Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
25 april 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

De stelling: HR moet studiekiezers krachtiger sturen naar studies buiten economisch domein

Gepubliceerd: 14 February 2020 • Leestijd: 3 minuten en 58 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.

Aankomende studenten moeten verleid worden geen opleiding in het economisch domein te kiezen maar eentje in de sectoren zorg, onderwijs of techniek, zei collegelid Zakia Guernina bij de opening van de Hogeschool Rotterdam Business School. Moet de HR daar krachtiger op sturen?

Voorlichters moesten op de open dag van de HR Business School aankomende studenten meegeven ook eens te denken aan niet-economische opleidingen. In de zorg, het onderwijs en de techniek zitten werkgevers immers veel harder om mensen te springen.
Het Profielen Panel, bestaande uit studenten en medewerkers van de HR, reageert op de stelling: De HR moet studiekiezers krachtiger sturen naar studies buiten economisch domein.

Fumiko Inoue: ‘Veel eerstejaars wisten niet wat ze wilden studeren’

Docent international business for Asia

‘Mensen opleiden tot professionals die door de maatschappij worden gevraagd, is onze maatschappelijke missie en verantwoordelijkheid. Mijn ervaring is dat veel eerstejaars bij ons (internationale business) eigenlijk niet wisten wat ze wilden studeren of wat voor beroep ze zouden willen uitoefenen. Dan maar iets neutraals zoals business waarmee je overal terecht zou kunnen. Het is niet onbegrijpelijk dat 17- of 18-jarigen nog niet weten wat ze echt willen. Als er meer gerichte voorlichting komt kan het best zijn dat jongeren en hun ouders bewust afzien van hun keuze voor een economische opleiding.

Aan de kant van de opleidingen, en de voorlichters leeft het gevoel van “hoe meer inschrijvingen hoe beter”. Dan is de voortbestaan van je opleiding – en dus je baan – gegarandeerd. Voordat we beginnen met zo’n campagne (kies iets anders dan economische opleiding) moeten de medewerkers ook goed op de hoogte gesteld worden wat dat betekent en wat eventuele consequenties kunnen zijn.’

Ivo van Dalen: ‘Alsof de bakker zegt: Koop dat gebakje niet’

Student finance & control

‘Ik ben het ermee eens. Er is er nu al een te grote stroom studenten binnen de economische sector en daarnaast zal de verdergaande automatisering naar verwachting tot een vermindering van het aantal banen leiden.

Het klinkt maf om dit als finance-student te zeggen maar binnen andere sectoren hoef je je minder zorgen te maken over de banenmarkt. Moet je aankomende studenten verbieden om een economische studie te kiezen? Nee, maar het is wel goed om een eerlijk beeld van het werkveld geven.

Aan de andere kant heb ik het gevoel dat het niet de verantwoordelijkheid van de HR is om studenten weg te sturen van de economische studies. Het is alsof de bakker tegen zijn klant zegt: “Dat gebakje kan je beter niet kopen”.’

Zeyad Al Mumar: ‘Kies opleiding die aansluit bij je passie’

Student Ad management

‘Ik vind het niet verstandig om aankomende studenten tijdens een open dag krachtiger te sturen naar studies buiten het economisch domein. In allerlei sectoren neemt de krapte aan personeel toe. Sterker nog, er komen steeds meer krapte-beroepen bij. Opleidingen in het economisch domein zijn vaak ook erg breed en daar vallen een hoop beroepen onder waar momenteel ook een tekort aan is, zoals assistent-accountant.

Daarnaast vind ik dat je een opleiding moet kiezen die goed aansluit bij jouw persoonlijk passie, en moet je niet per se iets kiezen wat de arbeidsmarkt vraagt. Zorg ervoor dat je een opleiding kiest die honderd procent bij jou past. Op deze manier doorloop je je studie veel makkelijker en kan je er veel voldoening uit halen. Dat is het allerbelangrijkste en meer waard dan welk diploma dan ook.’

