Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
8 juli 2020

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

‘Ik wil dat studenten snappen dat hun gedrag gevolgen heeft’

Gepubliceerd: 5 December 2019 • Leestijd: 2 minuten en 25 seconden • Nieuws

Zelfkennis en groepsdynamiek staan centraal in de praktijk van Wim Otte. Als dedicated coach richt hij zich op gedrag van studenten. Hebben ze enig idee hoe ze met hun omgeving om moeten gaan? ‘Vaak gaat het mis omdat studenten elkaar niet goed begrijpen.’

Wim Otte, dedicated coach bij global marketing en sales, opleiding commerciële economie.

Hij doet als docent alleen nog maar aan coaching, vertelt Wim Otte. ‘Mijn hoofdtaak is niet langer kennisoverdracht. Daar probeer ik van weg te blijven. Ik richt me op het functioneren van studenten als persoon en in een groep.’

Otte werd de opleiding binnengehaald vanwege zijn ervaring met coaching in de sportwereld. Wat hij ziet is dat studenten commerciële economie moeten opboksen tegen studenten van bijvoorbeeld de Hotelschool. ‘En daar worden studenten veel meer op hun gedrag gecoacht. Ze drillen die etiquette erin. Hoe gedraag je je? Meld je je netjes af voor een afspraak? Hoe stel je je voor? Wat draag je? Als ik studenten die normaal een hoodie dragen in pak de stad in laat gaan, merken ze dat de wereld anders op ze reageert.’

Focus op groepsdynamiek

Maar voornamelijk is hij bezig met het coachen van projectgroepen. Terwijl de vaste docent van de klas zich op de inhoud en taken van het project richt, duikt Otte met de studenten in de groepsdynamiek. ‘Mijn expertise is het begeleiden van teams’, zegt Otte. ‘Als je naar een team kijkt zie je veel mis gaan omdat studenten elkaar niet begrijpen. Sommigen hebben nooit geleerd goed naar anderen te luisteren, of om open in plaats van gesloten vragen te stellen. Ik wil dat studenten snappen dat hun gedrag gevolgen heeft in een project. Wat roep je bij anderen op? Waarom vinden ze je eigenwijs of bijdehand? Wat doe je daaraan?’

‘Wat roep je bij anderen op? Waarom vinden ze je eigenwijs of bijdehand? Wat doe je daaraan?’

Het is niet altijd makkelijk om je niet met de inhoud te bemoeien, vindt Otte. Studenten stellen vragen, maar Otte geeft liever geen antwoorden. Toch gaat dat heel aardig. ‘Van tevoren had ik verwacht dat ik veel meer de inhoud ingezogen zou worden.’

De functie die Otte heeft, is betrekkelijk nieuw. Liefst zou Otte ervoor zorgen dat de dedicated coach een vast onderdeel van het onderwijs van commerciële economie wordt, zodat hij de functie zelf weer ergens anders kan opzetten. Maar dan moet er eerst een structuur komen in het onderwijs waarbinnen onderwijscoaches kunnen functioneren.

Voor een deel zit die structuur in de competenties die studenten moeten leren. Die zijn gewoon onderdeel van het onderwijs. Leiderschap, communiceren, feedback geven: hierover geeft Otte zijn studenten les, ook theoretisch. In projectopdrachten moeten studenten vervolgens hun kennis hierover toepassen.

Meer weten over coachend lesgeven en het onderwijs bij commerciële economie? Lees dan ook:
Wat is er zo bijzonder aan het onderwijs van commerciële economie?’ 

‘Als coach ben ik niet met kennis bezig’

‘Mijn taak is om studenten te leren functioneren.’

Maar als Otte tijdens projecturen door de klas loopt, is hij geen traditionele docent. Hij staat geen kennis te spuien. ‘Dat betekent dat de docentevaluaties die studenten moeten invullen niet gaan over wat ik doe. In die evaluaties staan vragen als ‘heeft de docent kennis van zaken van het vakgebied’.

Als coach ben ik niet met kennis bezig. Mijn taak is om studenten te leren functioneren. Als je wilt weten wat mijn toegevoegde waarde is in het onderwijs moet je dáár vragen over stellen. De komende tijd ga ik dat concreet maken. Hoe kan ik bewijzen dat ik als dedicated coach een waardevolle bijdrage aan het onderwijs lever?’

Dit interview maakt deel uit van een dossier over coachend lesgeven.

‘Dan denk ik: Botte hork, je helpt de leeromgeving om zeep’

Tekst: Olmo Linthorst
Beeld: Demian Janssen

 Wil je op vrijdag (rond lunchtijd) het heetste nieuws van afgelopen week in je mailbox ontvangen? Meld je aan voor onze nieuwsbrief.

 

Recente artikelen

Reacties

Laat een reactie achter

 

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  2. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  3. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  4. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  5. Geen commerciële boodschappen.
  6. Niet op de man/vrouw spelen.
  7. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  8. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  9. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Aanbevolen door de redactie

Back to Top