Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
29 maart 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

‘Hallo, ik ben van de HR, zin om een keer koffie te drinken?’

Gepubliceerd: 30 September 2019 • Leestijd: 5 minuten en 18 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.

De HR zoekt, net als veel andere onderwijsinstellingen, hard naar docenten. Vacatureteksten op de site zijn al lang niet meer afdoende om potentiële nieuwe medewerkers te interesseren. Wat gaat de hogeschool anders en meer doen om voldoende en goede docenten te werven en te behouden? Het is een belangrijk thema in het nieuwe strategisch HRM-beleid.


P&o- en communicatieadviseurs van de HR bogen zich de afgelopen tijd nadrukkelijk over dit beleid en koppelden het aan de decentralisatie, dus aan het gegeven dat onderwijsteams meer zelf kunnen regelen en dat de centrale p&o-afdeling daarmee minder te zeggen heeft over de werving.

Wat hebben opleidingsteams nodig?

Bij het werven gaat het vooral om de vraag wat opleidingsteams nodig hebben, bijvoorbeeld iemand met een bepaalde culturele achtergrond of iemand met veel ervaring. En als je iemand zoekt met specifieke kennis, moet je afwegen of je zo’n persoon gaat zoeken of dat je een huidige medewerker de mogelijkheid geeft om zich die kennis eigen te maken.

Ostara de Jager, directeur van OenO (onderwijs en ontwikkeling): ‘We willen dat opleidingsteams over zulke dingen nadenken. Bij een jong team met vakinhoudelijke kennis zou bijvoorbeeld iemand met onderwijservaring goed kunnen passen. Goed HRM-beleid is vooral ondersteunend aan de behoeften van een specifiek team.’

‘Hallo, ik ben van de HR, zin in koffie?’

Ook de onlangs door de HR aangestelde recruiter speelt een rol in het werven van nieuwe medewerkers. In de huidige arbeidsmarkt kun je je niet permiteren om alleen maar reactief te zijn; de recruiter benadert potentiële docenten dan ook proactief voor een oriënterend gesprek zonder dat er per se vacatures zijn.

Saskia van Putte, beleidsadviseur bij p&o: ‘Hij benadert mensen onder andere via LinkedIn. Zo van: “Hallo, ik ben van de HR, zin om een keer koffie te drinken?”.’ Naast een algemene recruiter heeft de HR ook een recruiter specifiek voor de technische instituten RMI, EAS, CMI en IGO.’

Onder de titel #carrieremix richtten deze instituten zich voor de zomer op de online wervingscampagne die er mede voor zorgde dat bijvoorbeeld IGO 50 mensen heeft kunnen aannemen, vertelt Leonie Hartman, HRM-businesspartner op de HR.

#Carrieremix staat niet slechts voor het invullen van vacatures. Het is een langlopende recruitmentcampagne. Hartman: ‘We willen meer en hebben ook een strategische gedachte. Hoe kunnen we bijvoorbeeld op andere manieren mensen aan ons binden? Bijvoorbeeld door indetachering: medewerkers die door hun werkgever worden vrijgemaakt voor het onderwijs.’

In vacatures de diversiteit laten zien

Strategisch HRM-beleid gaat ook over de vraag hoe de HR zich als werkgever profileert in de markt. P&o en communicatie hebben daar de laatste tijd over nagedacht en daarbij ging het onder andere over tekst en beeld van de vacatures op de HR-site. Strategisch adviseur Karen Smits: ‘De vacatureteksten moesten niet alleen korter en krachtiger, ook moeten we in tekst en beeld iets laten zien van de diversiteit van de school.’

‘Onze docenten begrijpen onze diverse, Rotterdamse studentpopulatie’, valt er nu bijvoorbeeld in een van de vacatures te lezen. De HR is op zoek naar goede mensen maar zou ook in haar docentenbestand meer diversiteit willen zien. De Jager: ‘Wat betreft het docentenbestand zijn we op dit moment best een behoorlijk witte hogeschool. Je moet je dan afvragen of we voor andere doelgroepen aantrekkelijk zijn. En hoe je jezelf neerzet op de arbeidsmarkt.’

De hogeschoolbrede vacaturepagina’s zijn inmiddels veranderd, bij de afzonderlijke vacatures verschilt dat per instituut en per onderwijsteam. De teams hebben immers meer dan voorheen zelf de regie over hoe ze te werk gaan. Anneke Olde Monnikhof, communicatie: ‘We gaan gesprekken aan met de instituten en bespreken hoe we hen kunnen helpen met het realiseren van de nieuwe presentatie van de vacaturepagina’s.’

Nog meer netwerken

Om tot een diverser docentenbestand te komen, is het nodig om te netwerken of beter te netwerken, stelt Smits. ‘Het is een terrein waar nog veel te winnen is. Bijvoorbeeld door er alumni bij te betrekken. Daarnaast zijn we een bicultureel intern netwerk aan het opbouwen. Vacatures laten we aan de docenten uit dit netwerk zien, zodat zij bekenden kunnen informeren.’

Strategisch HRM-beleid gaat uiteraard niet slechts om diversiteit. De HR vindt het ook van belang om in haar uitingen het docentschap centraal te stellen. Heleen Balm, communicatieadviseur: ‘Een hoog percentage startende docenten heeft nog geen ervaring in het onderwijs. Daarom moet je, vinden we, goed laten zien wat het is om docent te zijn.’

