Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
12 augustus 2020

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Illutration of authors face

Vivian van Leeuwen is haar lerarenopleiding Nederlands aan het afronden. Ze heeft lichamelijke beperkingen. Lees haar eerder verschenen blogs.

Recente blogs

Blog

Docenten Nederlands zijn taaltrollen – en 5 andere vooroordelen

Gepubliceerd: 18 February 2020 • Leestijd: 1 minuten en 59 seconden • Vivian

‘Ooh, dan moet ik zeker goed op mijn taal letten, alvast sorry voor mijn fouten!’ Dit is veruit de meest gehoorde reactie wanneer ik vertel dat ik de lerarenopleiding Nederlands doe. Ook populair: ‘Oh, dan lees je vast heel veel!’

Maar niet alle docenten Nederlands zijn taaltrollen of boekenwurmen, en zo zijn er nog wel meer vooroordelen over het beroep die me eerder met mijn ogen doen rollen dan instemmend doen knikken. Een lijstje.

Docenten Nederlands zijn allemaal taaltrollen
Nee. Ik ben wel een tijdje een fanatiek taalverbeteraar geweest, maar uiteindelijk besefte ik dat ik er geen leuker mens van werd en het is gewoon niet eerlijk om mensen of dat wat ze te zeggen hebben te reduceren tot een foutje. Neemt niet weg dat we het wél heel belangrijk vinden dat er goed gespeld en geformuleerd wordt, en sommigen van ons zullen wat gevoeliger zijn voor fouten, maar over het algemeen zijn we echt niet zo onsympathiek als dat taaltrol-etiket doet vermoeden.

Een docent Nederlands maakt zelf nooit taalfouten
Ha. Dit denken we zelf heel graag, maar we zijn ook maar mensen. Ook ik betrap mezelf weleens op een d/t-fout of een verkeerde spelling van een woord als ‘onmiddellijk’ en het is niet zo dat taal voor ons allemaal een superkracht is. Overigens: we kennen echt niet alle spelling- en grammaticaregels op ons duimpje. Sterker nog: ik vind heel veel regels nog erg lastig en ben veel beter in toepassen dan in uitleggen.

Een docent Nederlands leest de hele dag door
Ik hou van lezen, maar niet zóveel dat ik de hele dag wil lezen. Bovendien heb ik ook medestudenten gehad die helemaal niet zulke lezers waren en andere onderdelen van het vak leuker vonden, en het is al helemaal niet zo dat we alleen maar literatuur lezen en neerkijken op al het andere. Ik lees alles wat los en vast zit, van non-fictie tot young adult. Literatuur lees ik juist nog het minste.

Docenten Nederlands vinden hún vak het belangrijkst
Eh … ik denk dat elke leraar het eigen vak het belangrijkste vindt, toch? Oké, deze is stiekem wel een beetje waar, want bij Nederlands leer je lees- en schrijfvaardigheid en dat heb je nodig bij alle andere vakken. Maar ik vind geschiedenis en Engels en maatschappijleer eigenlijk net zo belangrijk. Onderwijs als geheel is belangrijk, want met alleen Nederlands zou geen enkel kind het redden.

Docenten Nederlands hebben een vocabulaire van hier tot Tokio
Welnee. Het gebeurt zó vaak dat ik een woord tegenkom dat ik nog nooit heb gehoord, en hetzelfde geldt voor uitdrukkingen en spreekwoorden. Hoeveel woorden je kent, is van zoveel dingen afhankelijk, en nogmaals: wij hebben echt niet alle wijsheid van het Nederlands in pacht. We zijn geen wandelende woordenboeken. Gelukkig niet.

Docenten Nederlands treiteren je met vervelende teksten lezen en schrijven
Nee. Het vak Nederlands gaat echt niet alleen over sollicitatiebrieven schrijven, krantenartikelen lezen, boekverslagen maken en grammaticaoefeningen stampen. Bij Nederlands gaat het ook over verhalen schrijven, debatteren, praten over boeken en kijken naar wat taal precies is. Nederlands is ontzettend veel, eigenlijk alles, en het is veel leuker en interessanter dan het soms lijkt … als je maar tussen de regels door leest.

 Wil je op vrijdag (rond lunchtijd) het heetste nieuws van afgelopen week in je mailbox ontvangen? Meld je aan voor onze nieuwsbrief.

Recente blogs

Reacties

Laat een reactie achter

 

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  2. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  3. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  4. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  5. Geen commerciële boodschappen.
  6. Niet op de man/vrouw spelen.
  7. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  8. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  9. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Back to Top