Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
28 oktober 2020

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Bezettingsgraad locaties nog ruim onder maximum: er kan meer fysiek onderwijs gegeven worden

Gepubliceerd: 30 September 2020 • Leestijd: 2 minuten en 41 seconden • Nieuws

De locaties van de Hogeschool Rotterdam mogen in coronatijd voor maximaal veertig procent zijn bezet. Dat percentage wordt op dit moment niet gehaald. Opleidingen zoeken naar de juiste mix van online en fysiek onderwijs, maar voor dat laatste wordt dus nog niet alle ruimte benut.

Collegezaal

De HR wil studenten, zeker eerste- en tweedejaars, zoveel mogelijk naar school laten komen, voor binding met elkaar en met docenten.

Met de regels van het RIVM in de hand, die onder andere rekening houden met het aantal personen in het ov en de anderhalve meter afstand in lokalen, wordt uitgegaan van een gebouwbezetting van maximaal veertig procent. Dit blijft overeind ondanks de aangescherpte maatregelen.

Museumpark en Rochussenstraat: maximaal dertig procent bezet

Maar neem de locatie Museumpark. Daar oogt het veel rustiger dan de genoemde veertig procent bezetting. ‘Dat klopt’, bevestigt Ostara de Jager – Bes, directeur onderwijs en ontwikkeling. ‘Op Museumpark en Rochussenstraat ligt de bezetting (op alle locaties wordt er geteld, red.) afhankelijk van de dag en het moment op de dag op twintig tot dertig procent.’

De bezetting kan hier dus omhoog. Ook in het openbaar vervoer zijn er meer reisbewegingen mogelijk, weet De Jager. ‘Er kan best een tandje bij, er is ruimte om meer onderwijs in te plannen.’

‘Er kan best een tandje bij, er is ruimte om meer onderwijs in te plannen.’

Locatie Rochussenstraat is qua studenten (gezondheidszorg, veel vaardigheidsonderwijs ) overigens goed bezet; de totale bezettingsgraad is laag omdat de medewerkers van de diensten die normaal gesproken in de ‘dienstentoren’ werken, dat nu vooral thuis doen.

De Locaties RDM Campus en STC kennen ook een hoge bezettingsgraad. ‘Dat heeft voor een deel te maken met de prioriteit die gegeven is aan het vaardigheidsonderwijs dat lastig thuis te doen is’, vertelt De Jager.

‘Uitvinden wat de ideale mix is tussen offline en online’

Opleidingen waren vooral in het begin nog een beetje aan het zoeken hoe ze het onderwijs moeten vormgeven. De opleidingen leren van de huidige situatie en gebruiken dat om het onderwijs in periode 2 verder te optimaliseren, vertelt De Jager. ‘Het plannen en uitvoeren van het onderwijs is normaal al complex en nu helemaal. En daarbij moet elke opleiding uitvinden wat de ideale mix is tussen offline en online. Opleidingen vinden het ook belangrijk wat studenten ervan vinden. En ze houden zoveel mogelijk rekening met wat docenten kunnen.’

‘Het plannen en uitvoeren van het onderwijs is normaal al complex en nu helemaal.’

Docenten zouden bijvoorbeeld, als ze dat prettiger of veiliger vinden, een college dat fysiek is ingepland, toch online kunnen geven, waardoor er minder studenten naar de locatie komen. ‘Ik heb geen zicht op in hoeverre dat gebeurt’, vertelt De Jager. ‘Maar ik ga ervan uit dat zoiets in het team wordt besproken en in overleg gaat met een leidinggevende. En dat er ook wordt besproken of online onderwijs in zo’n geval het alternatief is of dat studenten op een later moment alsnog naar de locatie moeten voor hun college.’

Docenten die heen en weer lopen tussen drie lokalen

De noodzakelijke kleinere klassen leiden ertoe dat docenten heen en weer lopen tussen drie lokalen waarin studenten het college ook gestreamd krijgen voorgeschoteld. Een andere optie is dat de docent een college twee of drie keer geeft. Als een docent dat niet voor elkaar krijgt, gaat de bezettingsgraad van een locatie ook omlaag. De Jager: ‘Er moet in elk geval altijd een alternatief worden geboden.’

