Blog Menno: Taal maakt nog meer kapot dan geweld
Blog van MennoGepubliceerd: 6 days ago
Het is weer die tijd van het jaar: de bsa’s (bindend studieadviezen) worden afgegeven. En het mag dan zomer zijn en de meeste mensen zijn helemaal happy, bij ons heerst er een graftakkensfeertje. Enerzijds omdat studenten het slechte nieuws niet willen accepteren, anderzijds omdat veel studieloopbaancoaches het slechte nieuws niet willen brengen.
‘Ga even langs bij de decaan, misschien kan die nog wat doen.’ Dat is vaak de boodschap waarmee een student op afspraak komt bij ons in deze tijd van het jaar. De bsa-norm kan niet meer gehaald worden, maar er waren misschien wel omstandigheden en wellicht is er nog iets te fixen. Nou, nee. Meestal is dat niet zo. Tijd dus voor een slechtnieuwsgesprek.
Maar hoe doe je dat dan? Let even op, dat scheelt iedereen veel extra teleurstelling, tijd en moeite. De kunst van het slechtnieuwsgesprek bestaat uit drie stappen.
1 Breng eerst het slechte nieuws.
Rip the bandaid! Duidelijk en direct maar op een vriendelijke en empathische manier. ‘Je gaat helaas een negatief bsa krijgen, je zult moeten stoppen met de opleiding.’ Valkuil: Eromheen draaien en proberen de ander het slechte nieuws zelf te laten ontdekken.
2 Geef ruimte aan emoties.
Nu het slechte nieuws binnen is gekomen, is er waarschijnlijk een emotionele reactie. Verdriet, teleurstelling, boosheid. Geef die emotie de ruimte en laat de ander erover praten. Valkuil: Proberen de emoties weg te nemen door het te willen oplossen of verzachten. Het is slecht nieuws en dat mag vervelend en verdrietig zijn. Ook dit hoort er bij.
3 Denk mee maar neem niet over.
Wat helpt bij het omgaan met deze teleurstelling? Waar is nu behoefte aan? Verken met de ander welke opties hij of zij kent en geef eventueel advies over helpende methoden. Valkuil: Jezelf verantwoordelijk maken voor het oplossen van het verdriet van de ander. Denk mee maar neem het niet over. Mensen zijn veel veerkrachtiger dan ze zelf denken.
Deze vaardigheid is feitelijk ook nodig bij de startgesprekken. Uit onderzoek onder medewerkers die deze gesprekken voeren, bleek dat een heel hoog percentage van hen ook niet graag een negatief studiekeuzeadvies wil geven: ‘Wie ben ik om die droom van een student af te nemen?’
Ik ben ervan overtuigd dat je iemand het beste helpt door eerlijk en duidelijk te zijn. De eerste reactie is misschien niet prettig, maar op de lange termijn is het de beste keuze. Zachte heelmeesters maken nu eenmaal stinkende wonden.
De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.
Lees hier alle details over onze spelregels.
Of gewoon oefenen met een robot https://www.hrpraktijk.nl/topics/tomorrowwork/nieuws/robot-traint-medewerkers-voor-slechtnieuwsgesprek !
Heel goed om deze basisvaardigheden van docenten nog eens te noemen. Overigens weten studenten vaak zelf precies hoe ze ervoor staan en weten ze vaak nog eerder dan hun SLC dat het voor dat moment einde oefening is..
Het lijkt er eerder op dat SLC-ers zelf in de ontkenning zitten als ze studenten in deze fase en om deze reden nog naar de decaan sturen.