Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
29 maart 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Doorgaan of stoppen met je opleiding? Deze workshop geeft antwoord op je vraag

Gepubliceerd: 2 November 2020 • Leestijd: 2 minuten en 29 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.

Waarom had ik ook alweer gekozen voor deze opleiding? Past het wel bij mij of wil ik dit wel echt? Stuk voor stuk vragen die opkomen bij een twijfelende student. Studiekeuzebegeleiders van de Hogeschool Rotterdam bieden deze twijfelaars de workshop ‘Studiedip of Studiestop’ aan.

Tijdens een workshop gaan studenten in gesprek met een studiekeuzebegeleider en onderzoeken ze waarover ze twijfelen en waarom die twijfels er zijn. ‘We gaan inhoudelijk in op een aantal aspecten waarbij de student reflecteert op zijn of haar ervaringen tijdens de studie’, vertelt studiekeuzebegeleidster Tülay Dalmis die vanuit de dienst Onderwijs en Ontwikkeling (O en O) de workshop leidt. ‘Het doel van de workshop is ontdekken waardoor de twijfel, vaak na het eerste blok rond de herfstperiode, ontstaat.’

Ligt het aan de inhoud of aan iets anders?

De inhoud van de workshop is erop gericht om aan de hand van onder andere een quickscan, met een vragenlijst die daarop is afgestemd, die oorzaak te ontdekken. Zitten deze twijfels in de inhoud van de opleiding, voelt de twijfelaar zich verloren of spelen er persoonlijke problemen?

Volgens Dalmis hebben studenten vaak de neiging om hun twijfels al snel te koppelen aan de inhoud van de opleiding, terwijl dit niet altijd terecht is. ‘Als een student dit traject eenmaal heeft afgerond, kijken we naar welk hulpmiddel we kunnen inschakelen om hem of haar verder te helpen. Een student die inhoudelijk twijfels heeft krijgt dan bijvoorbeeld studiekeuzebegeleiding aangeboden. Maar het komt ook voor dat studenten wisselen van instelling.’

Verminderen van uitval

Het uiteindelijke doel is om een bijdrage te leveren aan het verminderen van uitval binnen een opleiding. ‘Als ze zich beter georiënteerd hebben, maken ze ook een betere keuze’, zegt Dalmis. ‘Om deze reden biedt de hogeschool meer hulpmiddelen voor zittende en aankomende studenten. Zo hebben we gedurende het jaar studiekeuze- en heroriëntatieworkshops waarin ze handvatten krijgen om beter te gaan zoeken naar informatie over verschillende opleidingen. Je ziet vaak dat de inhoud van opleidingen niet goed wordt uitgezocht en dat studenten alleen kijken naar wat ze kunnen worden, de beroepspraktijk.’

Ook wijst Dalmis op het belang van werkvormen binnen de opleiding. ‘Deze zijn per instelling verschillend, waardoor het wel eens voorkomt dat we studenten adviseren om ook andere onderwijsinstellingen te onderzoeken. Eenzelfde opleiding wordt bij verschillende instellingen aangeboden maar dan met andere werkvormen.’

2019 2018 2017
Gestopt met opleiding in 1e jaar 25% 38% 36%
Switch naar andere opleiding bij HR 7% 11% 10%
Gestopt bij HR 18% 27% 26%
– Voor 1 februari 9% 10% 9%
– Na 1 februari 8% 17% 17%

De percentages van de afgelopen drie jaar van voltijd/duale bachelorstudenten.

Het percentage is in studiejaar 2019-2020 veel lager (25%) dan de jaren ervoor. Dat komt doordat het studieadvies niet bindend was, waardoor studenten met een negatief advies niet hoefden te stoppen.

‘Zoeken naar de vraag achter de vraag’

‘Het is ongeacht wat de keuze ook is, belangrijk dat we zien dat studenten verder kunnen’, zegt Dalmis. ‘Dit is allemaal gekoppeld aan ons doel om de uitval-cijfers te verminderen.’ Door de coronacrisis en de gevolgen daarvan voor het onderwijs denkt Dalmis dat er meer uitvallers zijn in de eerste periode dan vorig jaar. ‘Corona maakt het voor veel studenten moeilijker, omdat ze nu online veel beter moeten weten wat ze precies zoeken.’

Om de aankomende student hierin te helpen traint Dalmis pr-studenten/ambassadeurs van de opleidingen, die de online open dagen organiseren voor hun opleiding. ‘Ik probeer ze ervan bewust te maken dat ze bij de aankomende studenten moeten zoeken naar de vraag achter de vraag. Het doorvragen moet er uiteindelijk voor zorgen dat de student de nodige informatie krijgt en geen twijfels meer heeft over zijn of haar studiekeuze.’

Zelf twijfels?
Wil je zelf je twijfels onderzoeken in de workshop Studiedip of studiestop? Er staan workshops –  online vanwege corona – gepland op 23 november, 7 en 18 december. Je kunt je aanmelden door te chatten met of bellen naar Studievoorlichting (010 794 4400). Deelname aan de workshop is kosteloos.

Tekst: Asli Kösker
Illustratie: Demian Janssen

 Wil je op donderdag (rond lunchtijd) het heetste nieuws van afgelopen week in je mailbox ontvangen? Meld je aan voor onze nieuwsbrief.

Recente artikelen

Reacties

Laat een reactie achter

One Response to Doorgaan of stoppen met je opleiding? Deze workshop geeft antwoord op je vraag

  1. Super, Tulay, hier mogen jullie trots op zijn! Ik zal als studentendecaan actief verwijzen naar de workshop Studiedip of Studiestop, want deze workshop is nu in feite éxtra belangrijk. Ook (of juist) voor studenten die door zijn gegaan met dezelfde opleiding terwijl ze normaal gesproken een BSA gehad zouden hebben…

    Het lijkt me namelijk juist voor deze groep heel lastig om te bepalen ‘Kan ik dit wel? Vind ik dit wel leuk? Is het vorig jaar niet gelukt door Corona of loop ik nu eigenlijk tegen dezelfde problemen aan? Of passen de online werkvormen gewoon minder goed bij me? etc.’

    Dus, een oproep aan alle studenten die nu in het tweede jaar zitten en tóch twijfelen: doe de workshop Studiedip of Studiestop!
    En als er naast studietwijfel ook persoonlijke problemen spelen, maak een afspraak bij een studentendecaan op jouw locatie want we denken graag met je mee.

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Aanbevolen door de redactie

Back to Top