‘Er is vooral behoefte aan online toetsruimtes op locatie.’

Er is bij de opleidingen gevraagd of ze meer ruimte wensen, en zo ja wat voor ruimten. ‘Er is vooral behoefte aan online toetsruimtes op locatie’, meldt De Jager. ‘We gaan kijken of we dat voor de tweede onderwijsperiode mogelijk kunnen maken op bijvoorbeeld Museumpark, Posthumalaan of Wijnhaven. We onderzoeken waar we dit zo goed mogelijk kunnen realiseren.’

In onderwijsperiode 2 komen er dus waarschijnlijk meer toetsruimten en door de ervaringen uit de eerste periode zullen er waarschijnlijk meer colleges op locatie zijn. De Jager: ‘In de eerste periode moest er soms ook nog geoefend worden, kijken of dingen – zoals het werken met meerdere streams – in de praktijk kunnen.’

Tekst: Jos van Nierop
Foto: Profielen

 Wil je op vrijdag (rond lunchtijd) het heetste nieuws van afgelopen week in je mailbox ontvangen? Meld je aan voor onze nieuwsbrief.

Recente artikelen

Reacties

Laat een reactie achter

3 Responses to Bezettingsgraad locaties nog ruim onder maximum: er kan meer fysiek onderwijs gegeven worden

  1. Een tandje bij lijkt mij niet zo handig aangezien er wordt geadviseerd om zoveel mogelijk thuis te blijven. Vind het maar raar dat er zoveel tegenstrijdige berichten langs komen hierover.

  2. Hi Mark,

    Zoveel tegenstrijdigheid zit hier niet in: onderwijs heeft van de overheid een uitzondering op de nieuwe maatregelen gekregen. Als er aan de RIVM-richtlijnen wordt voldaan, mag er fysiek onderwijs aangeboden worden op school. Meer nog dan er nu aangeboden wordt. Ook mogen studenten en docenten naar school reizen.

    Grts Tosca
    Hoofdredacteur Profielen

  3. Copy/paste uit de Nieuwsbrief Corona van 29 september om de verwarring compleet te maken:

    Fysiek onderwijs gaat door, aanwezigheid afschalen
    Zoals in de update van dinsdag 29 september vermeld stond, kan het onderwijs op locatie gelukkig door blijven gaan. Wel gaan we de aanwezigheid van mensen in onze gebouwen naar beneden brengen. Dit kan door bijvoorbeeld pas vlak voor de les naar school te komen en na de les weer naar huis te gaan. Studeren op een van onze locaties raden we momenteel dus af. Doe dat zo veel mogelijk thuis. Medewerkers komen alleen naar een locatie als het écht niet anders kan. Thuiswerken blijft de norm. Op die manier voorkomen we samen zo veel mogelijk de kans op verdere verspreiding van het coronavirus.

    Bijeenkomsten
    Aan het onderwijs volgens de huidige roostering en plannen verandert dus niets. Dat geldt wel voor diploma-uitreikingen. Hiervoor gelden de algemene regels voor bijeenkomsten: maximaal 30 personen indien het binnen plaatsvindt, maximaal 40 personen indien het buiten plaatsvindt.

    Voor andere bijeenkomsten geldt dat ze digitaal plaatsvinden. Vergaderingen, openbare lessen, heisessies, uitjes, teambuilding en informele bijeenkomsten (zoals borrels of recepties) mogen tot aan de herfstvakantie helaas niet fysiek plaatsvinden. Ook het bestuur en directeuren werken vanaf nu weer nagenoeg volledig thuis.

    In het geval van bijvoorbeeld een cursus op een externe locatie gelden de maatregelen van de organisator, die verantwoordelijk is voor de naleving daarvan.

    Zaterdagopenstelling teruggedraaid
    Gezien de nieuwe ontwikkelingen wordt de zaterdagopenstelling voorlopig teruggedraaid. Het is niet meer mogelijk om op die dag te studeren op een van onze locaties.

 

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  2. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  3. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  4. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  5. Geen commerciële boodschappen.
  6. Niet op de man/vrouw spelen.
  7. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  8. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  9. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Aanbevolen door de redactie

Back to Top

%d bloggers like this: