Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
19 mei 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Minorstudenten laten kinderen bewegend leren met webapp

Gepubliceerd: 16 July 2019 • Leestijd: 3 minuten en 29 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.

Hoe krijg je kinderen op een leuke en laagdrempelige manier aan het bewegen? Volgens de minorstudenten Dylan Berkemeier en Timothy van Leeuwen is dat heel simpel: verwerk beweging in dagelijkse schoolopdrachten. Ze ontwikkelden de webapp Sportief Leren.

De neven zijn speciaal de minor start-up your business/Incubator Academy gaan volgen aan de Hogeschool Rotterdam om hun idee te kunnen uitwerken. Timothy: ‘We studeren beiden sportkunde aan de Haagse Hogeschool en kregen daar het probleem voorgelegd dat kinderen te weinig sporten en dat scholen taal en rekenen belangrijker vinden dan sport. Zo ontstond het idee om leren met bewegen te combineren.’

Sportief Leren is een quizprogramma dat gespeeld kan worden op een digibord. De docent kan zelf de vragen en antwoorden bedenken en de app koppelt daar verschillende bewegingen aan. Dylan: ‘De kinderen zien eerst de vraag, dan de vier antwoordmogelijkheden en daarna de vier bewegingen die daarbij horen. Ze antwoorden door de juiste beweging zo’n vijftien seconden uit te voeren. Daarna verdwijnen de foute antwoorden en doet de klas gezamenlijk nog zo’n vijf seconden de juiste beweging.’

‘De bewegingen zijn speciaal op kinderen gericht’, vult Timothy aan. ‘Dus naast de klassieke squadoefening en de jumping jack, komt ook een Fortnite-dansje voor in onze demo. Het moeten verantwoorde én enthousiasmerende bewegingen zijn waar de klas van opspringt.’

‘Een win-win-winsituatie’

De studenten hopen met de webapp ook het concentratievermogen van de kinderen te verbeteren. Dylan: ‘Wij deden vroeger op de basisschool bijvoorbeeld een kwartiertje galgje als we te druk waren. Met Sportief Leren combineer je het leren met een spelelement. Daarbij is het bekend dat bewegen het leren stimuleert: je kunt je beter concentreren als je hebt bewogen. Een win-win-winsituatie dus.’

‘Eigenlijk is het bizar dat alles verandert, maar dat het basisonderwijs nog steeds hetzelfde is als vijftig jaar geleden, op het digibord en de tablets na’, zegt Timothy. Dylan: ‘De kinderen zitten nog steeds de hele dag stil.’

Maar is het wel haalbaar om iets nieuws te introduceren, met de hoge werkdruk onder basischooldocenten? Timothy: ‘Het voordeel van dit idee is dat het geen vervangende lesmethodiek is, maar een energizer om de bestaande lesstof leuker en sportiever te maken, waardoor leerlingen het ook beter oppikken.’

‘Ons idee is geen vervangende lesmethodiek is, maar een energizer om de bestaande lesstof leuker en sportiever te maken.’

In de running voor subsidie

De minor is bijna klaar, maar de gedreven studenten hebben nog grootse plannen met de webapp Sportief Leren. Momenteel zijn ze in de running voor subsidie bij CityLab010. ‘Voor de minor hebben we een simpele demo gemaakt met negen vragen per ronde. Als we de subsidie krijgen, kunnen we het programma maken zoals we het écht willen en kunnen we het ook gaan verkopen’, vertelt Dylan.

Of ze een goede kans op de subsidie maken, durven ze niet te zeggen. Wel geven meerdere basisscholen aan enthousiast te zijn over het idee. ‘We hebben nu vijf intentieverklaringen laten tekenen door basisscholen die de app willen gaan gebruiken. Een aantal van hen test de demo op dit moment’, zegt Timothy.

Dylan: ‘We worden uiteindelijk beoordeeld door twaalf juryleden dus het ligt er vooral aan hoe zij erin staan.’ Timothy: ‘En er zijn duizenden ideeën ingezonden, dus het is lastig om de concurrentie in te schatten.’ Of Dylan en Timothy de subsidie krijgen, horen ze in de loop van augustus.

Hulp van een derde partij

‘Wat er nu staat, hebben we zelf gemaakt’, vertelt Dylan. ‘Als we de subsidie krijgen, gaat een derde partij de webapp ontwikkelen. De bedoeling is dan dat de quiz gelijk gespeeld kan worden nadat de docent de vragen en antwoorden heeft invoerd. Nu moeten ze de vragen eerst nog naar ons opsturen waarna wij het snel handmatig programmeren zodat ze het binnen een halfuur kunnen spelen. Dat wordt dan volledig automatisch.’

Naast het verbeteren van het gebruiksgemak, zal de app worden uitgebreid van twaalf naar veertig bewegingen. Timothy: ‘Uiteindelijk willen we er naartoe dat kinderen hun eigen bewegingen kunnen filmen en in het programma kunnen uploaden. Dan is het meteen ook een ICT-les.’

De twee denken zelfs aan een samenwerking met fysiotherapeuten, om de bewegingen beter te laten aansluiten bij de behoefte van de kinderen. ‘Misschien moeten er wel hand- en vingerbewegingen bij komen, omdat de kinderen de hele dag schrijven of typen’, zegt Dylan.

De fitste klas van de maand

‘Ook zonder subsidie gaan we door met de webapp.’

Dylan: ‘Ook komt er een competitie-element bij. Voor elke vraag die je beantwoordt, krijg je als klas een punt. Hoe meer vragen je beantwoordt, goed of fout, hoe meer je beweegt en hoe meer punten je verzamelt. Zo kunnen basisscholen in Rotterdam tegen elkaar strijden en wordt er een klas uitgeroepen tot de fitste klas van die maand.’

‘Als prijs denken we aan een clinic bij een sportvereniging, bijvoorbeeld bij een rugbyvereniging’, vertelt Timothy. Dylan: ‘Zo brengen we de kinderen in contact met lokale sportverenigingen en verhogen we de sportparticipatie onder kinderen.’

De studenten willen na deze minor sowieso verder met hun webapp. Dylan: ‘Het is de vraag in welke hoedanigheid, maar ook zonder subsidie gaan we door.’ Timothy: ‘Het duurt dan alleen iets langer voordat het helemaal af is.’

Tekst & beeld: Zoë Cozijnsen

Recente artikelen

Recente reacties

Reacties

Laat een reactie achter

5 Responses to Minorstudenten laten kinderen bewegend leren met webapp

  1. Je zou eens langs de opleiding Informatica kunnen gaan? Studenten daar zijn vaak enthousiast om dingen te maken die de wereld een beetje beter maken? Soms ook voor een minor of een vak.

  2. Dit is, niet eens low-key, een best wel heel gaaf concept!!
    Ik zou graag wel de effectiviteit van deze app willen onderzoeken, want de potentie is er.. nu nog het bewijs!

  3. Wat een goed idee! Ik hoop dat het een succes wordt, ik gun het mijn kinderen ook

  4. Echt een heel leuk en oh zo effectief middel. Ik ben zeker geïnteresseerd mee te denken hoe jullie app geïntroduceerd kan worden op de scholen.

  5. Geweldig idee! Misschien kunnen studenten van de opleiding kinderfysiotherapie meedenken;
    Bijvoorbeeld: welke bewegingen passen motorisch bij welke leeftijden!

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Aanbevolen door de redactie

Back to Top