Toen ik vier jaar geleden als docent bij de Rotterdam Academy binnenkwam, werd ik warm ontvangen. Tijdens een cursus met collega’s ontdekte ik dat dit niet vanzelfsprekend was voor nieuwe docenten bij andere instituten.
Een derde van de nieuwe docenten stopt binnen drie jaar, omdat ze het gevoel hebben dat ze niet worden begeleid in het lesgeven. En dat kan killing zijn. Ik heb nieuwe docenten voor de klas zien struggelen waardoor ze een slechte band opbouwden met de studenten. Zonde en niet nodig.
Ik denk dat theaterlessen voor nieuwe docenten het verschil kunnen maken. Ik heb, vóórdat ik aan mijn opleiding bedrijfskunde begon, de Theaterschool in Utrecht gedaan. En de lessen daar hebben mij tools gegeven die ik inzet in mijn lessen op de RAC. Denk aan het gebruik van intonatie, stilspel, timing, monologen, dialogen, improvisatie. Door deze tools sta ik zelfverzekerd voor de klas.
Ik maak van elke les een soort theatersessie met constante interactie. Een les bestaat voor dertig procent uit theorie en voor zeventig procent uit opdrachten, discussie en inspelen op de actualiteit. Mijn monologen bouw ik het liefst met spanning op met verschillende intonaties en tempowisselingen. En ik lees nooit letterlijk een slide voor, ik heb überhaupt nauwelijks tekst op een slide. Ik werk vooral met plaatjes, video’s en actieve werkvormen.
Dit alles kun je oefenen: Doe een monoloog vanuit verschillende emoties, intonaties en tempo’s en check dan welke versie het sterkst overkomt. Of bouw je verhaal eens op verschillende manieren op door te spelen met schrijfoefeningen. Voor mij voelt een les als een show die ik weggeef aan studenten. Zo blijft het voor mij leuk en hopelijk voor de student ook.
De hogeschool biedt medewerkers de kans om een pilot te draaien gericht op diversiteit en inclusie. Met een groepje toppers van diverse opleidingen gaan we aan de slag met het idee van theater in het onderwijs. Waarom we deze pilot willen starten, is duidelijk. Nu moeten we ‘m nog ‘even’ invullen.
Think about it!
De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.
Lees hier alle details over onze spelregels.
Wat super, Rajiv! Mag ik meedoen??? Dat zou ik echt heel erg leuk vinden, mail me maar als jij dat ook ziet zitten 🙂
fantastisch idee Rajiv. Doen!
Wat een goed idee Rajiv! Ik doe graag mee!
Zo, mooi statement maak je daar Rajiv! Dat kan ik als dramadocent natuurlijk alleen maar onderschrijven. Wist je trouwens dat de lerarenopleiding van de Hogeschool al jaren dramalessen geeft aan de studenten om ze voor te bereiden op hun toekomstig docentschap? Alle eerstejaars krijgen gedurende zeven weken (wat natuurlijk veel te kort is) lessen die ze iets leren over overdracht en presentatie en waarin ze oefenen met allerlei praktijksituaties. Ik sluit uiteraard heel graag aan bij een werkgroep of een pilot die gericht is op inclusie en diversiteit en die daarvoor gebruik wil maken van een theatrale invalshoek. Wat dat te maken heeft met uitval van nieuwe docenten wordt in je column nog niet helemaal duidelijk, maar daar hoor ik dan graag meer over.
Francien, die dramalessen zijn ‘nuttig’ maar worden door de studenten nog te weinig gekoppeld aan de ‘dramatische’ praktijk. Ik hoor mijn jonge, startende collega’s vaak zeggen: Ja, die dramalessen… (rollende ogen). Dat komt pas later, als ze echt gaan ervaren hoe het is om voor een groep van 30 pubers te staan EN ze ook verantwoordelijk zijn voor het gehele proces. Daarom is de uitval na drie jaar nog onverminderd hoog. Het verbaast me niet. Eigenlijk maak ik me er vooral boos over. De houding is: als je het nog niet zo kunt als ik, tja… En: Ja, je bent verantwoordelijk voor je eigen lessen.
Ik heb interesse in jouw training Rajiv. Na tien jaar lesgeven aan alle niveaus in het VO, mbo en hbo, met een master op zak, ben ik totaal mijn drive kwijt. Ik zoek al langer naar toneel, maar een gewone toneelgroep is het ook weer niet.
Ik wil mijn onderwijscarriere nog een kans geven. Ik ben benieuwd wat er gaat gebeuren met je plan en ik onderschrijf jouw statement zeker. De docenten (het valt mij op dat het vaak mannen zijn) die goed zijn in presentatie met flair, humor en grenzen stellen.. ik ben er jaloers op. Heb er wel wat van, anders was ik ook na drie jaar opgestapt. Ik denk aan een soort upgrade. Dat wat al aardig loopt sterker maken en vooral: mijn blinde presenteervlekken gaan zien 😉 Heb je een aanbod of weet je iemand die daar iets mee doet met theater en een groep? Thanks ! Marlies
Het leuke is dat Francien gelijk in mijn gedachte sprong bij het lezen van dit artikel. Ook als student aan de lerarenopleiding kan ik beamen dat drama of theaterlessen erg fijn zijn om je bewust te maken wat je allemaal kunt gebruiken als docent.
En zoals Francien ook aan geeft mogen deze lessen zeker wel langer duren dan de zeven weken die er nu voor staan.
Mooi idee