Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
25 april 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Student van het Jaar-finalist #2: Zeyad Al Mumar, derdejaars bedrijfskunde

Gepubliceerd: 10 December 2020 • Leestijd: 3 minuten en 44 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.

Wie wordt Student van het Jaar 2020? Deze week maken we de top-5 bekend. Op nummer 2: Zeyad Al Mumar. Hij wil andere studenten helpen zichzelf te overtreffen. Studenten moeten weten: Als hij het kan, kan iedereen het.

Portret van Zeyad met een rozet met een '2' ernaast

In welk opzicht heb jij jezelf overtroffen in 2020?

‘Ik heb veel meer uit mijn studie gehaald dan ik had verwacht. Daar ben ik trots op. Ik weet nu beter wat ik kan en wil. Dat is misschien nog wel meer waard dan het diploma dat ik heb behaald. In juli ben ik cum laude geslaagd voor mijn associate degree management met een 9,3 voor mijn scriptie, terwijl ik aan het begin dacht dat hbo te moeilijk zou zijn voor mij.

Daarnaast heb ik in allerlei extra activiteiten geleerd dat ik docent wil worden, liefst aan de Hogeschool Rotterdam. Dat heb ik ontdekt door als peercoach bijles te geven aan andere studenten. En ik heb les gegeven en lessen voorbereid samen met een ervaren docent in het doorstroomprogramma mbo-hbo. Ik weet nu dat het docentschap mijn passie is. Daarom doe ik nu ook mee aan het keuzevak Student Voice, waarin studenten lesgeven aan docenten. We proberen in dat vak uit te zoeken hoe we de stem van studenten beter kunnen laten horen.’

Wat wil je nog verder ontwikkelen?

‘Vooral mijn docentskills. Na mijn bachelor bedrijfskunde wil ik aan de lerarenopleiding de deeltijdmaster leren en innoveren volgen om te leren hoe je een goede les in elkaar zet, hoe je interactie in een les krijgt en hoe je studenten motiveert.’

Hoe zien andere studenten jou, denk je?

‘Als een behulpzame student. De meeste klasgenoten en mijn coachees weten me wel te vinden als ze een vraag hebben. Ze weten dat ik altijd alles bijhoudt en gestructureerd werk en ze kunnen altijd bij me terecht. Ik leg andere studenten uit dat het heel normaal is dat dingen moeilijk zijn. Ik heb zelf ook struikelvakken gehad, zoals Engels, waar ik twee keer een onvoldoende voor haalde. Ook als ik hoge cijfers voor een vak haal, kan ik me prima in de moeilijkheden van een ander verplaatsen.’

Welke invloed heb je op je omgeving?

‘Het allerbelangrijkste vind ik om studenten in zichzelf te laten geloven. Als ze denken dat ze iets niet kunnen, beginnen ze er waarschijnlijk niet eens aan. De dingen die ik doe zijn erop gericht om studenten te helpen zichzelf te overtreffen. Dat geldt voor mijn blogs, maar bijvoorbeeld ook voor mijn bijdrage aan het designlab mbo-hbo. Daarin zoeken we uit hoe we studenten bewust kunnen maken van het belang van een goed netwerk. Het geldt ook voor mijn werk als peercoach of voor de lessen die ik mbo’ers geef die naar het hbo willen doorstromen. En ook voor de studiekeuze van aankomende studenten. Binnenkort beantwoord ik als online ambassadeur en oud-student hun vragen over de associate degree management.

Maar ik wil ook een voorbeeld zijn. Door cum laude af te studeren, laat ik anderen zien wat mogelijk is. Op veertienjarige leeftijd kwam ik uit Irak naar Nederland. Ik sprak geen woord Nederlands. Dat voelt een beetje alsof je als veertienjarige opnieuw geboren wordt. Ondanks die taalbarrière is het me gelukt. Als ik het kan, kunnen anderen het ook. Het vereist doorzettingsvermogen, hard werken, maar het is niet onmogelijk.’

Heb je tijdens je studie veel last gehad van die taalachterstand?

‘Ik bewandel hetzelfde pad als andere studenten, maar vooral aan het begin was het toch anders. Je moet altijd iets harder werken dan de gemiddelde student. Toen ik bijvoorbeeld nog op het vmbo zat, moest ik nog van veel woorden de betekenis opzoeken. Ik deed allerlei bijbaantjes en andere activiteiten om mijn taalvaardigheid te verbeteren. Maar hoe langer je hier woont, hoe minder last je ervan hebt.’

Ben je ook blogs gaan schrijven om aan je taalvaardigheid te werken?

‘Dat was niet het hoofddoel. Ik wil hierin vooral aan studenten meegeven hoe ze hun studiesucces kunnen bevorderen. De afgelopen tijd heb ik mijn schrijfvaardigheid wel verder ontwikkeld, vooral in zakelijk schrijven. Een goede inleiding, hoofdvragen, deelvragen en dat alles kort en bondig. Als je mijn oude en nieuwe verslagen naast elkaar zet, zie je een groot verschil. En ik werk momenteel aan een boek, Word de Student van het Jaar. Ik hoop dat het over een paar maanden in de winkels ligt.’

Loop je daarmee vooruit op de uitslag van deze wedstrijd?

‘Nee hoor, het is maar een titel. Ik was er trouwens al aan begonnen voor ik werd genomineerd als Student van het Jaar.’

Wanneer moest je afgelopen jaar echt doorzettingsvermogen tonen?

Voornamelijk voor het halen van het vak Engels. In Irak heb ik daar niet veel les in gehad. In mijn eerste jaar haalde ik er een onvoldoende voor, voor het tweedejaarsvak weer. In maart, april heb ik deze vakken allebei alsnog gehaald. Onder andere door er in de zomervakantie iedere dag aan te werken.’

Over de Student van het Jaar-verkiezing 2020
Profielen organiseert deze verkiezing sinds vorig jaar om opvallende hogeschoolstudenten in het zonnetje te zetten. Nadat we eind oktober medewerkers en studenten opriepen hun ‘Student van het Jaar 2020’ te nomineren, stroomden de mails binnen. Dat leverde 22 prachtige nominaties op.
Na de stemronde gingen de vijf studenten met de meeste stemmen naar de finale. Ze zijn geïnterviewd door de redactie en op basis van deze interviews en de oorspronkelijke nominaties beoordeelde de redactieraad van Profielen (bestaande uit een externe journalist, twee HR-opleidingsdirecteuren en twee HR-studenten) als jury de finalisten. Maandag kon je het interview lezen met de nummer 5, Jeroen Gerritsen, dinsdag met nummer 4, Kenville Kleinmoedig, en gisteren met Sabine van Rooij, de nummer 3. Op vrijdag 11 december maken we de winnaar van de titel Student van het Jaar 2020 bekend!
Wil je de uitslag niet missen? Abonneer je op onze nieuwsbrief!

Tekst: Olmo Linthorst
Fotobewerking: Demian Janssen

Recente artikelen

Recente reacties

Reacties

Laat een reactie achter

Comments are closed.

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Aanbevolen door de redactie

Back to Top