Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
24 november 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Photo of author

Rajiv is hogeschooldocent, afstudeercoordinator op de Rotterdam Academy, opleiding Ad ondernemen én CMR-lid. Lees zijn eerdere blogs.

Recente blogs

Recente artikelen

Blog

Wat ik hoop voor de HR: 80 procent onderwijs in de praktijk, 20 procent onderwijs op school

Gepubliceerd: 20 February 2020 • Leestijd: 2 minuten en 5 seconden • Rajiv

Even omdenken.
Stel, alle schoolgebouwen van de HR zijn opeens verdwenen, maar de 44.000 medewerkers en studenten zijn er nog steeds en moeten morgen aan de slag. Wat moet je dan? En waar start je?

We schakelen als eerste de hulp in van onze lectoren en hoofddocenten die schijnbaar goed werk verrichten met onder meer onderzoek en de ontwikkeling van curricula, en gezien hun profielomschrijving de verbinder met de praktijk zijn. Kunnen we eindelijk HR-breed gebruikmaken van hun expertise.

Vervolgens moeten we al die mensen toch ergens kwijt. We hebben contextrijk onderwijs als speerpunt, dus laten we dan kijken hoe we dit maximaal kunnen inzetten.

We schakelen de hulp in van onze stads- en regiopartners zoals de gemeente, multinationals, welzijnsorganisaties, sportclubs en -bonden, stichtingen, verenigingen en mkb. We vragen ze om de beschikbare ruimte die er is. Als regiostimuleerder voor diverse gemeenten heb ik een redelijk beeld van leegstand in bijvoorbeeld winkelstraten, maar ook van de hoeveelheid beschikbare ruimte bij bestaande organisaties. Dat is nogal wat.

We plaatsen onze studenten en docenten bij deze partners en bieden vervolgens onderwijs, gekoppeld aan echte vraagstukken. Studenten heten geen studenten meer, maar zijn junior-medewerkers van een van deze partners geworden, gedetacheerd door de HR. Docenten zijn procesbegeleiders met een bepaalde expertise en eveneens gedetacheerd. Contextrijk onderwijs to the max.

Ik zie dan echt gaaf onderwijs voor me. Onderwijs in de praktijk waarbij studenten en docenten van diverse opleidingen samenwerken aan dezelfde vraagstukken. Ik zie geïntegreerde curricula van meerdere opleidingen voor me. Ik zie andere verdelingen van kostenposten voor me, maar vooral ook nieuwe kostenbesparingen. Ik zie het nieuwe bestaansrecht van onderwijs dat beter aansluit op de behoeftes van de student van morgen. Ik zie een betere positie van de HR in de regio. Ik zie onderzoek, onderwijs en praktijk letterlijk gebruikmaken van elkaar. Ik zie andere onderwijsteams voor me. Ik zie een echte integratie van mbo, hbo en wo.

Ik voer regelmatig gesprekken met deze partners en velen hiervan willen deze visie faciliteren, mits gesteund door het onderwijs. Niet per se financieel, maar wel met mankracht, onderzoek en netwerk.

Partners zoals Sparta, FunX, de Efteling en de gemeente Rotterdam hebben aangegeven dat ze flink wat ruimte leeg hebben staan, samen geschikt voor duizenden studenten en docenten. Ik zie opleidingen zoals logistiek, ict, marketing, Ad ondernemen, office management, leisure & events management en hrm samenkomen bij de Efteling en hun studenten laten samenwerken aan dezelfde vraagstukken.

Het klinkt als een droom die – denk ik – financieel best haalbaar is. Als lid van de cmr heb ik steeds beter zicht op de begrotingen en de keuzes die hierachter liggen. Ik denk dat het een kwestie is van andere keuzes durven maken waarbij de praktijk en het onderwijs samen de lasten dragen. Ik denk dat het haalbaar is om binnen twintig jaar de curricula te turnen naar tachtig procent onderwijs in de praktijk en twintig procent onderwijs vanuit schoolgebouwen.