Ed Meesters: ‘Werkgelegenheid is belangrijk element bij voorlichting’

Docent social work

‘Ooit ging ik met mijn dochter naar de voorlichting van journalistiek. Duidelijk werd dat journalistiek weliswaar een erg interessante opleiding was, maar dat de kans op een betaalde baan gering was.

Zelf deed ik een opleiding tot mediator. Tijdens de voorlichting werd niét gezegd dat er vier keer meer mediators zijn dan dat er vraag is. Plus dat mediation-verwijzingen vanuit de rechtbank in het algemeen naar gespecialiseerde advocaten gaan. Werkgelegenheid is dus een belangrijk element bij de voorlichting.’

Gerben Sanders: ‘We moeten terughoudend zijn om te sturen’

Embedded librarian

‘Bij het geven van goede studievoorlichting hoort dat je een aankomend student alternatieven “meegeeft”. Meer dan een advies of aanmoediging moet dat niet zijn: uiteindelijk kiest een jongvolwassene natuurlijk de opleiding die bij hem of haar past.

En daar is niks mis mee, die eigen keuze levert juist gemotiveerde studenten op. De paniek in het economisch domein vind ik erg overschat. Ja, het aantal vacatures in de sector loopt terug. Maar nee, het is nog nooit iemand gelukt om de arbeidsmarkt van de toekomst ook maar bij benadering te voorspellen.

Met goede en eerlijke voorlichting moeten we studenten die boodschap meegeven, maar een adolescent maakt zijn of haar keuze op basis van interesse en competentie. We moeten terughoudend zijn om daarin te sturen.’

Charissa van Werkhooven: ‘Een oriëntatieweek zou kunnen helpen’

Student communicatie

‘In het verleden was er veel ophef over de zogenoemde “pretstudies”. We moeten studenten opleiden voor banen waar genoeg werk in is en niet opleiden tot werkloosheid. Studeren kost de maatschappij enorm veel geld, maar studenten opleiden tot werkloosheid nog veel meer.

Natuurlijk verandert er veel in vier jaar tijd, maar ik vind dat voorlichters eerlijk moeten zijn over de toekomst van een studie en de banen die er zijn.
De andere kant van de medaille is dat studenten feeling moeten hebben met de zorg, techniek en het onderwijs. Sommigen vinden deze sectoren niks of zijn niet goed in wiskunde of het vervullen van zogenoemde zorgtaken. Je kunt ze niet dwingen.

Wat kan helpen is een oriëntatieweek waarin de hogeschool de richtingen waar veel werk in is groots presenteert. Er bestaat vaak een bepaald beeld van opleidingen dat niet klopt. Over de zorg bijvoorbeeld hoor je dat het onderwijs erg zwaar is en het loon niet overeenkomt met de werkzaamheden. In een oriëntatieweek kun je alle mogelijke banen presenteren en samen met het werkveld echte werksessies houden. Maak het zichtbaar en tastbaar!

Opleidingen kunnen ook zorgen voor een overlap waarin kennis en kunde wordt opgedaan in richtingen als zorg, techniek en onderwijs.’

Lees ook:

‘We moeten studenten verleiden een opleiding buiten het economisch domein te kiezen’

Tekst: Jos van Nierop
Illustraties: Demian Janssen

 Wil je op donderdag (rond lunchtijd) het heetste nieuws van afgelopen week in je mailbox ontvangen? Meld je aan voor onze nieuwsbrief.

Recente artikelen

Recente reacties

Reacties

Laat een reactie achter

One Response to De stelling: HR moet studiekiezers krachtiger sturen naar studies buiten economisch domein

  1. We moeten ermee rekening houden dat binnen enkele jaren banen in de economische en financiële sector massaal verdwijnen door automatisering en kunstmatige intelligentie.

    Een bank of een verzekering zal in de toekomst slechts maar een computerprogramma kunnen zijn. (Voor de gemiddelde klant is dat al nu zo.) Ook bij bedrijfsplannen en accounting is te verwachten dat kunstmatige intelligentie het beroepenveld fundamenteel verandert.

    Hierop moet het onderwijs anticiperen, juist in het HBO.

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Aanbevolen door de redactie

Back to Top