Vertellen over docentschap tijdens carrière-avonden

Het is een van de redenen waarom de HR, ook vanuit de eerder genoemde strategische gedachte van #carrieremix,  carrière-avonden organiseert. Onlangs was er zo’n avond voor mensen die mogelijk docent willen worden bij een van de technische instituten. Een avond waarop enkele huidige HR-docenten vol enthousiasme vertelden over het docentschap. Van Putte: ‘Ze maakten onder andere duidelijk dat een docent niet de hele dag voor een groep studenten staat. De passie droop er bij hen van af. Het bleek te werken: er waren ongeveer honderd aanwezigen en met ongeveer dertig van hen hadden we een vervolggesprek. Uit deze groep zijn inmiddels enkele mensen aangenomen.’

‘We zijn’, denkt De Jager, ‘Soms te bescheiden om te laten zien wat het werk inhoudt. Daarbij komen we ook uit een periode waarin we ons iets te star hebben gericht op fulltime docenten.’ In de werving kun je juist benadrukken dat er mooie combinaties mogelijk zijn tussen werk en privé, of tussen een baan op de HR en een eigen adviespraktijk, of het volgen van een opleiding, meent de Jager: ‘Er zijn waanzinnig veel mogelijkheden.’

HRM-beleid: ook over behoud van goede docenten

Door te laten zien wat voor mogelijkheden er zijn, raken ook huidige medewerkers geïnspireerd, ziet De Jager. ‘En dat is niet onbelangrijk. HRM-beleid gaat immers ook om het behoud van goede docenten.’

Om nieuwe medewerkers te werven maar ook vast te houden, heeft de HR geïnvesteerd in een inwerkprogramma. Elke nieuwe medewerker heeft daar recht op. Voor mensen die uit de beroepspraktijk komen is er de basiscursus didactiek en daarnaast biedt de HR Academy voor de nieuwelingen nog allerlei andere scholing aan, vertelt Margreet Hagen, een van de verantwoordelijken voor het inwerkprogramma.

Twee uur per week een buddy

En er zijn de buddy’s. Hagen: ‘Je maakt de nieuwe medewerker wegwijs in het werk en in de school en je bezoekt bijvoorbeeld zijn les. Als medewerker wordt je daarvoor in tijd gefaciliteerd. In het eerste halfjaar kost het de buddy twee uur in de week, daarna is het afhankelijk van de vraag. De buddy is meestal een vaste persoon en een directe collega van de nieuwe medewerker.’

Tot zover de ideale wereld, want op lang niet alle plekken op de HR wordt gewerkt met buddy’s. Vaak wordt het begeleiden van een nieuweling niet zo genoemd en soms wordt iemand meteen voor de klas gegooid. Hagen: ‘Je moet je manager meekrijgen.’ Het ene onderwijsinstituut is er verder mee dan net andere. En bij opleidingen met veel vacatures wil het inwerken er weleens bij inschieten.

Omdat veel sollicitanten geen ervaring als docent hebben, vragen enkele opleidingen van de HR hen een proefles te geven. Tijdens zo’n les kun je bijvoorbeeld zien hoe de persoon met studenten omgaat. Smits: ‘Je kunt zien of hij oprecht geïnteresseerd is in de student.’

Speeddate-sessies bij social work

Een nieuw selectiemiddel is de speeddate-sessie bij social work. Van Putte: ‘Daar kregen ze meer dan honderd reacties op een vacature. Ze hebben toen een selectie gemaakt van 35 personen en die hebben 10-minutengesprekjes gevoerd met onder andere docenten, coördinatoren en studenten.’

De HR zoekt in principe docenten die een masteropleiding hebben afgerond. Maar in sommige sectoren is dat lastig. De Jager: ‘Als 70 procent van de docenten een master heeft, vinden we dat goed. We kunnen ook iemand zonder master aannemen, iemand met veel ervaring. Het is niet in beton gegoten. Het gaat erom dat je goede afspraken maakt, bijvoorbeeld dat je stelt dat ze wel een master gaan volgen. Sommige sollicitanten vinden dat juist aantrekkelijk.’

Tekst: Jos van Nierop
Illustratie: Demian Janssen

 Wil je op donderdag (rond lunchtijd) het heetste nieuws van afgelopen week in je mailbox ontvangen? Meld je aan voor onze nieuwsbrief.
 Profielen, het onafhankelijke nieuwsmedium van de Hogeschool Rotterdam, deelt wekelijks artikelen op Linkedin. Ben jij onze nieuwe connectie?

Recente artikelen

Reacties

Laat een reactie achter

4 Responses to ‘Hallo, ik ben van de HR, zin om een keer koffie te drinken?’

  1. Ik heb een vraag over de mening van diversiteit: Welke diversiteit zoeken we precies? intellectuele diversiteit of identitaire diversiteit, zoals nu in is in deze maatschappij?

  2. Ik wil dolgraag les gaan geven. Ik heb een MBA specialisatie HRM en een ook een afgeronde Master module trainer. En heb trainingen gegeven. Monique Eijgenberger. Email utrechtparamaribo@gmail.com.

  3. ‘Wat betreft het docentenbestand zijn we op dit moment best een behoorlijk witte hogeschool. Je moet je dan afvragen of we voor andere doelgroepen aantrekkelijk zijn. En hoe je jezelf neerzet op de arbeidsmarkt.’

    Dit is best een ‘slippery slope’. Alhoewel het saamhorigheidsgevoel heel belangrijk is horen organisaties mensen aan te nemen op basis van hun kwaliteiten ongeacht waar iemand vandaan komt. Als we eenmaal mensen afwijzen of aannemen op basis van huidskleur hebben we volgens mij niet echt geleerd van onze fouten.

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Aanbevolen door de redactie

Back to Top