Blog Menno: Taal maakt nog meer kapot dan geweld
Blog van MennoGepubliceerd: 5 days ago
Ik zou graag iemand zijn die kalm, begripvol en vriendelijk kan blijven in alle omstandigheden. Een soort Boeddha. Maar ik heb nog heel wat levens nodig om daar te komen ben ik bang. Er is van alles dat op mij werkt als een rode lap op een stier.
Lompheid! Oh man, wat trek ik dat slecht. Doe je je best om in de supermarkt de gepaste afstand te bewaren, wurmt zich – nota bene hoestend – een man voor je langs om over je karretje heen gebogen iets uit het koelschap te pakken. Ook afdeling lompheid: corona-ontkenning vergezeld van uitlokking van politieoptreden bij een verboden protest – ‘Nee, jij moet gewoon ff normaal doen, ik sta hier toch gewoon?!’ – en uitspraken als: ‘Het wordt hier gewoon een politiestaat, een dictatuur.’ Ja, en al die RIVM-updates over besmettingen en doden zijn fake news?
Traagheid. Dat iemand 80 rijdt waar je 100 mag. Of dat je maar staat te wachten op iemand die nog even naar de wc, nog even de sleutels, nog even toch maar een jas, nog even een tussendoortje mee. Of dat het snappertje van iemand gewoon niet zo goed werkt en je iets drie keer uit moet leggen.
Domheid. Maar dan van de soort: je had best beter kunnen weten maar nam nooit de moeite. En dat je dan heel besliste uitspraken gaat doen die totaal niet gefundeerd zijn. Bijvoorbeeld dat er helemaal niet gediscrimineerd wordt omdat jij het zelf nooit hebt gehoord of gezien, laat staan gedaan natuurlijk.
Traag, lomp en dom verenigd in een persoon, instantie of andere entiteit is dus een garantie dat ik me precies zo begin te gedragen. Want dat is wat er gebeurt wanneer we onze allergieën tegenkomen. We stappen keihard in onze eigen valkuilen, en voordat je het weet zijn we met modder aan het gooien en elkaar aan het breken waar we kunnen.
Ik probeer – als ik doorheb dat ik dreig in mijn valkuil te stappen – mezelf voor te blijven houden dat ook deze persoon, net als ik, enkel streeft naar dezelfde primaire behoeften. En dat hij of zij, net als ik, imperfect is. En dat ik mogelijk op dat moment zijn of haar rode lap ben met mijn eigen onbewuste gedrag.
Laten we elkaar vooral wat lucht en ruimte blijven geven. Het voordeel van de twijfel.
De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.
Lees hier alle details over onze spelregels.
Mooie blog, waarin je open en eerlijk aangeeft hoe bepaalde situaties in de hedendaagse maatschappij tot irritaties kunnen leiden. Wel vind ik het jammer dat corona-ontkenning meteen onder lompheid wordt geclassificeerd. Politie doet wel degelijk aan uitlokking, en met de “rellen” in den Haag van 21 juni zijn daar ook bewijsstukken van. De demonstranten mogen dan wel fout zijn omdat ze naar een verboden protest komen, of de 1,5 meter aan de laars lappen, maar dan had de politie ook op de Dam bij Black Lives Matter meteen met de wapenstok moeten uithalen naar ouderen en mindervaliden. Bovendien valt ook op dat burgemeesters vaker een verbod op protesteren opleggen bij mensen die kritisch zijn jegens de overheid.
Ook doet de politie aan selectieve handhaving, hetgeen vorig jaar al bewezen is met het boerkaverbod. De vrouwen in de boerka voelden zich gediscrimineerd door de nieuwe wetgeving, terwijl de politie aantoonbaar een man met een bivakmuts aanhielden terwijl een vrouw in een boerka door mocht lopen. Iets zegt mij dat zo’n actie van de politie niet onbestraft mag blijven. Helaas weet ik uit ervaring hoe makkelijk de politie op de teentjes is te trappen als het gaat om vrijheid van meningsuiting. Agenten blieven nou eenmaal geen weerwoord, ook niet als de verdachte gelijk heeft. Het is dus anno 2020 het vrije woord tegen het dienstwapen, een hele enge ontwikkeling.
Als laatste wil ik nog melden dat ik geen corona-ontkenner ben, maar 100% kritisch ben op het huidige beleid en de gegrondheid ervan. Juist blogs als deze laten zien dat er gedurende deze tijd ontzettende spanningen tussen mensen ontstaan, en dat de mate van tolerantie ook niet bepaald Nederlands meer is te noemen. Inmiddels liggen er ook alweer bewijsstukken op tafel dat de overheid aan corruptie doet, onder druk van de farmaceutische industrie die uiteraard miljoenen opstrijkt met het dealen van allerlei medicijnen. Als dit waar blijkt te zijn, is het toch echt wel een dieptepunt dat onze economie kapot gaat, om ons “gelegaliseerd drugskartel” van de nodige miljoenen te voorzien.
Ik vind de strekking van je verhaal een mooie: in elke irritatie die je ervaart, zit iets waarmee je ZELF aan de slag kan. Ik herken enorm veel in waar jij je aan irriteert, maar het hadden evengoed andere dingen kunnen zijn. De strekking blijft overeind: verbeter de wereld, begin bij het (h)erkennen van je eigen valkuilen en bedenk dat we allemaal niet zo heel veel van elkaar verschillen.
@Youri Meulemans,
Heb je meer informatie over die zgn. “selectieve handhaving”? Met de gegeven informatie klinkt het namelijk eerder als onwetendheid over de wet en regels in kwestie. De verdachte heeft vaak een stuk minder gelijk dan ze zelf denken, want hoeveel mensen gaan nou voor de lol wetten lezen?
Er is in het openbaar namelijk helemaal geen “boerkaverbod”, dit is een misvatting die al jaren hardnekkig rondwaart. De wet die in 2019 van kracht ging, geldt alleen in bepaalde situaties, niet in algemene zin op straat. Zie bron: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/gezichtsbedekkende-kleding-in-de-media-boerkaverbod/gezichtsbedekkende-kleding-gedeeltelijk-verbieden
De reden dat mensen op straat vaak geen bivakmuts mogen dragen heeft niets met de wet te maken, er bestaat namelijk geen verder algemeen verbod. Wat wel heel vaak bestaat, is een gemeentelijke APV: Algemeen Plaatselijke Verordening. Dit zijn regels door de gemeente bepaald, en gelden alleen lokaal. De APV van Rotterdam geldt dus alleen in gemeente Rotterdam.
In de APV van Rotterdam staat in artikel 2:44 dat “Het is verboden op de weg inbrekerswerktuigen te vervoeren of bij zich te hebben.”, met als stipulatie in het 2e lid dat dit niet geldig is wanneer deze artikelen niet zijn gebruikt of bestemd voor inbraak. Bron: https://rotterdambis.notubiz.nl/document/4840777/2/document
Als je dus met een bivakmuts op straat loopt en het is niet ijskoud, heb je wat uit te leggen aan de politie. In geval van een boerka, heb je dat niet, daarvan is bekend dat deze om religieuze redenen gedragen wordt. Context is belangrijk. Zelfs al is het ijskoud, mag de politie je staande houden om je je keuze muts te laten verantwoorden; je hebt andere opties.
Als je beschreven situatie zich dus niet voordeed op een van de specifieke plaatsen waar de algemene wet tegen het dragen van gezichtsherkennende kleding geldig is, deed de politie helemaal niet aan selectieve handhaving. Ze deden aan consistente handhaving.