Dit is denk ik wat Gert Biesta bedoelt met zijn onderwijsfilosofie. Het start met anders durven te denken en een sterkere visie voor de HR. En dan kijken naar de uitvoering en de haalbaarheid hiervan. Dus niet in vorm van de satellietlocaties zoals die omschreven staan in beleidsstukken, maar een echte contextrijke omgeving bij de partners zelf. Ik ga dus een stap verder hierin. Durven we dat aan?

Think about it!

 Wil je op donderdag (rond lunchtijd) het heetste nieuws van afgelopen week in je mailbox ontvangen? Meld je aan voor onze nieuwsbrief.

Recente blogs

Recente artikelen

Reacties

Laat een reactie achter

3 Responses to Wat ik hoop voor de HR: 80 procent onderwijs in de praktijk, 20 procent onderwijs op school

  1. Waarom denk je dat het financieel haalbaar is? Volgens mij vergeet je een aantal medewerkers die bijvoorbeeld de salarisadministratie doen. Of de systemen die in het pand staan (servers e.d.). De back-up van data mocht een gebouw afbranden. De wifi verbindingen met een beveiligde verbinding naar het HR netwerk.
    Jouw idee spreekt mij overigen wel aan. Leren gaat beter in de praktijk, als de praktijk de ruimte heeft en wilt geven om hieraan mee te werken. Daar ligt een groter obstakel. Kijk maar naar de verhalen in Profielen over zorg stages bij het Erasmus MC. Kortom veel beren op de weg waar over nagedacht moet worden. En dan.. maar eens proberen lijkt me.

  2. 80% praktijk 20% theorie, verschrikkelijk…

    Op deze wijze wordt de kloof tussen mbo, hbo en wo niet kleiner gemaakt, maar gigantisch en dan met name de kloof tussen hbo en wo. Wat als iemand zichzelf wilt overtreffen en besluit een wo-master te willen behalen. Succes met praktijkonderwijs op de universiteit.

    Ook is het logistiek gezien (zacht uitgedrukt:) niet heel handig als er duizenden studenten naar kaatsheuvel moeten afreizen.

    Blijf vooral denken over de toekomst!

  3. Hi Joeri,

    Ik denk dat het financieel haalbaar kan zijn als ik de kaderbrief, begroting en het vastgoedbeleid bestudeer. Kweste van andere keuzes maken en andere mindset waarbij sterker wordt ingezet op financiering uit de markt (dus ook gelden uit bv Europa). Ik denk dat we daar best naartoe kunnen groeien en dat we het zouden moete proberen met een experiment. Dan kan je de gevolgen ervaren.

    Theoo, ik snap dat gevolgen van verandering lastig in te zien zijn. Waarom denk jij dat de kloof groter wordt? Het gaat er juist om dat de hbo student nog sterker opereert met inzichten uit de wetenschap. Ik denk juist aan een sterkere combi met wetenschap, toegepaste wetenschap wordt nog relevanter. Ik denk dat de stap hbo naar wo juist sterker wordt. Wisselwerking praktijk wo. Denk niet in beperkingen, maar in mogelijkheden. Natuurlijk zijn er uitdagingen. Ik zeg ook niet dat duizenden naar Kaatsheuvel moeten afreizen, maar wel 100. Ik denk dat wij vd 40.000 studenten prima een flink deel kunnen verdelen over de duizenden organisaties die er in de regio zijn; van leisure tot aan Unilever.
    Overigens is jouw vraagstuk al 1 voor studenten logistiek om aan te werken en op te lossen samen met studenten van bv economie. Zal de Mrdh ook weer blij mee zijn. Ook zij zouden een partner hierin willen zijn. Naast transport financieren zij ook de campussen, zoals die van Zoetermeer en Westland. Daar liggen kansen voor de visie die ik hier bespreekbaar maak.

    Ik wil niet te veel denken, maar doen. Financieel is het haalbaar, maar durven we deze keuzes te maken en te vertalen naar beleid…kunnen we en fatsoenlijk haalbaarheidsonderzoek starten?

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Back to Top