weet en het gewoon een beetje bezigheidstherapie is. Maak een spelletje niet van basisschoolniveau, want dan verdoe je je tijd.’

Wat vind jij van de stelling?
Laat het ons weten in een reactie. 

Tekst: Olmo Linthorst & Jos van Nierop
Illustraties: Demian Janssen

Dit artikel wordt je aangeboden door Profielen, het nieuwsmedium van de Hogeschool Rotterdam. Like what you see? Like ons dan op Facebook en blijf via je eigen tijdlijn op de hoogte van het laatste nieuws. Liever een nieuwsbrief? Meld je hier aan voor een wekelijkse update.

 

Recente artikelen

Reacties

Laat een reactie achter

Comments are closed.

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Aanbevolen door de redactie

Back to Top