Blog Menno: Taal maakt nog meer kapot dan geweld
Blog van MennoGepubliceerd: 6 days ago
Stel je eens voor dat je een studie gaat kiezen. Je denkt dat je iets met economie wilt studeren. Je checkt welke studies er zijn en komt tot een lijstje van mogelijke opleidingen.
Je bekijkt de onderwijsprogramma’s, maar geen van de opleidingen heeft exact wat jij wil. Bij sommige opleidingen zie je vakken die niet interessant zijn en vakken die je wel graag wilt volgen. Kortom, je hebt geen 100%-match. Maar je moet wat, dus je kiest voor een opleiding en gaat aan de slag.
Laat het nou net zo zijn dat de interessantste vakken pas in blok 2 komen. Wat er in blok 1 op het programma staat, vind je niet echt leuk waardoor je voor een aantal vakken zakt. Uiteindelijk haal je je bsa niet en moet je de opleiding verlaten.
Dit is het verhaal van veel studenten. Vaak is de reactie dan: ‘Had ik maar zelf kunnen kiezen uit een aantal vakken.’ Zou dat inderdaad verschil hebben gemaakt?
Er wordt in Nederland sinds 2017 geëxperimenteerd met het concept flexstuderen. Twee hogescholen en twee universiteiten doen hieraan mee. De studenten betalen per studiepunt en bepalen hun eigen studietempo. De uitkomsten zien er vooralsnog veelbelovend uit; bij Windesheim merkt men dat het experiment uitval voorkomt.
Ik zou vanuit de HR willen meedoen aan dit experiment, maar ik wil dan wel een stap verder gaan. Studenten zouden wat mij betreft ook moeten kunnen kiezen uit flink wat vakken die gekoppeld zijn aan een domein, bijvoorbeeld economie of zorg. Studenten shoppen op deze manier 60 studiepunten bij elkaar en doen dat gebaseerd op hun eigen interesses binnen dit domein.
Als in blok 1 bijvoorbeeld marketing centraal staat, dan zouden er verschillende cursussen aangeboden moeten worden, zoals online marketing, affiliate marketing of strategische marketing. De docenten bewaken het niveau van competenties, de studenten bepalen in overleg met de docenten hun eigen leerdoelen.
Ook de lesvorm mag wat mij betreft geheel vrij zijn. Denk aan onderwijs in de eigen context. Als een student lid is van een voetbalvereniging en de competentie is gericht op sales, waarom dan niet het vak geheel in het teken laten staan van de voetbalvereniging waarvoor de student sponsoring binnenhaalt.
Het zou nog mooier zijn als diezelfde opdracht gecombineerd wordt met een andere stakeholder in de eigen omgeving, zoals de werkgever bij wie de student zijn bijbaan heeft. Stel, de student werkt in een restaurant, dan kan hij daar geld inzamelen voor zijn voetbalclub.
Kan de hogeschool met deze ideeën het flex-experiment een extra boost geven?
Think about it!
De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.
Lees hier alle details over onze spelregels.
Beste Rajiv, er wordt op dit moment landelijk samengewerkt aan het flexibiliseren van onderwijs. Ook de HR neemt deel aan de werkgroep flexibiliseren van de versnellingsagenda ict (zie https://www.vereniginghogescholen.nl/themas/versnellingsagenda). Op yammer worden regelmatig updates gepost over de voortgang van de pilot. Bij een deel van de deelnemende opleidingen zien we ook een aantal elementen uit jouw verhaal terug. Er gebeurt mogelijk meer dan waarvan jij je bewust bent.
Sinds september 2017 doen we ook mee aan de pilot flexibiliseren leeruitkomsten. Wanneer je op de tag ‘pilot flexibilisering’ zoekt zul je ook veel informatie op yammer zien staan. Onlangs waren wij als HR gastheer van de regionale conferentie flexibilisering (zie https://hint.hr.nl/nl/Instituten/IBK/ibk-nieuws/inspirerende-conferentie-flexibilisering/).
Daarnaast organiseren OKP-collega’s Donald Groot en Jantien Hadders een lerend network flexibilisering binnen de HR. Ik weet zeker dat je welkom bent om aan te sluiten om jouw ideeen verder door te ontwikkelen.
Dit is het Amerikaanse systeem. De curricula liggen daar minder vast. Voor een Business degree moeten studenten een x-aantal credits in Marketing vakken halen , een x-aantal credits in Finance, etc. Zij kunnen daarbij uit vele vakken kiezen waarbij uiteraard wel instapeisen (pre-requisites) zijn. Heeft ook veel voordelen met roosteren omdat de vakken jaar in, jaar uit op vaste tijdstippen door verschillende docenten worden gegeven. Studenten moeten zich inschrijven en vol is vol, leren ze meteen beter plannen.