Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
29 oktober 2020

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Lector Linda Wauben: ‘Stop meer technologie in zorgopleidingen’

Gepubliceerd: 13 March 2019 • Leestijd: 3 minuten en 5 seconden • Nieuws

Studenten verpleegkunde krijgen vaak pas echt met technische toepassingen te maken als ze in het vierde jaar kiezen voor de minor zorgtechnologie. Dat zou anders kunnen. Nee moeten, vindt lector Linda Wauben.

Linda Wauben tijdens een symposium met 'Robbie de Rups', een robot die fysiek beperkte kinderen stil wist te krijgen
Linda Wauben tijdens een symposium met ‘Robbie de Rups’, een robot die fysiek beperkte kinderen rustig weet te krijgen.

‘Het is zaak om delen van de minor naar de major te verplaatsen, het onderwijs in de eerste drie jaar. Dat zou in een apart vak kunnen, maar zelf ben ik er voorstander van dat het overal een beetje in zit. Dus dat je technologie onderdeel maakt van ieder zorgvak’, stelt Wauben, lector zorgtechnologie op de HR. Ze verwacht dat daar aanstaande september al een begin mee wordt gemaakt.

‘Als je bijvoorbeeld leert om een infuuspomp te bedienen, zouden eerstejaars zich ook mogen afvragen hoe je zoiets handmatig doet als de pomp het niet doet. Studenten gaan er nu vaak van uit dat alles ’t maar doet.’

Verpleegkundestudenten denken vooraf dat ‘die techniek’ te moeilijk is

In zo’n beetje alle vakgebieden speelt technologie een steeds grotere rol. Ook in de zorg. Of misschien wel: juist in de zorg. ‘En dat terwijl door verpleegkundestudenten vaak vooraf wordt gedacht dat al die techniek veel te moeilijk is’, vertelt Wauben.

‘Als ze eenmaal in aanraking komen met technische oplossingen voor de zorg, zijn ze vaak erg enthousiast’, merkt ze bij de ergotherapiestudenten die voor de minor zorgtechnologie kiezen. ‘Vooraf zijn ze een beetje bang, maar na een week voelen ze zich een halve ingenieur.’

‘Een routeplanner op je telefoon is ook zorgtechnologie’

Wauben maakt duidelijk dat je bij het gebruik van techniek in de zorg ook niet altijd aan moeilijke hightech moet denken. ‘Een spuit is ook zorgtechnologie.’ Net als een routeplanner op je telefoon. De wijkverpleegkundige kan ‘m goed gebruiken om te zien wat de snelste route naar de cliënt is.

Vanzelfsprekend gaat het verder dan deze twee apparaten en toepassingen. Te denken valt aan rolstoelen, sensoren die ervoor zorgen dat de verzorgde weet waar de patiënt is en allerlei roboticatoepassingen. Van belang is dat iemand die in de zorg werkt of daartoe wordt opgeleid op de hoogte is van de werking van al deze hulpmiddelen.

Toepassingen die het werk net wat makkelijker maken

Wauben: ‘Ook moet de zorgprofessional zich realiseren dat je er invloed op kunt hebben, dat je een ondernemende houding kunt aannemen en weet te vertellen waar verbeteringen mogelijk zijn. Als verpleegkundigen nooit aangeven dat iets niet helemaal werkt, weten de technici niet wat ze moeten maken.’ Het gaat daarbij niet altijd om zaken van leven of dood, maar vaak om toepassingen die het werk net wat makkelijker maken.

Een voorbeeld daarvan is een houder waarmee op een makkelijke manier sondevoeding kan worden toegediend aan premature baby’s in een couveuse. De spuit met deze voeding was voorheen wat onhandig met Leukoplast vastgeplakt aan een infuuspaal. ‘Dat is lastig werken, kregen we van verpleegkundigen te horen’, vertelt Wauben. Studenten van industrieel product ontwerpen (ipo), mens en techniek en medische hulpverlening werkten in de minor gezondheidszorgtechnologie aan een oplossing die er nu alweer een tijdje is.

‘Te grote’ belangstelling voor minor

De minor startte een paar jaar geleden met zo’n 30 studenten; de laatste jaren zijn dat er zo’n 75. Voor de helft zijn dat studenten van het instituut EAS (onder andere mens en techniek en ipo), zo’n 10 studenten van het instituut CMI (communicatie, multimedia en informatietechnologie) en ongeveer 20 van IvG (met name ergotherapie en verpleegkunde). De belangstelling is echter groter, maar de instituten kunnen een uitbreiding op dit moment niet bemensen.

Samenwerking tussen instituten gebeurt overigens niet slechts in de minor. Wauben: ‘Je merkt dat docenten die vanuit verschillende instituten werkzaam zijn in ons lectoraat Technische innovatie in de zorg hun kennis ook doorgeven aan hun studenten.’

Kinderen gingen niet spelen met Robbie de Rups maar stil liggen

Zo ontwikkelde een docent creative media and game technologies met studenten ipo en mens en techniek (en in samenwerking met Pameijer) een trillende robotrups voor fysiek beperkte kinderen. Wauben: ‘Ze hoopten dat kinderen met Robbie de Rups gingen spelen, maar ze gingen stilliggen. Ze werden er juist rustig van. De begeleiders werden daar blij van, omdat de kinderen nooit stillagen of -zaten.’

De minor en het lectoraat hebben contact met de instituten IvG, EAS en CMI en sinds kort ook met de Hogeschool Rotterdam Business School (HRBS). Daar zitten studenten die de ontworpen producten op de markt kunnen brengen. Wauben: ‘Vaak is er in de minor al een groepje dat een bedrijf wil beginnen. Samenwerking met de opleiding commerciële economie ligt dan voor de hand.’

Tekst: Jos van Nierop
Foto: Minor zorgtechnologie

 Profielen, het onafhankelijke nieuwsmedium van de Hogeschool Rotterdam, deelt wekelijks artikelen op Linkedin. Ben jij onze nieuwe connectie?

Recente artikelen

Reacties

Laat een reactie achter

One Response to Lector Linda Wauben: ‘Stop meer technologie in zorgopleidingen’

  1. Wat super, Linda, technologie inzetten voor kwaliteit van leven!

    De app die studentendecanen aanraden aan studenten met suïcidale gedachten heet BackUP (van Stichting 113 Zelfmoordpreventie), dus dit valt in feite ook onder de zorgtechnologie en ik zou er graag eens met je over spreken.

    Mag ik je mailen hierover?

    hartelijke groet,
    Simone

 

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  2. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  3. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  4. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  5. Geen commerciële boodschappen.
  6. Niet op de man/vrouw spelen.
  7. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  8. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  9. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Aanbevolen door de redactie

Back to Top

%d bloggers like this: